خبرگزاری کار ایران

مشارکت پایین پرستاران در انتخابات نظام پرستاری نشانه اعتراض‌شان بود/ ۱۰ درصد در انتخابات شرکت کردند

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۸۶۶

عدم اجرای قانون مصوب مجلس در سالهای اخیر موجب بی‌انگیزگی پرستاران برای ابراز صنفی خواسته‌هایشان شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انتخابات پنجمین دوره نظام پرستاری روز گذشته (۲۱ تیر ماه) در سراسر کشور برگزار شد. در این انتخابات که تا ساعت ۲۱ شب گذشته نیز تمدید شد، به گفته فعالان صنفی پرستاران مشارکت در حدود ۱۰ درصد و پایین بوده است.

این در حالی است که در ثبت نام اولیه کاندیداتوری ۳۱۳۹ نفر اقدام به ثبت نام برای شرکت در انتخابات نظام پرستاری کرده بودند که از این تعداد در مرحله اول ۳۶ نفر رد صلاحیت شدند و ازمیان ۲۴ نفر به این رد صلاحیت اعتراض کردند و در نهایت تنها ۸ نفر رد صلاحیت شدند.

سیدجواد توکلی (عضو بازرس خانه پرستار و فعال صنفی پرستاران در مشهد) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه مشارکت پرستاران در انتخابات پنجمین دوره نظام پرستاری پایین بود، اظهار داشت: ما به روشنی دیدیم که پرستاران از وضعیت موجود ناراضی هستند و به همین دلیل با مشارکت کم خود در انتخابات نظام پرستاری خواستند تا پالسی از نارضایتی و بی‌انگیزگی خود به جامعه بدهند. در روز انتخابات بارها از زبانشان می‌شنیدیم که شرکت در انتخابات بی‌فایده است.

این فعال صنفی پرستاران گفت: از حدود ۱۱ هزار پرستاری که در مشهد واجد شرایط بودند، حدود ۱۰ درصد در انتخابات شرکت داشتند. البته دوره‌های قبلی نیز مشارکت در همین حدود بوده است.  مشارکت پرستاران در کل کشور به صورت تخمینی در انتخابات حدود ۱۰ درصد بوده است. در تهران از ۲۰ هزار نفر پرستاری که عضو نظام پرستاری هستند، حدود ۱۷۰۰ نفر شرکت کرده بودند.

او ادامه داد: البته نظام پرستاری تمام تلاش خود را کرد تا جلوی طرح‌های تخریبی بیمارستانی را بگیرد. وزارت بهداشت طرحی در راستای تولید پرستار ارزان قیمت داشت که نهایتاً موفق به اجرای آن نشد. این طرح موجب می‌شد تا پرستاران تهدید جایگزینی نیروی کار ارزان دانشجو را بالای سر خود داشته باشند؛ امنیت شغلی‌شان به خطر بیفتد و مجبور به سکوت بشوند.

توکلی خاطر نشان کرد: نام این طرح بهیاری یکساله بود که فعالان صنفی و جامعه پرستاری جلوی آن را گرفتند و وظایفِ آن به کمک پرستار تکلیف شد. طرح کمک پرستاری یکساله توسط وزیر پیشین ابلاغ شده بود و قرار بود با جذب پرستار از کسانی که فقط دیپلم دارند، جذب کنند و خودشان شروع به آموزش کنند تا آنها شروع به کار کنند.  دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها نیز مخالف این طرح بودند و صدای اعتراضشان را به گوش مسئولان رساندند تا طرح متوقف شد.

وی افزود: برای لغو طرح‌های مربوط به ارزان‌سازی پرستاران تجمعات زیادی نیز همان زمان برگزار شد. دانشکده‌های مشهد، شیراز، اصفهان و تهران پای اعتراض‌ها بودند.

این عضو خانه پرستار با بیان اینکه یکی دیگر از انتقادات پرستاران به طرح قاصدک بود که متاسفانه تاکنون با وجود اعتراض پرستاران لغو نشده است، تصریح کرد: سیستم قاصدک و مقدار کارانه‌ای که به پرستاران تعلق می‌گیرد، شفاف نیست. معلوم نیست چقدر مربوط به اضافه کاری و چقدر مربوط به کارانه است.

او ادامه داد: سیستم قاصدک سیستم معیوبی است که پرستاران خواستار اصلاح آن هستند. بودجه تعرفه پرستاران از جیب سیستم سلامت پرداخت می‌شود اما این حق به افراد دیگر می‌رسد. بارها گفته‌ایم که برخی خدمات پرستاران به نام پزشکان ثبت می‌شود.

توکلی با اشاره به بی‌انگیزگی ناشی از عدم تاثیر اعتراضات و مطالبه‌گری پرستاران گفت: ما دیروز هر بیمارستانی می‌رفتیم پرستاران می‌گفتند، تصمیم‌گیران سیستم بهداشت و درمان کسان دیگری هستند؛ حتی نظام پرستاری از قدرت اجرایی که بتواند مسائل پرستاران را پیگیری کند، برخوردار نیست. حتی مسئولان وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی پزشک هستند و پرستاران مورد استضعاف قرار گرفته‌اند.

او ادامه داد: پرستاران معتقدند که به عنوان بیشترین جمعیت سیستم درمان کشور که بیشترین زحمت را می‌کشند و در خط مقدم مواجهه با بیمار و بیماری‌ها قرار دارند، آنطور که باید در سیستم بهداشت و درمان دیده نمی‌شوند و قوانینی مثل قانون ارتقای بهره‌وری و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز اجرا نمی‌شود.

این فعال صنفی پرستاران با اشاره به اینکه پرستاران با وجود حساسیت شغلی‌شان فشار کاری زیادی دارند، بیان کرد: پرستار باید نتیجه کار خود را در دستمزدش ببیند. پرستاران شب‌کاری‌ها و اضافه‌کاری‌های زیادی متحمل می‌شوند و لااقل باید قانون سخت و زیان‌آوری در مورد آنان اجرا شود.

وی افزود: عدم اجرای قانون مصوب مجلس در سالهای اخیر موجب بی‌انگیزگی پرستاران برای ابراز صنفی خواسته‌هایشان شده است. آنها با اینکه ناراضی هستند، با نجابت خاصی که دارند، هنوز شیفت‌هایشان را می‌آیند و از کار بیمار کوتاه نیامده‌اند. با اینکه در بین همکاران ما پیش آمده که به دلیل شیفت زیاد دچار بیماری و حتی سکته قلبی شده‌اند.

توکلی خاطرنشان کرد: البته اینطور نیست که پرستاران نسبت به سرنوشتشان بی‌تفاوت باشند. شاید به نوعی قهر با انتخابات آگاهانه بود تا به سیستم بهداشت و درمان بفهمانند که وضعیت کنونی خود ناراضی هستند. ما فعالان صنفی عدالتخواه به پرستاران گفته بودیم که اگر اعتراضی دارید، می‌توانید به صورت کاملاً رسمی و در چارچوب قانون با شرکت در انتخابات اعتراض خود را ثابت کنید. اما متاسفانه انرژی و انگیزه‌ای برایمان نمانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز