خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی مطرح کرد:

اگر اصلاحات ساختاری در تامین اجتماعی اجرایی نشود سال 1400 فاجعه‌بار خواهد بود/ 25 تیرماه مقابل سازمان حلقه انسانی تشکیل می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۳۱۴

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بر اهمیت اصلاحات ساختاری در سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد و گفت: تامین اجتماعی موتور توسعه است اما مغرضان می‌خواهند که موتور توسعه از حرکت بایستد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی در گردهمایی اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در محل سالن 17 شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: روز 25 تیر ماه روز تامین اجتماعی است و ما مانند سال گذشته با برگزاری گردهمایی و تشکیل حلقه انسانی مقابل سازمان تامین اجتماعی پاس می‌داریم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به فشارهای سیاسی و اقتصادی که به سازمان تامین اجتماعی به جهت باج‌گیری وارد می‌شود، گفت: اگر سازمان تامین اجتماعی امروز نمی‌تواند به شما بازنشستگان خوب خدمات بدهد به خاطر همین فشارها و امتیازگیری‌هاست. امروز زنجیری را به پای سازمان تامین اجتماعی انداخته‌اند تا موتور حرکت آن را متوقف کنند. ما باید به گونه‌ای تحرک داشته باشیم که آنها را به عقب‌نشینی وادار کنیم از این رو روز 25 تیر ماه بهترین روز برای نشان دادن قدرت ما است.

وی افزود: تامین اجتماعی موتور توسعه است اما مغرضان می‌خواهند که موتور توسعه از حرکت بایستد.

صادقی برای نمونه به اظهارات اخیر حمیدرضا پورابراهیمی (رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی) اشاره کرد و گفت: ایشان اخیرا مواضعی خود را در خصوص تامین اجتماعی و قانون کار اعلام کردند. می‌پرسند چرا کارگاه‌های خانوادگی تحت پوشش قوانین کار و تامین اجتماعی هستند؟ می‌گویند چرا کارگر و کارفرما نباید بر سر میزان حقوق با یکدیگر توافق کنند؟ می‌پرسند چرا قانون کار بحث حداقل دستمزد را مطرح کرده است؟ بعد هم گفته‌اند که قانون کار ایران خیلی سختگیری می‌کند. این حرف‌ها از ایشان که بیش از چهار دوره نماینده مجلس بوده‌اند، عجیب است! مگر ایشان نمی‌دانند که کارگاه‌های خانوادگی اصلا تحت پوشش قوانین کار و تامین اجتماعی نیستند و بازرسان اداره کار برای نظارت به آنجا نمی‌روند؟ اگر ایشان نماینده مجلس بودند و در آن مجلس قانون تصویب کرده‌اند چطور موضوع به این مهمی را نمی‌دانند که حالا می‌پرسند چرا کارگاه‌های خانوادگی تحت پوشش قوانین حمایتی هستند؟!

وی افزود: از سویی آقای پورابراهیمی در گذشته عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) بوده‌اند و اینکه می‌گویند چرا تامین اجتماعی باید دخالت کند، از ایشان بعید است مگر اینکه ایشان اساسا در مدتی که به عنوان عضو هیات مدیره شستا حضور داشتند، از نقش سازمان تامین اجتماعی در توسعه بی‌خبر بوده باشند.

صادقی گفت: اگر قانون کار در خود زهر دارد پادزهر هم در آن پیش‌بینی شده است اما یک نماینده مجلس با حرف‌های خود ناخواسته برای نظام سیاسی هزینه ایجاد می‌کند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه با اشاره به خروج کارگاه‌های زیر 10 نفر از شمول قوانین کار و تامین اجتماعی گفت: من یکی از کسانی بودم که به منظور خروج کارگاه‌های زیر 10 نفر از شمول قوانین تلاش کردم چراکه اگر این کار را نمی‌کردم کل قانون کار ساقط می‌شد. آن زمان تشکل‌های کارگری به من انتقاد کردند که تو از پشت به ما خنجر زده‌ای اما من برای این کار دلیل داشتم و آن دلیل حمایت از قانون کار بود. آن زمان می‌گفتند که اگر کارگاه‌های کوچک را از شمول قوانین حمایتی خارج کنیم 5/2 میلیون شغل ایجاد می‌شود اما دیدیم که با این کار هم شغلی ایجاد نشد و مشاغل موجود ریزش کردند ضمن اینکه به حقوق کارگران هم تعرض شد.

صادقی افزود: همین حالا در خیابان جمهوری که نزدیک محل کار سران نظام است، کارگرانی وجود دارند که با ماهی 500 یا 600 هزار تومان در خیاطی‌ها کار می‌کنند آن هم بدون اینکه بیمه شوند یا از هیچ حمایت دیگری برخوردار باشند.

وی خطاب به پورابراهیمی افزود: ظلمی که در حق کارگرانی روا می‌شود که شما نماینده‌شان در مجلس هستید، این به کنار، همین مجالس که آقای پورابراهیمی در آنها حضور داشته، کار شایسته را که برگرفته از حقوق بین‌الملل کار است؛ تصویب کرده‌اند. کار شایسته حکم می‌کند که به کارگر حداقل حقوق پرداخت شود، کرامت انسانی داشته باشد، شأن بشر بودنش رعایت شود، آزادی انتخاب شغل داشته باشد و تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی باشد اما امروز کدامیک از این مؤلفه‌ها رعایت می‌شود که آقای پورابراهیمی می‌گوید باید قانون کار از سختگیری دست بردارد.

وی افزود: اگر آقای پورابراهیمی اطلاع نداشته که کار شایسته چیست و در مجلس تصویب شده، بدا به حال این مجلس و ملت و اگر می‌دانسته که کار شایسته چیست، نقض غرض می‌کند. آقای پورابراهیمی نمی‌داند که کارگاه‌های خانوادگی قانون مجزا دارد و مشمول مجزای کار و تامین اجتماعی نمی‌شود. عدم تسلط نماینده مردم محترم کرمان بر قانون یک نقص بزرگ است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه با اشاره به عدم پرداخت سهم سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت بابت قوانینی که در مجلس تصویب شده‌اند و همچنین قانون بیمه بیکاری گفت: همین حالا اگر فردی یا کارفرمایی نتواند طلب کارگران را پرداخت کند، روال قانونی برای پرداخت طلب مردم یا کارگران اجرایی می‌شود. در نهایت بدهکار به زندان می‌افتد اما این در مورد دولت صدق نمی‌کند چراکه هیچ کجای قانون نوشته نشده که اگر دولت طلبش را ندهد می‌توان محاکمه‌اش کرد اما کارفرمایی که نمی‌تواند طلبش را پرداخت کند را جریمه می‌کنیم و بعد از وی ربح مرکب دریافت می‌کنیم اما وقتی دولت نمی‌تواند از وی ربح مرکب تقاضا می‌کنیم اما هیچ تضمینی برای پرداخت آن از سمت دولت وجود ندارد به همین خاطر می‌توانیم بگوییم که هیچ تضمینی برای دریافت طلبمان از دولت در اختیار نداریم. اگر دولت پرداخت نکرد، نمی‌توانیم یقه‌اش را بگیریم و مؤاخذه‌اش کنیم به همین خاطر باید در خیابان‌ها فریاد وامصیبتا سر دهیم و برای همین خاطر اگر چند روز دیگر یا چند ماه دیگر یا چند سال دیگر سازمان تامین اجتماعی نتواند حقوق مستمری‌بگیرانش را پرداخت کند، باید در خیابان‌ها مانند بازنشستگان صنعت فولاد تنها فریاد وامصیبتا سر دهیم. بنابراین واجب است که الزامی برای فشار بر دولت ایجاد شود.

صادقی با اشاره به ضرورت اصلاحات ساختاری در سازمان تامین اجتماعی همگام با اصلاحات پارامتریک گفت: در سال 54 که قانون تامین اجتماعی صادر شد سه‌جانبه‌گرایی در آن پیش‌بینی شد. این قانون در مجلس شورای ملی بهترین قانونی بود که تصویب شد اما در مجلس ششم اصلاح‌طلبان آن را به مسلخ بردند. از همین روی سه‌جانبه‌گرایی زیر سوال رفت.

وی افزود: ماده 17 قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی هم به گونه‌ای نوشته شده که سه‌جانبه‌گرایی کلا از میان رفته است. این ماده باید اصلاح شود و دوباره شورای عالی رفاه بر مبنای سه نماینده از گروه کارگری، سه نماینده از گروه کارفرمایی و سه نماینده از گروه دولت احیا شود. هم‌اکنون هیات امنا جای شورای عالی را گرفته است؛ هیات امنایی که تنها دو عضو کارگری، یک عضو کارفرمایی و شش عضو دولتی دارد. ما باید ساختار سازمان تامین را متحول کنیم به همین منظور خود من با همکاری کانون‌های بازنشستگان تامین اجتماعی در سراسر کشور به ویژه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران در حال مذاکره با نماینده مجلس هستیم تا طرحی را که در این زمینه به آنها ارائه کرده‌ایم، تصویب شود. این طرح برای دو فوریتی شدن به 130 امضا از سوی نماینده نیاز دارد اما ما تنها 22 امضا برای آن جمع کرده‌ایم. تعداد این امضاها در حال افزایش است. اگر طرح به صورت دو فوریتی درآید ما دو سال برای اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی جلوتر هستیم ضمن اینکه دو فوریتی شدن این طرح کمک می‌کند تا شورای نگهبان همزمان با مجلس تصویب طرح را بررسی کند. از این رو اصلاح ماده 17 لایحه نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی ضروری است.

صادقی افزود: همانطور که گفتم کارگران در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی دو نماینده دارند اما آنگونه که شرح دادم آنها در اقلیت هستند و نمی‌توانند کار چندانی برای پیاده‌سازی اصلاحات مدنظر ما در سازمان تامین اجتماعی انجام دهند. ضمن اینکه اگر ساختار تامین اجتماعی عادلانه شود اجازه نخواهیم داد که در مجلس قوانینی که بار مالی بیشتری بر دوش سازمان تامین اجتماعی می‌گذارند، تصویب شود. هم‌اکنون 27 قانون مختلف تصویب شده که بر مبنای آنها مثلا طلاب، مداحان، خادمین مساجد، قالی‌بافان، باربران و غیره بر سر سفره کارگران در سازمان تامین اجتماعی نشسته‌اند و از خدمات آن به اشکال مختلف بهره می‌برند، بدون اینکه دولت از بابت آن حق بیمه‌ای را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. در نتیجه بار تعهدات دولت از بابت این مهمانان ناخوانده به سازمان تامین اجتماعی افزایش می‌یابد. این قوانین را اصلاح‌طلبان در مجلس تصویب کردند و اصولگراها هم که از این بابت خوشحال شده بودند برایشان کف زدند. آنها حاضر نشدند این سینه پرشیر را (سازمان تامین اجتماعی) رها کنند چراکه مزه این شیر به دهانشان شیرینی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد سازمان بیمه اجتماعی کارگران پیش از انقلاب گفت: پس از انقلاب، سازمان بیمه اجتماعی کارگران به سازمان تامین اجتماعی ایران تبدیل شد و اگر امروز می‌بینید که از طلاب و مداحان بر سر سفره سازمان تامین اجتماعی نشسته‌اند به همین خاطر است. اصل 29 قانون اساسی چنین اجازه‌ای را داد که سازمانی که متعلق به کارگران است برای آحاد ملت تعریف شود. همین حالا هم سازمان تامین اجتماعی در به در به دنبال بیمه‌ شده جدید است تا بتواند منابع لازم را برای پرداخت تعهداتش فراهم کند. سازمان تامین اجتماعی ماهی 6 هزار و 700 میلیارد تومان تعهدات نقدی دارد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به ماده 17 قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی گفت: ماده 10 آتشی می‌شود بر جان سازمان تامین اجتماعی و راه خاموش کردن این آتش اصلاح ماده 17 است. اگر این اصلاحات اجرایی نشوند سال 1400 برای سازمان تامین اجتماعی فاجعه‌بار خواهد بود. از این رو از تمام شما می‌خواهم که با نمایندگان شهرهای‌تان مذاکره کنید و از آنها بخواهید که طرح ما را در این مورد امضا کنند. در ضمن روز 25 تیر ماه روزی خواهد بود که ما در مورد این خواسته برحق خود در خیابان فریاد خواهیم کشید و 25 تیری را خلق می‌کنیم که هیچ‌کس تا به حال آن را ندیده است. ما بر سرنا و طبل همسان‌سازی خواهیم کوبید و دمید.

وی با بیان اینکه بین خانواده دولت و خانواده کارگران بازنشستگان تبعض وجود دارد، گفت: اگر دولت به خانواده خود می‌رسد ما خوشحال می‌شویم اما دولت زمانی که می‌خواهد از حق خانواده کارگران و بازنشستگان دچار سکته و لکنت زبان می‌شود.

وی در پایان در مورد سفرهای زیارتی که برای اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ترتیب داده می‌شود، گفت: سفر مشهد و موارد دیگر را به عنوان مقاصد زیارتی ترتیب داده‌ایم. سفرهای یک روزه را هم در قالب بوم‌گردی اجرایی می‌کنیم مانند تور یک روزه توچال و غیره. ما تورهای بوم‌گردی را از تهران آغاز کرده‌ایم و هم‌اکنون از طریق کانون‌های بازنشستگی سهمیه سفرهای زیارتی را دریافت می‌کنیم.

صادقی در پایان گفت: باید یادآور شوم که تهران در حوزه کارگری سر ایران است و اگر این سر خوب کار نکند بدنه لمس می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز