خبرگزاری کار ایران

تغییر شیفت و افزایش ساعت کاری کارگران حراستی ماشین‌سازی پارس/ کارفرما: ناچار از کاهش هزینه‌ها هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۹۰۶

کارگران بخش حراست کارخانه ماشین‌سازی پارس مدعی هستند که حق اضافه‌کاری آنها تا ۱۰۰ ساعت کاهش یافته و کارفرما با تغییر شیفت‌های کاری، ساعت کاری آنها را از ۶ صبح تا ۹ شب افزایش داده است.

کارگران بخش حراست کارخانه ماشین سازی پارس که در شرق تهران (سه‌راه تهران پارس) فعالیت می‌کنند، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از افزایش ساعت کاری خود تا ۱۵ ساعت در روز خبر دادند. این در حالی‌ست که به گفته آنها طبق ماده ۵۹ قانون کار در شرایط عادی ارجاع کار اضافی به کارگر باید با موافقت کارگر و پرداخت ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی صورت بگیرد.

این کارگران که تعدادشان به ۹ نفر می‌رسد، در ادامه گفتند: قبل از اردیبهشت ماه سال جاری به صورت چرخشی در شیفت‌های ۱۲ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت مشغول کار بودیم اما از آن تاریخ به بعد ما هر روز از ۶ صبح تا ۹ شب یکسره باید در محل کار حاضر شویم اما برای این کار اضافی به ما مزد روز عادی را هم پرداخت نمی‌کنند. ما طبق قانون کار با افزایش مزد سال جاری حدود دو میلیون دریافتی حقوق داریم. این یعنی کارفرما برای اضافه‌کاری که انجام می‌دهیم، مزدی پرداخت نمی‌کند.

یکی از کارگران گفت: هر یک از ما با ۲۰ سال سابقه کار وقتی برای پیگیری این موضوع با مسئولان کارخانه صحبت می‌کنیم، در پاسخ می‌شنویم که اگر نمی‌توانید با شرایط کارخانه کنار بیایید، از کارخانه خارج شوید.

 وی ادامه داد: شرایط کار در بخش حراست کارخانه بسیار سخت است. باید به دقت مراقب باشیم که مبادا مشکلی در کارخانه پیش بیاید.

این کارگر گفت: هیچ حکمی در ارتباط با تغییر ساعت کاری‌مان به ما ابلاغ نشده است. وقتی می‌گوییم چرا قرارداد را امضا نمی‌کنید تا کارگران نگهبان تکلیف خودشان را بدانند، می‌گویند این کار غیرقانونی است.

یک کارگر دیگر نیز اظهار داشت: ساعت کاری‌مان ۶ تا ۹ شب است. وقتی ۱۵ ساعت کار مداوم می‌کنیم رمقی برایمان نمی‌ماند. اضافه‌کاری‌مان که پیش از این به حدود ۱۲۰ ساعت می‌رسید الان به ۲۰ ساعت کاهش یافته است. وقتی ۹ شب کار تعطیل می‌شود؛ ساعت ۱۲به خانه می‌رسیم. روز بعد هم ما شیفت صبح می‌شویم و مجبوریم ساعت ۴صبح راهی کارخانه شویم. یعنی کلا ۴ساعت می‌خوابیم.

کارگر دیگری با اشاره به اینکه در حال حاضر یک ماه حقوق کارگران این کارخانه به تاخیر افتاده است، بیان کرد: میزان دریافتی ماهانه کارگران بخش حراست کارخانه ماشین‌سازی پارس به نسبت کارگران شاغل در بخش تولید کمتر است. یک کارگر بخش تولید ماهانه بالای ۳ میلیون تومان با اضافه‌کاری حقوق دریافت می‌کند اما ما نگهبانان حداقل مزد (ماهی ۲ میلیون) را داریم. در عین حال ماهیت کارمان قراردادی است و با ۲۰ سال سابقه کار اگر اعتراض کنیم، امکان از دست دادن شغلمان وجود دارد.

منتظری (مدیر روابط عمومی شرکت ماشین‌سازی پارس) با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم کنیم که کارخانه بتواند ادامه حیات دهد، افزود: حذف اضافه‌کاری کارگران بخش حراست کارخانه در راستای کاهش هزینه‌ها صورت گرفته است.

او با بیان اینکه با توجه به اینکه بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی در شرایط فعلی اقتصادی کشور سیاست انقباضی هزینه‌ها را دنبال می‌کنند، افزود: واحد ماشین‌سازی پارس برای کاهش هزینه‌های جاری خود اقداماتی را برای ادامه حیات خود در پیش گرفته است.

به گفته وی؛ در شرایط فعلی به نسبت سایر واحدهای تولیدی که دارای چندین ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای هستند، فقط یکماه مطالبات کارگران کارخانه ماشین‌سازی پارس به تاخیر افتاده است. هفته قبل نیز حدود ۳۰۰ هزار تومان بن خرید به کارگران داده شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز