خبرگزاری کار ایران

عضو کارگروه‌های درمان هیات امنای سازمان تامین اجتماعی:

آثار مرگِ پرهزینه طرح تحول سلامت هنوز مردم و سازمان‌های بیمه‌گر را رنج می‌دهد/ آقای صادقی فر را به مناظره دعوت می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۹۸۰

اکبر قربانی در واکنش به صحبت‌های معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار درباره استفاده کارگران از مزایای طرح تحول نظام سلامت گفت: از ایشان درخواست داریم که از بهترین واژه‌ها به شکل ناصواب استفاده نکنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «ابراهیم صادقی فر» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح دیروز در یک نشست خبری گفت که طرح تحول نظام سلامت یک کار بزرگ و مهم بود و خوشبختانه کارگران توانستند از خدمات این طرح استفاده کنند. اما این سخنان واکنش «اکبر قربانی» عضو کارگروه‌های درمان هیات امنای سازمان تامین اجتماعی را به دنبال داشت. وی در پاسخ به این سخنان اظهار داشت: از آقای صادقی فر درخواست داریم که از بهترین واژه‌ها به شکل ناصواب استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه آقای صادقی فر به صورت مصداقی توضیح دهند که کارگران دقیقا از کدام مزیت طرح تحول نظام سلامت بهره‌‌مند شده‌اند، گفت: اگر می‌گویند که کارگران از خدمات این طرح در سازمان تامین اجتماعی استفاده کرده‌اند که باید خدمت ایشان بگوییم که کارگران پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت؛ خدماتی را به رایگان از مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کردند که در حال حاضر هم خدمات به همین شکل ارائه می‌شود.  

وی افزود: در بحث کیفیت درمان هم هیچ تحولی آنگونه که نام طرح آن را یدک می‌کشد، اتفاق نیفتاد. تنها فاجعه‌ای که رخ داد افزایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی تعرفه‌های پزشکان است.

عضو کارگروه‌ درمان هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت به صورت قطعی ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی را افزایش داد، گفت: در نتیجه این طرح سهم درمان کارگران که تا پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، ۹ بیست و هفتم حق بیمه‌های آنها بود به ۱۳ درصد افزایش یافته است. این به آن معناست که از منابع بازنشستگی کسر و برای درمان هزینه می‌شود. پس نه تنها ۹ درصد کفاف نمی‌دهد که باید به سایر منابع دست برد تا ترازی در هزینه‌ها برقرار شود.

وی با تاکید بر این نکته که قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه بر توزیع عادلانه خدمات درمانی تاکید کرده است،  افزود: آقای صادقی فر به ویژه باید به این نکته توجه کنند و توجه داشته باشند که هدف از اجرای این طرح کاهش هزینه‌کرد از جیب بیمه‌شدگان نه صرفا در مراکز درمانی دولتی که در کل کشور بود. ایشان باید توجه کنند که قرار بود در قالب اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده اجرا و برای هر ایرانی یک پرونده الکترونیک درمان تشکیل شود.

قربانی افزود: بنابراین اگر این بسته اجرایی می‌شد، آنگاه می‌توانستیم بگوییم که تحولی در حوزه درمان اتفاق افتاده است. پرسش ما از آقای صادقی فر این است که کدامیک از موضوعاتی که در برنامه پنجم توسعه برای طرح تحول نظام سلامت تعریف شده، اجرا شده است؟ آیا نظام ارجاع و پزشک خانواده اجرایی شده است؟ آیا پرونده‌های الکترونیک پیاده شده‌اند؟ همه اینها به کنار، پرسش اصلی ما این است که آیا کاهش هزینه‌کرد از جیب مردم به عنوان هدف غایی طرح تحول نظام سلامت واقعا اتفاق افتاده است؟ اگر جواب ایشان مثبت باشد که خیلی بی‌انصافی است، چون اینقدر ادله وجود دارد که خلاف آن را ثابت کند.

افزایش تصاعدی حق ویزیت پزشکان

عضو کارگروه‌ درمان هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اگر حق ویزیت یک پزشک پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت ۱۰ هزار تومان بود بعد از اجرا به ۶۰ هزار تومان رسید، گفت: البته به این مورد محدود نیست و تمام هزینه‌های تشخیص و درمان به صورت تصاعدی افزایش یافته است. بنابراین با در نظر گرفتنِ جمیع جهات هیچگونه دستاوردی وجود نداشته است. از این رو من آقای صادقی فر را به یک مناظره دعوت می‌کنم و بار دیگر از ایشان می‌خواهم که اینقدر ناصواب با واژه‌ها برخورد نکنند.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت بدون اینکه اپسیلونی (ذره‌ای) پیامد مثبت برای سازمان تامین اجتماعی داشته باشد، ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده است، گفت: از سویی آقای قاضی زاده هاشمی به عنوان مجری طرح تحول نظام سلامت باید در دادگاه عدل الهی پاسخگو باشند؛ البته این به آن معنا نیست که نباید از ایشان در محاکم قضایی پاسخ خواست. ایشان باید پاسخ دهند که در کجای طرح تحول نظام سلامت نوشته شده است که حقوق هم‌صنفان وزیر سابق بهداشت باید ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کند؟

عضو کارگروه‌ درمان هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه همین ترجیح منافع صنفی بر منافع مردم در جریان اجرای طرح موجب شد تا میان کادر درمان تبعیضی گسترده ایجاد شود، گفت: این تبعیض موجب کاهش کیفیت خدمان درمانی شد. در نظر بگیرید که اگر یک دندانپزشک پیش از اجرای طرح ۱۰ میلیون تومان دریافتی داشت، پس از اجرای طرح دریافتی‌اش به ۵۰ میلیون تومان رسید؛ اما دریافتی دستیار دندانپزشک و پرستار و کادر بیمارستان چقدر افزایش یافت؟

کادر درمان بی‌انگیزه شده‌ است

وی افزود: در نتیجه اگر امروز در بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی اعم از تامین اجتماعی و خصوصی پرسشنامه‌ای در مورد میزان رضایت‌مندی از اجرای طرح توزیع کنید، درمی‌یابید که کادر درمان در سایه افزایش درآمد پزشکان، بی‌انگیزه شده‌ است. جالب‌تر اینکه همین پزشکان یکبار برای همیشه نمی‌گویند: «بس است؛ چرا اینقدر تبعیض قائل می‌شوید!» یا همین‌ها نمی‌گویند: «از آقای قاضی زاده هاشمی ممنون هستیم!» آنها پیوسته و پیوسته درآمد بیشتری را مطالبه می‌کنند.

این عضو کمیته درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه آقای صادقی فر باید متوجه باشند که طرح کارشناسی شده تحول سلامت فاجعه‌بار اجرا شد، گفت: افرادی که طرح را اجرا کردند نه توان آن را داشتند، نه تخصص آن را. متاسفانه همین‌ها به دلیل نگاه جناحی و صنفی، طرح را به باتلاق کشاندند و آن را غرق کردند. آثار مرگِ پرهزینه طرح هنوز مردم و سازمان‌های بیمه‌گر را رنج می‌دهد و به هیچ عنوان نباید گفت که کارگران از این طرح استفاده کرده‌اند و باید خشنود باشند.

وی افزود: متاسفانه استمرار این وضعیت درمان را به خطر می‌اندازد؛ چراکه درمان می‌شود کالایی گرانبها و دست نیافتنی. به همین خاطر بار دیگر از آقای صادقی‌ فر می‌خواهم که ادله خود را نشان بدهند و با عدد و رقم مزایای اجرای طرح تحول نظام سلامت را ثابت کنند تا شاید نگرش همه ما از اساس دگرگون شود!

عضو کارگروه‌های درمان هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت به هیچ عنوان دست کارگران را نگرفته و تنها به گردن آنها آویزان شده است، گفت: شاهد هستیم زمانی که کارگری به بیمارستان خصوصی مراجعه می‌کند چگونه دهانش از شنیدن هزینه‌های درمان بازمی‌ماند. او احیانا اگر در همین بیمارستان بستری شود به خاطر هزینه‌های درمانی تمام زندگی‌اش برهم می‌‌ریزد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز