خبرگزاری کار ایران

طرح مهارت‌آموزی دو گانه (آموزش- کار) در مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۲۸۱

طرح مهارت آموزی دو گانه (آموزش- کار) امسال در مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور اجرا می‌شود.

به گزارش ایلنا، علیرضا حاتم زاده (معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای) با اشاره به اینکه طرح مهارت‌آموزی دوگانه، طرحی است که سازمان با اجرای آن درصدد است با ترکیبی هدفمند و هوشمندانه از طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی و فرآیند کارآموزی در مراکز آموزشی، خدمات آموزش‌های کارآمدتر، عمیق‌تر، اثربخش‌تر را به جویندگان کار به گونه‌ای ارائه کند که مشارکت و منافع بنگاه‌های اقتصادی لحاظ شود.

وی در خصوص اهداف آموزش دوگانه (آموزش- کار) گفت: هشت هدف کلی را در اجرای این طرح دنبال می‌کنیم، تبادل دانش و تجربیات عملی و فنی بین مربیان (مدرسان محیط آموزش) و استاد کاران (مربیان تجربی محیط کار)، حرکت در مسیر ارتقای هماهنگی و هم‌افزایی ظرفیت‌های آموزشی و محیط کار، افزایش اثربخشی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هدفمند و ارائه شده مبتنی بر فرصت‌های شغلی و درآمدی بازار کار، کاهش هزینه‌های تولید، خدمات و ریسک مخاطرات شغلی از طریق جذب و بکارگیری نیروهای مهارت آموخته و کمک به بنگاه‌های اقتصادی فعال به منظور تربیت، شناسایی و جذب نیروی کار ماهر مستعد و توانمند است.

او ادامه داد: آشنایی با محیط کسب وکار، کسب تجربه و ایجاد آمادگی شغلی در مهارت آموختگان، ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در مهارت آموختگان برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی و ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای نیروی کار و جویای کار از دیگر اهداف این طرح است.

حاتم زاده همچنین در خصوص شیوه اجرای طرح آموزش دو گانه (آموزش – کار) خاطر نشان کرد: این طرح در پنج مرحله، عملیاتی و اجرا می شود که در مرحله اول، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای با انجام فراخوان به اتحادیه‌ها، اتاق بازرگانی، بنگاه‌های اقتصادی، اصناف و انجمن‌های حرفه ای نسبت به تشریح طرح کارآموزی در محیط واقعی کار و طرح مهارت‌آموزی دوگانه و مزایای آن اقدام و نسبت به ثبت نام واحدهای متقاضی همکاری، مطابق با دستورالعمل کارآموزی در محیط واقعی کار اقدام می‌کند. در مرحله دوم، کارآموز به سامانه ثبت نام کارآموزی در محیط واقعی کار به آدرس karvarzi.tvto.ir مراجعه و به عنوان فرد آماده برای کار آموزی در محیط واقعی کار ثبت نام می‌کند.

حاتم زاده ادامه داد: در مرحله سوم، پس از توافق مهارت آموز و بنگاه اقتصادی درخواست آنها به  مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان مربوطه ارسال می‌شود و در مرحله چهارم، کارشناس مرکز با استفاده از کد کاربری خود در لینک تنظیم قرارداد مهارت آموزی، بخش ثبت مشخصات را انتخاب کرده و پس از تعیین آموزش دوگانه در شیوه اجرا، با هماهنگی مربی نسبت به انتخاب روزهای حضور کارآموز در محیط واقعی و همچنین روزهای حضور در کارگاه آموزشی اقدام کند و در مرحله پنجم، پس از تأیید قرارداد توسط مرکزآموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لازم است داوطلب از بخش «چاپ کارت مهارت آموزی»نسبت به خرید کارت مهارت آموزی اقدام کند و مشخصات آن را در سامانه ثبت نماید. سپس اطلاعات ایشان به طور خودکار به پورتال انتقال می‌یابد و همزمان می‌تواند کارت مهارت آموزی خود را از سامانه دریافت کند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص شرایط مهارت آموز در این طرح تصریح کرد: شرایط مهارت آموزان در این طرح علاوه بر داشتن شرایط عمومی کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، داشتن تابعیت ایرانی، کارجو بودن (بدین مفهوم که هیچ گونه اشتغالی به کار و تحصیل نداشته باشد)، رعایت شرایط لازم به لحاظ جسمانی و پیش نیاز تحصیلی مطابق با استاندارد دوره آموزشی است. همچنین سن کارجو نباید کمتر از ۱۵ سال تمام باشد.

وی همچنین در خصوص شرایط بنگاه اقتصادی پذیرنده کارآموز (شرکای مهارت آموزی دوگانه) گفت: بنگاه‌های اقتصادی باید ۶ ویژگی را برای اجرای این طرح دارا باشند که شامل پروانه کسب و یا بهره‌برداری معتبر از یکی از مراجع ذیصلاح، مجوز ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای از اداره کل استان، داشتن تأییدیه فعالیت از صنف مربوطه بنگاه های اقتصادی خرد (اصناف)، کد کارگاهی بیمه تأمین اجتماعی، رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و حفاظت فنی و بهداشت کار در مرکز مهارت‌آموزی و تناسب دستگاه‌ها و تجهیزات بنگاه اقتصادی (شریک مهارت آموزی دوگانه) با نوع حرفه و آموزش خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز