خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حمایت یک میلیون دلاری از صیادان/ تجارت چمدانی ماهی به کشور‌های همسایه!

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۰۸۸

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادان ایران گفت: با اختصاص یک میلیارد دلار ارز دولتی به حوزه شیلات هر شهروند ایرانی در سال حدود هفت کیلوگرم ماهی رایگان می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وقتی در عرض چند ماه قیمت گوشت دو برابر شد، نرخ مرغ افزایش یافت و گرانی‌ها در مورد اقلام مختلف از محصولات غذایی مانند گوجه، سیب‌زمینی و پیاز گرفته تا برنج و رب، تکرار شد، قابل پیش‌بینی بود که بازار دیگر محصولات غذایی نیز دچار نوسان شود. گرانی یک کالا عاملی برای گرایش به کالا‌های دیگر است. برای مثال وقتی برنج گران می‌شود و تقاضای آن کاهش می‌یابد، ممکن است خانواده‌ها به تهیه ماکارونی گرایش نشان دهند و این باعث گرانی در این محصول می‌شود.

در مورد ماهی و دیگر محصولات شیلاتی در عین حال که گرانی گوشت و مرغ بر آن تاثیر گذاشت، مجموعه‌ای دیگر از دلایل باعث شد قیمت هر کیلو از برخی انواع ماهی دو برابر شود. آذر سال گذشته مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: «قیمت برخی ماهی‌ها دو برابر شده است. هر کیلو ماهی سفید دریایی از ۷۰ هزار تومان سال گذشته به ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.» این اتفاق در مورد دیگر محصولات شیلاتی هم اتفاق افتاد و در هفته‌های اخیر شاهد گرانی عجیب و غریب تن ماهی بودیم. هرچند دلایل گرانی تن ماهی به سبب وارداتی بودن بخشی از مواد اولیه، متفاوت با گرانی ماهی است، اما به صورت کلی باید عنوان کرد که نوسانات در قیمت محصولات شیلاتی در ارتباط مستقیم با تحریم‌هاست. با این وجود، صیادان از افزایش قیمت ماهی سودی نبرده و این بیشتر دلالان ماهی هستند که نوسانات بازار به نفع‌شان تمام شده است.

بهبود وضعیت صید

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادان ایران با بیان اینکه وضعیت صید هم سال قبل و هم امسال در شمال و جنوب کشور خوب بود، عنوان کرد: مهاجرت آبزیان ارتباط زیادی با میزان دما و همچنین شرایط تغذیه‌ای آنها دارد. برای مثال با افزایش یک درجه‌ای دما ممکن است تعداد زیادی از آبزیان به جایی مهاجرت کنند. این مهاجرت در یک سال اخیر به سوی دریاهای ما بوده است.

یعقوب دوجی در گفتگو با ایلنا ادامه داد: سیل یک بلای طبیعی است و حوادثی که امسال رخ داد مشکلات زیادی برای مردم در استان‌های مختلف به وجود آورد. با وجود این بارندگی‌ها مواهب زیادی داشت و در حوزه صیادی باعث افزایش تعداد ماهیان قابل صید شد.

دلایل گرانی ماهی

او درباره دلایل گرانی ماهی در یک سال اخیر با بیان اینکه در سال‌های اخیر اتفاقاتی در کشور و منطقه افتاد و ما شاهد بازگشت تحریم‌ها بودیم، گفت: این اتفاق به نوسانات قیمتی در حوزه‌های مختلف دامن زد و بازار ماهی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادان ایران ادامه داد: تفاوت قیمتی که افزایش بی‌سابقه قیمت دلار به وجود آورد، باعث شد از کشور‌های همسایه برای تهیه اقلامی مانند ماهی، مرغ و گوشت به ایران بیایند. ما در دوره‌ای حتی شاهد صادرات چمدانی ماهی به کشور‌های همسایه بودیم. این اتفاق به ویژه در دو استان خوزستان و هرمزگان که ارتباط نزدیکی با کشور‌‌های همسایه دارند، به وقوع پیوست.

او تصریح کرد: عراقی‌ها از مشتریان پر و پا قرص ماهی ایرانی بودند و این امر باعث شد که در دوره‌ای صادرات چمدانی ماهی و دیگر آبزیان اتفاق بیفتد، یعنی اینکه ما شاهد خرید ماهی صید شده توسط اتباع دیگر کشور‌ها و خروج آن از کشور بودیم که این نوع صادرات بر قیمت ماهی تاثیر گذاشت و برخی نوسانات قیمتی را رقم زد. البته با سرعت سختگیری‌هایی در مورد صادرات چمدانی ماهی اعمال شد که به تنظیم بازار انجامید.

دوجی با اشاره به اینکه دلیل دیگر گرانی ماهی فعالیت مخرب سودجویان است که عمدتا از میان صیادان غیرمجاز هستند، بیان کرد: آنها به صورت غیرمجاز اقدام به صید می‌کنند و محصول خود را برای فروش به آن طرف مرز‌ها می‌برند. فعالیت آنها به این صورت است که یا ماهی‌های صید شده را خودشان به کشور‌های همسایه می‌برند یا در داخل دریا صید خود را به خارجی‌ها می‌فروشند. این فعالیت مخرب نیز بر نوسانات قیمتی در بازار ماهی تاثیر می‌گذارد.

افزایش هزینه‌های صید

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادان ایران در جواب این سوال که آیا افزایش قیمت ماهی به سود صیادان بوده، عنوان کرد: واقعیت این است که تاثیر اقتصادی تحریم‌ها که به نوسانات قیمتی منجر شده روی هزینه صیادی هم تاثیر گذاشته است. برای مثال قیمت تور ماهیگیری نسبت به یک سال قبل شش و حتی هفت برابر شده است یا قیمت روغن موتور ۱۰ برابر شده است. این شرایط باعث می‌شود صیادی برای بسیاری از صیادان به ویژه در شمال کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد.

او ادامه داد: اگر برای مثال شاهد دو برابر شدن قیمت ماهی بودیم، دیگر هزینه‌های صیادان هم همین‌قدر بیشتر شده است. صیادان راضی هستند قیمت‌ها به قبل برگردد به شرط اینکه در همه حوزه‌ها چنین اتفاقی بیفتد. اینطور نیست که چون قیمت ماهی دو برابر شده درآمد صیادان هم دو برابر شده و وضعیت زندگی آنها نسبت به قبل بهبود یافته است. اگر اوضاع نسبت به قبل بدتر نشده باشد، بهتر هم نشده است.

امکان عرضه هر کیلو ماهی به قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان

دوجی با بیان اینکه باید از صیادان حمایت کرد، گفت: در جریان تصویب لایجه بودجه سال ۹۸  نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند مبلغ ۱۴ میلیارد دلار از منابع حاصل از صدور نفت را صرف حمایت از معیشت مردم و تامین مابه‌التفاوت ارز برای تولید داخل کند. ما پیشنهاد دادیم یک میلیارد دلار از این منابع را به شیلات اختصاص دهند.

او ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌هایی که در اتحادیه‌ها صورت می‌گیرد می‌توان ماهی را با قیمت هر کیلو ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در اختیار شهروندان قرار داد که با توجه به نوسانات قیمتی که در حوزه گوشت و مرغ اتفاق افتاده، این قیمت بسیار مناسب است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادان ایران عنوان کرد: میزان زیادی ارز ۴۲۰۰ تومانی صرف واردات گوشت قرمز شده است، حال آنکه با اختصاص آن به حوزه شیلات در واقع از تولید داخلی حمایت شده و صیادان که از نوسانات قیمتی سودی نبرده‌اند، منتفع می‌شوند. بر اساس برآورد‌هایی که ما انجام داده‌ایم با اختصاص یک میلیارد دلار ارز دولتی به حوزه شیلات هر شهروند ایرانی در سال حدود هفت کیلو گرم ماهی رایگان می‌گیرد. منظور این است که تفاوت قیمتی که ایجاد می‌شود برابر با دریافت رایگان هفت کیلو ماهی است.

افزایش صادرات محصولات شیلاتی

او گفت: ما در سال گذشته شاهد افزایش میزان صادرات در این زمینه بودیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادان ایران با اشاره مجدد به گرانی ماهی و تن ماهی عنوان کرد: در یک دوره شاهد یک جهش قیمتی بودیم، اما با اندیشیدن تمهیداتی قیمت‌ها تعدیل شد. البته باید به این واقعیت هم اشاره کرد که گرانی در این زمینه در مقایسه با گرانی در سایر بخش‌ها آنقدر‌ها هم عجیب و غریب نبوده است.

او افزود: در مورد ماهی تن که با افزایش زیاد قیمت رو‌به‌رو شد باید اشاره داشت که موضوع مرتبط با شناور‌هایی است که این نوع ماهی را صید می‌کردند و الان هم سازمان شیلات به دنبال افزایش شناور‌هایی است که از روش‌های استاندارد صید استفاده می‌کنند.

دوجی گفت: به مجموع عواملی که باعث گرانی ماهی و تن ماهی شد باید فصل تعطیلی صید را نیز اضافه کرد. وقتی این فصل فرا می‌رسد روی قیمت ماهی تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز