خبرگزاری کار ایران

بلاتکلیفی سه کارگر زن «ایران برک» برای دریافت معوقات مزدی/ مدیرتولید کارخانه: به زودی مطالبات پرداخت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۳۲۹

مطالبات مزدی و سنواتی سه نفر از کارگران زن کارخانه ایران برک در رشت بعد از حدود دو ماه از قطع همکاری آنها با کارخانه هنوز پرداخت نشده است. مدیر تولید این کارخانه می‌گوید: مطالبات مزدی این سه کارگر به زودی پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از کارگران در کارخانه ایران برک گفت: میانگین سنوات پایان خدمت سه کارگر زن سابق کارخانه ایران برک رشت (که دو نفرشان پایان اسفند ماه سال گذشته  با ۱۷ سال سابقه کار با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند و نفر سوم نیز با ۱۵ سال سابقه کار با ترک محل کار هم اکنون از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کند) براساس سوابق کاری حدود ۲۰ میلیون تومان است که کارفرما به دلیل نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد.

به گفته وی، علارغم دریافت نکردن سنوات، این سه نفر حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان مطالبات معوقه مزدی نیز طلبکار هستند که مربوط به دستمزد سالهای ۸۸، ۹۴، ۹۵ و ۹۷ دوران اشتغالشان می‌شود. همچنین عیدی سال ۸۸  آنها به همراه چندین سال حق بن پرداخت نشده است.

به ادعای این کارگر، در کارخانه ایران برک رشت حدودا ۱۲۰ کارگر مشغول به کار هستند که دست‌کم ۵۰ نفر از این کارگران را زنان تشکیل می‌دهند.

او گفت: به دلیل شرایط نامناسب مالی کارخانه، تعدادی از کارگران زن باسابقه این کارخانه با گذشتن از سوابق چندین ساله کاری خود، پیش از آنکه به سن بازنشستگی برسند اقدام به بازنشسته شدن کرده‌اند و در مواردی که امکان بازنشستگی (به دلیل سابقه کم بیمه‌ای) ندارند، ناچار خودخواسته محل کار خود را ترک کرده و برای تامین معیشت زندگی خود از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

به گفته این کارگر، تبعات بازنشستگی با حداقل سابقه کار، دریافت حداقل مستمری بازنشستگی است. اردیبهشت ماه سال جاری برای اولین بار مستمری بازنشستگی دو کارگر زن بازنشسته به صورت حداقلی پرداخت شد که کفاف معیشت زندگی خانوادگی آنها را نمی‌دهد.

طبق اظهارات وی، درگذشته در کارخانه ایران برک بیش از هزار و ۲۰۰ کارگر کار می‌کردند اما در نتیجه اتفاقاتی که طی سالهای گذشته اتفاق افتاد، اکنون تعداد آنها به حدود ۱۲۰ کارگر رسیده که در سال جاری آنها هیچ حقوقی (بجز مبلغ کمی به‌صورت علی‌الحساب) دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: پرونده رسیدگی به شکایت این سه نفر در هیات حل اختلاف اداره کار رشت (شعبه چهارراه گلسار) در جریان است و قرار است روز ۱۳ خرداد ماه اولین جلسه رسیدگی به آن به صورت همزمان برگزار شود.

به گفته این منبع کارگری در کارخانه ایران برک، جدا از این سه کارگر، چند نفر دیگر که چندین سال پیش در این کارخانه مشغول به کار بوده‌اند، بعد از گذشت چندین سال هنوز پیگیر دریافت مطالبات مزدی و سنواتی زمان اشتغال خود هستند.

در این زمینه مهدی شفاهی (مدیر تولید کارخانه ایران برک) با تاکید بر اینکه مطالبات مزدی این سه کارگر به زودی پرداخت می‌شود، گفت: اولین جلسه رسیدگی به شکایت این سه کارگر روز ۱۳ خرداد تشکیل خواهد شد.

او با بیان اینکه دو نفر از این کارگران اخیرا بازنشسته شده‌اند و نفر سوم هم خودخواسته محل کارش را ترک کرده و هم اکنون از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کند، افزود: روند پرداخت مطالبات مالی کارگرانی که به مرور از این کارخانه بازنشسته می‌شوند  دست‌کم یکسال طول می‌کشد و در مورد کارگری که بیکار شده نیز همان زمان بعد از حسابرسی مالی، چک صادر شده که ظاهرا به دلایلی خودش از دریافت آن خوداری کرده است.

به گفته شفاهی، طی چند سال گذشته در شرایط بد اقتصادی که بر کشور تحمیل شده با وجود آنکه برای تامین مواد اولیه تولید خود که غالبا وارداتی هستند، دچار مشکلات زیادی بوده‌ایم اما مدیریت این مجموعه تولیدی تمام تلاش خودرا برای سرپا نگه داشتن این کارخانه و اشتغال کارگران به کار گرفته و آن را در اولویت قرار داده است. در سال پیش رو نیز با چند قرارداد کاری که امضا شده، به زودی شاهد بهبود وضعیت مالی کارخانه ایران برک و کارگران آن خواهیم بود.

تلاش خبرنگار ایلنا برای برقراری تماس با مهدی پهلوان (مدیرعامل ایران برک) جهت پیگیری و دریافت اطلاعات دقیق‌تر تا ساعت مخابره این خبر بی‌نتیجه مانده است. در عین حال غلامرضا خوالگر (عضو هیات حل اختلاف اداره کار شهرستان رشت) که ریاست شوراهای اسلامی کار استان گیلان را برعهده دارد، در پاسخ به ادعای سه کارگر زن ایران برک به ایلنا گفت: پیگیر پرونده اظهارت این سه کارگر زن کارخانه ایران برک است و در مراحل اولیه تمام تلاش خود را برای گرفتن ارتباط تلفنی با مدیرعامل کارخانه به عهده گرفته ولی تاکنون موفق نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز