خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بلاتکلیفی ۷۰۰ هزار تن چغندر آماده برداشت خوزستان/ کامیون برای برداشت نداریم/ قیمت تضمینی شورای اقتصاد برای محصولات کشاورزی، پایین‌تر از هزینه‌ها است

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۴۵۸

رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش دانیال گفت: برداشت سریع و به موقع چغندرقند در اردیبهشت ماه -که فصل برداشت است- بسیار مهم است اما با تاخیر در برداشت مواجهیم چراکه کامیون برای حمل چغندر به کارخانه وجود ندارد. با توجه به افزایش دمای هوا و احتمال گندیده شدن چغندر، این مساله تبدیل به یک معضل و بحران جدی در منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرحیم رحیمی‌نیا (رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش دانیال) پیرامون مشکلات اخیر چغندرکاران خوزستان (به ویژه در شوش)، گفت: از چند سال قبل و با توجه به سیاست‌گذاری‌های کلان دولت که از ناحیه وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گرفت، و در راستای دستیابی به خودکفایی در تولید شکر، کشت چغندرقند پاییزه به طور جدی در دستور کار قرار گرفت.

چغندر پاییزه باعث تداوم حرکت چرخ تولید کارخانجات شکر و اشتغالزایی می‌شود

وی ادامه داد: استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی مناسبی که برای کشت این محصول داشت، حدود ۱۱،۱۹۱.۵ هکتارش زیر کشت این محصول قرار گرفت که از این میان، ۵۵ درصد سطح زیر کشت (معادل ۶،۱۵۷ هکتار) تنها در زمین‌های شهرستان شوش صورت گرفت. گفتنی است چغندرقند در مرحله کشت در پاییز به نسبت اوقات دیگر آب کمتری مصرف می‌کند. به‌علاوه، و با توجه به اینکه کارخانه‌ها عموما چغندر بهاره را مصرف کرده، و در اوقات دیگر سال تعطیل هستند، چغندر پاییزه موجب تداوم حرکت چرخ تولید آنها، شکر و اشتغالزایی می‌شود.

بلاتکلیفی ۷۰۰ هزار تن چغندر آماده برداشت خوزستان/ کامیون برای برداشت نداریم/ قیمت تضمینی شورای اقتصاد برای محصولات کشاورزی، پایین‌تر از هزینه‌ها است

رحیمی‌نیا اشاره کرد: از سال ۹۲ که مرحله جدید موضوع خودکفایی در شکر مطرح شده است، برای فرآوری این محصول، هشت کارخانه با کشاورزان جهت تحویل محصول چغندر قرارداد منعقد کردند که از این میان، تنها یکی از آنها در استان قرار داشت و آن هم کارخانه قند دزفول (شوش) می‌باشد که از سال گذشته فعال شده است.

سیل هزینه‌های کشاورزان را بالا برده است

وی خاطرنشان ساخت: شهرستان شوش، شهر اول در زمینه کشت چغندرقند پاییزه، گندم و ذرت است اما به دلیل بارندگی‌های پیاپی و بی‌سابقه ابتدای سال، سیلاب ناشی از آن، تغییرات شدید آب و هوایی، عملیات داشت مزارع چغندر قند با مشکلات بسیار زیادی مواجه شد. نیاز به تغذیه بیشتر از ناحیه مزارع، افزایش علف‌های هرز، شیوع بیماری‌های قارچی و... هزینه کشاورزان را بالا برده است. این درحالی‌ست که شورای اقتصاد در حالت عادی، قیمت تضمینی را که برای محصولات کشاورزی تعیین می‌کند، پایین‌تر از هزینه‌ای‌ست که کشاورزان انجام می‌دهند، چه برسد به شرایط خاص و حاد امسال.

وی ادامه داد: این مشکل البته محدود به چغندر نیست و شامل حال محصولات دیگری نظیر ذرت، گندم و جو نیز می‌باشد. شایان ذکر است در حال حاضر، طبق آنالیزهای ما، می‌بایستی بیش از ۵۰۰ تومان بابت هر کیلو چغندر به کشاورزان پرداخت صورت گیرد. این درحالی‌ست که شورای اقتصاد رقم ۳۶۴ تومان را مصوب نموده است.

برای پیشگیری از نابودی چغندرها، زمان برداشت باید کوتاه‌تر شود

رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش دانیال افزود: با توجه به اینکه در اردیبهشت ماه و در فصل برداشت قرار داریم، برداشت سریع و به موقع محصول بسیار مهم است اما متاسفانه ما با تاخیر در برداشت مواجهیم چراکه کامیون برای حمل چغندر تولیدی کشاورز به کارخانه -که یک‌سال کار کرده و کلی هزینه انجام داده- وجود ندارد. این مساله اکنون تبدیل به یک معضل و بحران جدی در منطقه شده است. با افزایش دمای هوا، چغندرها دچار گندیدگی خواهند شد. به‌علاوه همان‌طور که اشاره کردم، به دلیل توسعه بیماری‌ها، امسال چغندرها آسیب‌پذیرتر شده‌اند. در واقع، برای پیشگیری از نابودی چغندرها، لازم است که زمان برداشت برای انجام حمل، کوتاه‌تر شود.

نبود لاستیک و کاهش سهمیه گازوئیل؛ عامل نبود کامیون برای حمل

وی در توضیح دلیل نبود کامیون، گفت: در نشست‌هایی که با انجمن رانندگان کامیون‌ها، شرکت‌های حمل و نقل و ادارات راهداری داشته‌ایم آنها به مسائل و مشکلاتی اشاره می‌کنند. آنها می‌گویند که لاستیک و روغن ندارند چراکه برای مثال، در سال جاری توزیع کلان روغن متوقف و متعاقبا گران شده است. علاوه بر این، سهمیه گازوئیل آنها بسیار کاهش یافته است. بسیاری رانندگان حتی حاضر هستند که پول گازوئیل به نرخ آزاد را بپردازند اما حتی آن نیز در دسترسشان نیست.

بلاتکلیفی ۷۰۰ هزار تن چغندر آماده برداشت خوزستان

رحیمی‌نیا تصریح کرد: به هرحال، ۷۰۰ هزار تن چغندر در خوزستان در حال برداشت است که برای حمل آنها ظرف یک ماه باید فکری صورت گیرد. در این برهه زمانی، حداقل به دو هزار دستگاه کامیون نیاز است که نیمی از آنها در حال بار زدن باشند و نیم دیگر، در مرحله بازگشت از کارخانه برای بارگیری جدید باشند.

بلاتکلیفی ۷۰۰ هزار تن چغندر آماده برداشت خوزستان/ کامیون برای برداشت نداریم/ قیمت تضمینی شورای اقتصاد برای محصولات کشاورزی، پایین‌تر از هزینه‌ها است

اگر به چغندر خوزستان سریعا رسیدگی نشود، خسارت در ابعاد ملی ایجاد می‌شود

وی سپس با اشاره به شعار رونق تولید برای امسال، اظهار داشت: به‌رغم این شعار، به‌خاطر بی‌تدبیری مسئولان، شکر وارداتی در حالی در بازار آزاد با قیمتی گزاف در حال فروش است که از تولید داخلی آن، حمایت لازم صورت نمی‌گیرد. درست نیست که با کشاورزانی که دغدغه تولید دارند اینگونه برخورد شود و اجازه داده شود معیشت آنها  دچار مخاطره شود. اگر به این موضوع رسیدگی عاجل صورت نگیرد، احتمال بروز ضرر و زیان در سطح ملی بسیار زیاد است.

جلوی حمل کالاهای غیرضروری به‌نفع کالاهای استراتژیک و فاسدشدنی باید گرفته شود

رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش دانیال در پایان صحبت‌هایش به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت و جلوگیری از گسترش معضل پیش‌روی چغندرکاران پرداخت و عنوان داشت: بنادر کشور، به ویژه در استان خوزستان باید مدیریت شوند. بنا به گفته‌های مسئولان راه و ترابری، ۳۰۰۰ دستگاه کامیون به بنادر این استان رفت و آمد دارند که باید جلوی حمل کالاهای غیرضروری از سوی‌ آنها را گرفت. چغندرقند یک محصول استراتژیک و البته فاسد شدنی است که نیاز به رسیدگی با فوریت دارد. برای تامین لاستیک، روغن، گازوئیل و... راهکارهای فوری (ارائه بیشتر سهمیه آزاد و افزایش جایگاه‌های عرضه) باید داده شود. جدا از این، عوارض بزرگراهی برای حمل محصولاتی نظیر چغندرقند باید حذف بشود تا کامیونداران راغب به تردد در این منطقه شوند. در مسیر بزرگراهی خرم‌آباد-اندیمشک، عوارض سنگینی از ماشین‌های سنگین گرفته می‌شود که در عمل صرفه اقتصادی هزینه تردد را برای آنها کاهش می‌دهد. با چنین تمهیداتی، شاید بتوان از فاجعه نابودی ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تن چغندرقند در خوزستان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز