خبرگزاری کار ایران

در مراسم تودیع و معارفه مطرح شد؛

بین روستانشینی و فقر در کشور ما همبستگی وجود دارد/ تلاش کردم جلوی خواسته‌های نابجا بایستم/ یکی از برنامه‌های ما، باید دریافت دیون صندوق از دولت باشد

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۳۲۱

مراسم تودیع محمدرضا واعظ‌ مهدوی (مدیرعامل اسبق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر) و معارفه علی شیرکانی (سرپرست صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر) و اعضای جدید هیات مدیره صندوق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تودیع محمدرضا واعظ‌ مهدوی (مدیرعامل اسبق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر) و معارفه علی شیرکانی (سرپرست صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر) و اعضای جدید هیات مدیره صندوق، با حضور علی سرزعیم (معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، محمدجعفر کبیری (معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در محل ستاد مرکزی صندوق برگزار شد.

ابتدای این نشست اسدالله رازانی (عضو جدید هیئت مدیره صندوق) با بیان اینکه کار این صندوق به لحاظ موازین دینی ارزشمند است، اشاره کرد: این صندوق قرار است که امنیت و رفاه را به محرومترین اقشار جامعه اعطا کند.

بین روستانشینی و فقر در کشور ما همبستگی وجود دارد/ تلاش کردم جلوی خواسته‌های نابجا بایستم/ یکی از برنامه‌های ما، باید دریافت دیون صندوق از دولت باشد

عضو جدید هیئت مدیره صندوق ادامه داد: علاوه بر اینکه در دین ما خدمات دادن به محرومان بسیار مورد توجه است. تامین اجتماعی و بیمه‌ها جزو شاخص‌های مهم توسعه نیز محسوب می‌شود. شکل‌گیری این صندوق در نظام جمهوری اسلامی رخ داد و این مساله موجب شد بالغ بر یک و نیم میلیون خانوار از مجموعه روستائیان و عشایر کشور برخوردار از خدمات این صندوق و حدود ۲۰۰، ۳۰۰ هزار نفر نیز بهره‌مند از مستمری بشوند. 

وی در پایان اظهار داشت: جا دارد به نمایندگی از مجموعه شاغلان صندوق از خدمات واعظ‌مهدوی که از ابتدای انقلاب فردی فعال در عرصه‌های اجتماعی بوده‌اند و در یک‌سال و نیم گذشته منشا خدمات بسیاری در صندوق شدند بسیار تشکر کنم. به شیرکانی هم تبریک می‌گویم و آ‌مادگی مجموعه را برای تداوم حرکت و مسیر مقدس تعیین شده برای صندوق اعلام می‌کنم. 

بعد از وی؛ علی سرزعیم معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: شعار ما در مجموعه وزارت کار این است که ما صدای بخش محروم جامعه در نهادهای سیاست‌گذاری هستیم و باید بتوانیم مطالبات آنها را نمایندگی کنیم.

وی ادامه داد: راه پایداری این خواست این است که این موضوع را به صورت نظام‌مند و نهادینه دنبال کرد. تاسیس صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر در  همین راستا بوده است.

سرزعیم اشاره کرد: یکی از مشکلات ما در کشور فقر در دوران کهنسالی است. کسانی که سابقه تحت پوشش بیمه بودن نداشته‌اند این موضوع برای آنها گرفتاری‌های بزرگی را ایجاد می‌کند. بین روستانشینی و فقر در کشور ما همبستگی وجود دارد، از همین رو صندوق قرار است در راستای حل این موضوع عمل کند. 

وی خاطرنشان کرد: در زمان ریاست رستمی که پیش از واعظ مسئولیت صندوق را بر عهده داشت تاکید روی سرمایه‌گذاری‌های صندوق بود. به لحاظ مالی آ‌ن زمان وضعیت خوبی بر صندوق حاکم شد. دوره واعظ تلاش‌ها بیشتر معطوف بر این شد که حضور صندوق در بخش‌های مختلف روستایی و عشایری اشاعه داده شود. ویژگی واعظ این بود که به روستائیان و محرومان عشق و علاقه وافری داشته و دارد. ما این مساله را در سیل ابتدای سال دیدیم. آن زمان وی کل مجموعه را برای خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان بسیج کرد. 

معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد:‌ به نظر من ماموریت شیرکانی در حال حاضر این باید باشد که پایداری صندوق را حفظ کند. صندوق مطالباتی از دولت دارد که تداوم و افزایش آنها می‌تواند مساله‌ساز شود. با توجه به تنگناهای مالی که دولت در سال‌جاری به آنها مواجه است انتظار می‌رود بخشی از بدهی‌ها در قالب واگذاری صورت گیرد. در واقع امسال و سال بعد بخشی از مطالبات صندوق به شکل دارایی‌های مختلف باید تسویه شوند. این موضوع به رایزنی و تلاش‌های بسیار زیادی نیاز دارد و انتظار این است که با توجه به تغییرات صورت گرفته در حوزه هیئت‌مدیره و مدیرعاملی شرکت همدلی بیشتری ایجاد شود.

بین روستانشینی و فقر در کشور ما همبستگی وجود دارد/ تلاش کردم جلوی خواسته‌های نابجا بایستم/ یکی از برنامه‌های ما، باید دریافت دیون صندوق از دولت باشد

همچنین واعظ‌مهدوی نیز در این مراسم اظهار داشت: بسیار مهم است که ارزش‌ها و اصول پاس داشته شوند. این مدتی که در صندوق حضور داشتم از همکاری دوستان استفاده فراوان بردم. جمع خوبی اینجا بود. مدیران پرتوان موثری در این مجموعه حضور داشتند.

وی ادامه داد: این مجموعه عهده‌دار خدمت به روستائیان و عشایر است. همه همکاران کار در اینجا را نوعی عبادت می‌دانند. کار و خدمت به گروه‌های هدف‌ به لحاظ عاطفی و روانی بسیار مسرت‌بخش بود. ما کمال تلاش را می‌کنیم که برای جامعه روستایی دخیل در تولید که هم صبور و قانع است و هم از بسیاری امکانات شهری بهره‌مند نیستند شرایط رسیدن و دستیابی به برخی مواهب توسعه را فراهم می‌کنیم. یکی از همین مواهب تضمین در دوران سالمندی است.

واعظ‌مهدوی افزود: جامعه روستایی همه‌جای دنیا بیمه‌شان با مشکل مواجه است چراکه کارفرما ندارند و حق بیمه سهم کارفرما را کسی پرداخت نمی‌کند اما در جمهوری اسلامی این ابتکار به کار برده شده که دولت حق بیمه سهم کارفرما را می‌پردازد ولی هنوز آن‌طور که باید و شاید به همه اقشار و گروه‌های مناطق روستایی و عشایری اطلاع‌رسانی نشده و شاید آن اعتماد نیز هنوز کسب نشده است. در طول این مدت، ما شاهد رشد اعتماد هم بودیم. ما سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید داشتیم. حدود نهصد هزار تمدیدی داشتیم. ۵۰۰ میلیارد تومان از همین جامعه روستایی حق بیمه کسب شده است.  

مدیرعامل اسبق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در ادامه متذکر شد: دو ماه اخیر ۴۰ درصد افزایش در تمدیدی‌ها و میزان دریافت وجوهات داشته‌ایم. این موضوع نشان‌دهنده افزایش اعتماد است. مهمترین سرمایه دولت‌ها اعتماد و خوش‌بینی مردم به ساختارهای اجرایی است. باید برای حفظ این اعتماد، تلاش‌ ما بر حفظ منافع مردم باشد. 

واعظ‌مهدوی با بیان اینکه مسیری که تاکنون طی کرده‌ایم باید همچنان تداوم یابد، خاطرنشان کرد: در راستای حل یک‌سری مشکلات در صندوق با مسائلی مواجه بودیم. من شب‌گذشته حدود زمان افطار بود که پیامکی از وزیر تعاون دریافت کردم که از تغییرات در حال وقوع در صندوق در حوزه مدیریت عامل و هیات‌مدیره اطلاع می‌داد. امیدوارم جمع منسجمی در مجموعه شکل بگیرند.  

وی همچنین اظهار داشت: این مدت تلاش زیادی داشتم که محیط کار سالم و ایمن باشد و افراد مطمئن باشند کسی علیه آنها بدگویی نکند. سعی کردم رابطه با همکاران مبتنی بر اعتماد باشد. از دروغ‌گویی و خلاف‌گویی احتراز کردم. تلاشم بر این بود همکاران‌مان در محیط کار احساس لذت از کارشان داشته باشند. موارد تنش را هم تلاش کردیم که حل و فصل کنیم.

مدیرعامل اسبق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ادامه داد: من تلاش بسیار کردم که جلوی خواسته‌های نابجا بایستم. در همین رابطه، یکبار علی ربیعی به من گفته بود که تو ویژگی‌ات این است که سرسختانه ایستادگی می‌کنی. البته این سفت ایستادن این خاصیت را هم دارد که گاهی موجب خداحافظی می‌شود. علاوه بر این، تلاش بسیار کردم که ایجاد انگیزه در مجموعه صورت گیرد. این مساله بسیار حائز اهمیت است چراکه نظام انگیزشی اکنون مهمترین متغیر مورد توجه در مدیریت سازمان‌ها است.

واعظ‌مهدوی در ادامه گفت: تلاش‌های صورت گرفته موجب شد پرتفوی(سبد سهام) سرمایه‌گذاری ما که سال گذشته حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان بود امسال به حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. خوشبختانه صندوق رو به رشد است. البته باید مواظب تصمیماتی که تاثیرات سوئی بر منابع صندوق خواهند گذاشت بود. برای مثال زمانی که من تازه اینجا آمدم، مصوبه‌ای درباره بازنشستگی قرار بود در مجلس تصویب شود که احتمال ورشکستگی صندوق را فراهم می‌کرد اما خوشبختانه با تلاش‌ها و رایزنی‌هایی که انجام شد لغو شد. این را باید در ذهن داشت که اگر در دوران جوانی نظام بیمه‌ای دست و دل‌بازی صورت گیرد در دوران پیری دچار ورشکستگی خواهیم شد. تعادل منابع و مصارف باید حفظ شود. 

وی یادآور شد: گرفتاری‌هایی که امروز سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری به آن دچار شده‌اند ناشی از دست و دلبازی‌های دهه‌های گذشته است. برای مثال، یادمان است که در دوران کوتاه نخست‌وزیری جعفر شریف‌امامی تغییراتی در سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت که بعدها منشا بسیاری از مشکلات و بحران‌ها شد. 

مدیرعامل سابق صندوق بیمه‌ اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر همچنین گفت: درباره بازنشستگی پیش از موعد، تصمیماتی گرفته شده است. بحث ۷۰ سال، ۱۰ سال طبق قانون لغو شد. سال‌گذشته ما تنها افراد ۶۹ سال با ۱۱ سال سابقه را بازنشسته می‌کردیم. این رقم امسال به ۶۸ سال و ۱۲ سال رسید. امید این می‌رود که طی یک روند پنج ساله به نقطه‌ای برسیم که بازنشستگی پیش از موعد حذف شود. اگر روند توجه، سرمایه‌گذاری و اعتماد تداوم یابد در اکچوئری‌مان مشکلی به وجود نخواهد آمد. اگر همان مسائل صندوق‌های دیگر در این مجموعه ایجاد نشود این صندوق می‌تواند الگویی بشود برای اینکه نشان دهد نظام‌های بازنشستگی محکوم به ورشکستگی نیستند.

وی با بیان اینکه تعادل منابع و مصارف برای آینده صندوق‌ها بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: براساس قوانین موجود اگر تعهداتی هم برای صندوق ایجاد شود خود قانون‌گذار بر این نکته تاکید کرده که در صورتی که صندوق منابع آن تعهدات را نداشته باشد حق اعمال آنها را نخواهد داشت.

واعظ‌مهدوی در پایان با حلالیت طلبیدن از جمع اظهار امیدواری کرد تلاش‌هایش مقبول درگاه خداوند واقع شده باشد و گفت: کار اجرایی یک نوع تجربه و آموختن است. امیدوارم همیشه توفیق آموختن را داشته باشم و بتوانیم به انقلاب و مستضعفان خدمت کنیم. 

علی شیرکانی سرپرست تازه منصوب شده صندوق نیز با بیان اینکه بر خود لازم می‌دانم از خدمات پیشکسوت خودم تشکر کنم، اظهار داشت: این صندوق جای شریفی است و محصول نظام جمهوری اسلامی است. با تاسیس این صندوق قرار شد فکری به حال دوران سالخوردگی روستائیان و عشایر شود که آنها در دوران پیری دچار فقر و محنت نشوند.

بین روستانشینی و فقر در کشور ما همبستگی وجود دارد/ تلاش کردم جلوی خواسته‌های نابجا بایستم/ یکی از برنامه‌های ما، باید دریافت دیون صندوق از دولت باشد

وی سپس بیان داشت: صندوق نیاز به یکسری پیگیری‌های ساختاری دارد از جمله نکاتی که در حوزه کارگزاری‌ها باید مورد توجه واقع شود این است که امکان‌سنجی برای انجام کارگزاری‌های مجازی علاوه بر کارگزاری‌های فیزیکی صورت گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: به‌جای نگاه بودجه‌ای به این مجموعه، باید یک نگاه اکچوئری‌وار حاکم شود. یکی از برنامه‌های ما باید دریافت دیون صندوق از دولت باشد. نباید همان شکل واگذاری‌هایی که در تامین اجتماعی صورت گرفت در مورد اینجا هم رخ دهد. نباید اجازه داد دیون افزایش یابند. بودجه سال آینده صندوق قبل از بودجه سالانه باید نوشته شود تا ما بتوانیم قدرت چانه‌زنی‌هایمان را افزایش دهیم.

سرپرست صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر تصریح کرد: همانطور که محمد شریعتمداری هم اشاره کرده ما باید از بنگاه‌داری خارج شده به سمت سهامداری برویم. البته روی این موضوع باید با توجه به تغییرات پرتفوی صندوق بازنگری صورت گیرد. ما همچنین باید با مجلس تعامل خوبی داشته باشیم و از مصوبات غیرکارشناسی جلوگیری شود. گاهی قوانینی وضع می‌شود که هیچ مبنای محاسباتی ندارند. این موضوعات باید مورد توجه و پیگیری ما قرار گیرد. امیدوارم با همدلی تمام همکاران بتوانیم صندوق را یک گام به جلو ببریم. 

محمدجعفر کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر زحمات خالصانه واعظ‌مهدوی اظهار داشت: در قضیه سیل، واعظ فعال‌ترین عضو شورای معاونان بود. وی با توجه به ارتباطاتی که داشت حتی پیش از صدور مصوبه در یکی از استان‌های سیل‌زده شمال کشور از فضای غیررسمی کمک‌هایی را برای سیل‌زدگان جمع‌آوری کرد.

وی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: واعظ از لحاظ علمی هم جایگاه بسیار بالایی در شورای معاونان داشته است. با توجه به این موضوع به‌طور حتم در ستاد وزارتخانه باز هم در خدمت وی خواهیم بود. من البته به شیرکانی که خود نیز از بدنه وزارتخانه است تبریک می‌گویم و امیدوارم در راستای جوانگرایی، مسیری که واعظ پیش از این طی کرده بود را تداوم یابد.

در پایان مراسم احکام و تقدیرنامه‌های مدیرعامل سابق صندوق و سرپرست تازه منصوب شده صندوق و اعضای جدید هیات‌مدیره از سوی معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون اهدا شد. همچنین هدایایی از طرف کارکنان صندوق به واعظ‌مهدوی اهدا شد.

بین روستانشینی و فقر در کشور ما همبستگی وجود دارد/ تلاش کردم جلوی خواسته‌های نابجا بایستم/ یکی از برنامه‌های ما، باید دریافت دیون صندوق از دولت باشد

بین روستانشینی و فقر در کشور ما همبستگی وجود دارد/ تلاش کردم جلوی خواسته‌های نابجا بایستم/ یکی از برنامه‌های ما، باید دریافت دیون صندوق از دولت باشد

بین روستانشینی و فقر در کشور ما همبستگی وجود دارد/ تلاش کردم جلوی خواسته‌های نابجا بایستم/ یکی از برنامه‌های ما، باید دریافت دیون صندوق از دولت باشد

بین روستانشینی و فقر در کشور ما همبستگی وجود دارد/ تلاش کردم جلوی خواسته‌های نابجا بایستم/ یکی از برنامه‌های ما، باید دریافت دیون صندوق از دولت باشد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز