خبرگزاری کار ایران

مجلس تصویب کرد؛

تابعیت ایرانی از مادران ایرانی به فرزندان‌‌شان می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۰۷۵

مجلس جزییات لایحه «اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» را تصویب کرد. کلیات این لایحه قبلاً تصویب شده‌بود.

به گزارش ایلنا، مجلس جزییات لایحه «اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» را با ۱۷۹رای موافق، ۲۱رای مخالف و چهار رای ممتنع از ۲۱۳ نماینده حاضر تصویب کرد. کلیات این لایحه قبلاً  تصویب شده‌بود.

براساس تنها ماده این قانون، فرزندانی که ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی، پیش یا پس از تصویب این قانون به‌دنیا آمده یا بیایند، پیش‌ از رسیدن به سن ۱۸سالگی تمام خورشیدی به درخواست مادر می‌توانند به‌ تابعیت ایرانی درآیند.

این فرزندان، پس از رسیدن به سن ۱۸سال تمام هم اگر مادری ایرانی درخواست نکرده باشد، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که اگر به تشخیص وزارت اطلاعات، مشکل امنیتی نداشته‌باشند، به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

طبق تبصره یکم این ماده، اگر پدر و یا مادر درخواست‌کننده زنده‌ یا در دسترس نباشند، اگر در پیوند نسب درخواست‌کننده با پدر و یا مادرش ابهامی باشد، اطمینان از نسب با دادگاه صالح است.

بنابر تبصره ۲ این ماده آدم‌های بدون‌تابیعتی که خود و دست‌کم یکی از پدرومادرش در ایران به‌دنیا آمده‌ باشند، می‌توانند پس از رسیدن به ۱۸سالگی تمام خورشیدی، تابعیت ایرانی را درخواست‌کنند.

پیش‌از این در قانون ایران، تابعیت از مادرایرانی به فرزند منتقل نمی‌شد.

محدودیت تحصیلی و کاری در ایران؛ محدودیت ورود به «سرزمین مادری» و نیاز به گرفتن روادید برای آن‌هایی که در خارج زندگی می‌کنند از جمله مشکلات کسانی بود که مادر ایرانی دارند اما تبعه ایران نبودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز