خبرگزاری کار ایران

محرابی:

ارز مورد نیاز واردات و مواد اولیه تولید کاغذ باید در اولویت بانک مرکزی قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۶۰۴

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی گفت که ارز مورد نیاز کاغذ و مواد اولیه تولید کاغذ باید در اولویت بانک مرکزی قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، «افسانه محرابی» در خصوص التهابات پیش آمده در بازار کاغذ گفت: ارز مورد نیاز برای واردات و مواد اولیه تولید کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه باید از سوی بانک مرکزی در اولویت ویژه قرار گیرد. در صورتی که فقط ۲۷ درصد ثبت سفارشات تائید شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرف بانک مرکزی گشایش اعتبار شده که از این مقدار نیز مقادیر کمتری منجر به انتقال ارز به فروشنده و در نهایت مقادیر کمتری کاغذ وارد شده است.

وی افزود: برای کاهش التهابات به وجود آمده در بازار نشر و مطبوعات، کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه‌ای که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تامین ارز شده‌اند و در مراحل مختلف واردات بوده و در برخی از گمرکات موجودند، باید همان ارز ۴۲۰۰ تومان ترخیص شوند.

مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک ادامه داد: در حال حاضر گمرکات در هماهنگی با بانک مرکزی، تمامی ثبت سفارشاتی که با نرخ ۴۲۰۰ تامین ارز شده و بعضاً وارد کشور شده ولی ترخیص نشده‌اند را ملزم به پرداخت ما به التفاوت تا نرخ ارز نیمایی دانسته‌اند.

محرابی افزود: طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار از ماه پنجم سال ۹۷ مسئولیت بررسی درخواست واردکنندگان و تامین همه نیازهای واقعی بازار، مدیریت و نظارت آن تا انتهای زنجیره ارزش و تحویل آن به مشتری به کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول گردید و از ماه یازده همان سال مقرر گردید از مرحله ثبت سفارش تا انتهای زنجیره تامین مسئولیت با کمک سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت پذیرد؛ لذا مسئولیت تامین کاغذ روزنامه با توجه به کاربری آن در چاپ مطبوعات مشخصاً با وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

محرابی با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که کاغذهای چاپ، تحریر، روزنامه، بالکی و LWC از دریافت ارز با نرخ رسمی خارج شوند، افزود: طبق بررسی‌های دوره‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، فروش حواله و امتیاز سهمیه کاغذ در سطح بازار توسط ناشران، از مشکلات ایجاد شده در این حوزه است. البته قیمت کاغذ در بازار آزاد بسیار بالاتر از قیمت کاغذی است که حتی با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز