خبرگزاری کار ایران

آرش فراهانی:

بدون تامین نیازهای دنیوی کارگران نمی‌توان از آنها انسان کاملی ساخت/ فقر به بزه دامن می‌زند

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۳۹۳

یک فعال کارگری تاکید دارد که معافیت‌‌های مطلوب مالیاتی برای کارگران، کمک هزینه‌های تحصیلی برای کارگران و فرزندان آنها و احیای مجدد تعاونی‌های کارگری از جمله اقداماتی است که باید در حمایت از کارگران انجام شود.

«آرش فراهانی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ابتدا با اشاره به مطالبات کارگران واحدهای تولیدی در زمینه پرداخت به‌موقع مزد و مزایای مزدی گفت: دریافت به‌موقع دستمزد «کمترین» مطالبه‌ای است که یک کارگر می‌تواند داشته باشد. کارگر نیروی کار خود را می‌فروشد تا بتواند هزینه‌های زندگی‌اش را تامین کند. دستمزدی که البته یک سوم هزینه‌های یک ماه زندگی آبرومندانه را تامین می‌کند.  

این فعال کارگری با بیان اینکه مزد کارگران به زحمت حتی هزینه‌های مسکن آنها را پوشش می‌دهد، گفت: مسکن و خوارک ابتدایی‌ترین نیازهای یک انسان است؛ انسانی که قرار است از منظر دین کامل شود و به تعالی برسد.

فراهانی تصریح کرد: حالا اگر این ابتدایی‌ترین نیازهای کارگر به سبب عدم تمایل کارفرما برای پرداخت به‌موقع مزد، یا کافی نبودن وسعِ کارفرما تامین نشود، چگونه می‌توان از «مقامِ بالایِ انسان» سخن گفت؟!

وی افزود: تمام مذاهب به مبحث انسان کامل ورود کرده‌اند و تامین نیازهای دنیوی را بستری برای کامل شدن انسان که یک مبحث کاملا معنوی است، در نظر گرفته‌اند. حال اگر این انسان نتواند کرایه خانه‌اش را تامین کند یا فرزندش را به مدرسه بفرستد یا برای همسرش هدیه‌ای تهیه کند، چگونه می‌تواند به تعالی برسد؟

فقر به بزه دامن می‌زند

فراهانی با بیان اینکه زندگی فردی که چند ماه دستمزد نگرفته، آبستن فقر می‌شود، گفت: فقر به بزه دامن می‌زند و به دنبال آن آسیب‌های اجتماعی متعددی رقم می‌خورند که فروپاشی خانواده تنها یکی از آنها است. از این رو بیهوده نیست که رئیس سازمان زندان‌ها می‌گوید که «ورودی زندان‌ها دست ما نیست بلکه نشات گرفته از اوضاع و احوال اجتماعی است.»

این فعال کارگری، افزود: در شرایط بد اقتصادی خانوارهای کارگری، افزایش میزان بزهکاری طبیعی است؛ با این حال ادامه این وضعیت به صلاح نیست؛ چراکه بیشترین بهره را به دشمنان این مرز و بوم خواهد رساند.

وی با بیان اینکه بهتر است با عنایت به فرامین رهبر معظم انقلاب و نامگذاری این سال به نام حمایت از تولید ملی، قطعا حمایت از کارگران و تامین حداقل‌ رفاه اقتصادی آثار مثبتی خواهد داشت، گفت: حمایت از معیشت کارگران، قدم اول و محکم در راه حمایت از تولید است؛ چراکه سنگ بنای تولید کارگر است.

فراهانی با بیان اینکه کارگران در عین اینکه سنگ بنای تولید هستند خود طبقه مصرف‌کننده مطلق کشور هستند، گفت: همین کارگران پیش‌قراولان خرید کالای ایرانی هستند؛ پس باید قدرت خریدشان حفظ شود تا بتوانند کالای ایرانی بخرند. قطعا طبقه متمول و متوسط به بالای جامعه هم مکلف به حمایت از تولید ملی است اما نمی‌توان منکر شد که در اکثر موارد خانوارهای متعلق به این طبقه ترجیح می‌‌دهند که در خانه‌هایشان کالاهای لوکس بگذارند.

وی افزود: بنابراین حمایت از کارگران یک وظیفه مهم و حیاتی برای دولت است که این معامله را برای طرفین دو سر سود می‌کند. در این میان آنچه که شایان توجه است و باید به آن نگاه کارشناسی شود این مطلب است که حمایت از کارگران و طبقه ضعیف و‌ متوسط جامعه باید تلفیقی باشد یعنی در درجه اول بر حمایت از قانون کار و امنیت شغلی متمرکز شود.

این فعال کارگری تصریح کرد: صد البته در بعد اقتصادی و معیشتی هم به طرق مختلف باید حمایت صورت گیرد؛ یعنی می‌شود به غیر از افزایش مزد و مزایا راه‌حل‌های حمایتی تدوین کرد که به معنای واقعی هزینه‌های زندگی را برای این قشر کم درآمد و تحت فشار کاهش دهد. قطعا کارشناسان اقتصادی بیشتر در این حوزه مسلط هستند و راهکارهای مفید و قابل اجرا دارند اما شاید بد نباشد به مهمترین آنها اشاره کنم.  

وی افزود: معافیت‌های مطلوب مالیاتی، کمک هزینه‌های تحصیلی برای کارگران و فرزندان آنها، احیای مجدد و رونق جدی تعاونی‌های کارگری در بخش خواربار و مسکن، بیمه کامل و جامع درمانی که تمام هزینه‌های درمانی یک خانواده را تامین کند، حمایت اصولی و قانونمند از تشکل‌های کارگری از این جمله‌اند.

فراهانی تصریح کرد: اینها شاید بخشی از آن حمایت‌های مورد اشاره و انتظار به حساب آید که قابل اجرا هستند و دست نیافتنی هم نیستند. قانون اساسی هم بر آنها صحه می‌گذارند. تمامی اینها جزء لاینفک قانونی اساسی است و برای کارگران حیاتی هستند.

وی با بیان اینکه برای اینکه یکطرفه به قاضی نرفته باشیم  باید اذعان داشته باشیم که کارفرمایان نیز از دولت انتظارات به‌حقی دارند، گفت: اگر پای درد دل‌های آنها بنشینیم مشکلات زیادی در راه رونق تولید و تولید حداکثری و مطلوب وجود دارد. در این بین بازهم این دولت است که نقش تعیین‌کننده محوری و حیاتی دارد. دولت می‌تواند علاوه بر گسترش چترهای حمایتی کارگران، با برگزاری نشست‌های مشترک و متعدد با نمایندگان کارگران، کارفرمایان و کارشناسان اقتصادی به نظرات این گروه‌ها گوش سپارد.

این فعال کارگری با بیان اینکه قطعا سازماندهی تمام این امور با اراده و خواست دولت و هم‌اندیشی و همکاری تمام طرف‌های درگیر در این جریان به سرانجام خواهد رسید، گفت: این امر باعث افزایش عزت و کرامت کارگران و رسیدن به مقصود نهایی رهبر کبیر انقلاب در جهت افزایش رونق و حمایت از تولید ملی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز