خبرگزاری کار ایران

محمد شریعتمداری مطرح کرد؛

استان‌های سیل‌زده در اولویت طرح نوین توسعه اشتغال خانگی قرار دارند/ ۳.۲ میلیارد تومان تسهیلات به حوزه مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار تخصیص دادیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۷۲۳

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: چندی است در حوزه اشتغال تلاش می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی‌ها و ایجاد نقش موثر برای تسهیلگران و پشتیبانان، اتصال تولیدکنندگان کوچک به بازار فروش و روش‌های نوآورانه در کاهش نرخ بیکاری در کشور موثر باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در جلسه اجرای  طرح اشتغال مبتنی بر الگوی نوین توسعه‌  مشاغل خانگی در ۲۳ استان برای ۶۰۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: اتفاقاتی که در حوزه سیاست خارجی و برجام افتاد، مشکلاتی در حوزه اقتصادی و افزایش نرخ رشد بیکاری را سبب شد.

وی با اشاره به وجود دو راه‌حل در خصوص کاهش نرخ بیکاری گفت: قصد نظام سلطه جهانی از تحمیل تحریم‌ها به کشور افزایش نرخ بیکاری بود که یا ما باید به این مساله تن بدهیم یا در پی چاره‌جویی باشیم. استفاده از روش‌های مشارکت‌جویانه و اجتماعی در حل بحران‌های اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری بسیار اهمیت دارد. اشتغال روستایی کمتر از ۳ درصد در سال‌های اخیر بوده که به ۳۰ درصد افزایش یافته است. باید توجه داشته باشیم که روستاها مراکز اصلی توسعه در ایران هستند.

شریعتمداری با اشاره به تخصیص منابع صندوق توسعه روستایی و در نظر گرفتن بحث مزیت نسبی در روستاها در حوزه اشتغال روستایی گفت: تخصیص تسهیلات در حوزه اشتغال تاکنون برای ما اولویت داشته است که چندی است تلاش می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی‌ها و ایجاد نقش موثر برای تسهیلگران و پشتیبانان، اتصال تولیدکنندگان کوچک به بازار فروش و روش‌های نوآورانه در کاهش نرخ بیکاری در کشور موثر باشیم.

شریعتمداری با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن طرح توسعه نوین مشاغل خانگی اظهار داشت: حدود ۳.۲ میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد در سن زیر ۴۰ سال است و در عین اینکه یک خطر محسوب می‌شود، می‌تواند یک فرصت به حساب بیاید.

وی با بیان اینکه تأمین معیشت خانوار و تاثیر جدی در اقتصاد ملی از اهداف طرح توسعه مشاغل خانگی است، گفت: در بین سال‌های ۹۰ تا ۹۷ حدود بیش از ۲.۷ هزار نفر به عنوان متقاضیان مشاغل خانگی در سامانه ما ثبت نام کردند که از این تعداد ۱.۶ هزار نفر مجوز مشاغل خانگی دریافت کردند. و برای ۸۳۰ هزار نفر دارای مجوز مشاغل خانگی مبلغ ۳.۲  میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که حدود ۷۰ درصد آنان زنان بودند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی را پیگیری کردیم که ۹ استان به صورت پایلوت انجام گرفته است و جهاد دانشگاهی به عنوان تسهیلگر نقش مهمی را انجام می‌دهد که نیازمند همکاری جدی جهاد دانگاهش برای پیشبرد طرح هستیم.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی مزیت‌های نسبی با توجه به امکانات داخلی استان مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: علاوه بر مسائل مالی و داشتن برنامه در مرحله بعد باید اتصال به بازار کار توجه قرار بگیرد.

شریعتمداری با بیان اینکه ۲۶۱ مورد مزیت نسبی در استان‌هایی که طرح به صورت پایلوت اجرایی شده، ۲ هزار و ۲۰۰ محصول در جریان برندسازی قرار گرفته است. هزار نفر به بنگاه‌های بالادستی متصل شده؛ از ۳۳ هزار متقاضی استعدادسنجی شده و ۲۳ هزار نفر به مجموعه‌های مرتبط هدایت شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش کردیم در این طرح به استان‌های سیل‌زده توجه ویژه کنیم، گفت: این طرح در ۹ استان به صورت پایلوت اجرا شده و امیدواریم در ۲۴ استان مدنظر در آینده به خوبی اجرا شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوعات مربوط به زنان این ارزش را دارد که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به صورت یک دبیرخانه یا سازمان جدا اما کوچک فعالیت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز