خبرگزاری کار ایران

مدیر بخش اصول و حقوق بنیادین کار سازمان بین‌المللی کار:

آزادی کارگران و کارفرمایان برای چانه‌زنی جمعی مبنایی‌ترین اصل سازمان بین‌المللی کار است

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۰۹۵

دیتی آندرس گفت: ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران و اعضای اصلی هیات مدیره سازمان تاثیر قابل توجهی در مسیرها و رویکردهای تاکنون طی شده در سازمان داشته‌ است و متقابلا از خدمات سازمان به ویژه درخصوص سه‌جانبه‌گرایی، کمک‌های فنی سازمان، استانداردها، تبادل اطلاعات و دانش و تبادل نظر با گروه‌های کارگری و کارفرمایی برخوردار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دیتی آندرس (مدیر بخش اصول و حقوق بنیادین کار سازمان بین‌المللی کار) در همایش ملی آینده کار به ایراد سخنانی پرداخت. صحبت‌های وی از سوی رامین بهزاد (نماینده ایران در سازمان بین‌المللی کار) برای حاضرین به فارسی ترجمه همزمان می‌شد.

آندرس ابتدای صحبت‌هایش ضمن ابراز تاسف، مراتب تسلیت و همدردی خود را برای قربانیان حادثه سیل اخیر در ایران اظهار داشت و ابراز امیدواری کرد که شرایط آنها به زودی بهبود یابد.

مسئول مقاوله‌نامه‌های حقوق بنیادین (ILO) سپس با خاطرنشان ساختن اینکه بسیاری از سخنرانان همایش به صدمین سال تاسیس سازمان بین‌المللی کار اشاره کردند، گفت: برای من افتخار بزرگی است که از طرف این سازمان در اینجا حضور داشته باشم.

وی سپس درباره دستاوردهای 100 سال اخیر سازمان کار گفت: این دستاوردهای تاریخی در حوزه‌هایی همچون ارتقای کار شایسته و توسعه اجتماع اقتصادی است.

شایان ذکر است، امپراطوری پارس همچون بسیاری از کشورها که به‌رغم اینکه در خلال سال‌های جنگ جهانی اول اعلام بی‌طرفی کرده بودند، از جنگ خسارت‌های بسیاری دید. بعد از جنگ جهانی اول بسیاری از کشورها با مسائلی همچون فزونی تقاضای کار و به ویژه کار زنان مواجه شدند. برخی کشورها از جمله ایران با ایجاد سازمان بین‌المللی کار به این تقاضاها تلاش کردند که پاسخی درخور دهند.

مسئول مقاوله‌نامه‌های حقوق بنیادین (ILO) ادامه داد: ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران و اعضای اصلی هیات مدیره سازمان تاثیر قابل توجهی در مسیرها و رویکردهای تاکنون طی شده در سازمان داشته‌ و متقابلا از خدمات سازمان به ویژه درخصوص سه‌جانبه‌گرایی، کمک‌های فنی سازمان، استانداردها، تبادل اطلاعات و دانش و تبادل نظر با گروه‌های کارگری و کارفرمایی برخوردار شده است.

آندرس مجدد با اشاره به صدمین سال تاسیس این نهاد مهم گفت: سازمان گزارشی را تحت عنوان آینده کار به همین مناسبت ارائه داده است. کمیسیونی جهانی نیز برای بررسی آینده کار ایجاد شده که موضوع همین همایش نیز می‌باشد.

وی سپس به برخی اصول و موازین آینده کار که از سوی دیگر سخنرانان نیز در همایش ملی آینده کار مطرح شده بود، اشاره کرد و گفت: به تحولات درون روابط کار باید شکل داد. باید آینده‌ای را بسازیم که خواستار آن هستیم. به برخی اصول سازمان که قبلا ایجاد شده باید توجه کرد. این اصول توسط معاحده ورسای، بیانیه فیلادلفیا، اعلامیه سال 1998 حقوق بنیادین کار و اعلامیه سال 2008 برای جهانی سازی کار عادلانه و غیره قبلا اعلام شده است. این اصول برای فعالان کارگری و کارفرمایی مردان و زنان و همه مبنای الهام‌بخشی بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مبنایی‌ترین این اصول، آزادی کارگران و کارفرمایان برای چانه‌زنی جمعی که در مقابله‌نامه‌های 88 و 87 ذکر شده، است. صرفنظر از اینکه کشورها به این مقابله‌نامه‌ها پیوسته باشند یا خیر اجرای موثر اصول بنیادین از جمله مبحث آزادی برای چانه‌زنی که شامل حق اعتصاب صلح‌آمیز می‌شود، می‌توانند در مقام ضربه‌گیر و سدی در برابر بحران‌های اجتماعی عمل کرده و از طرفی دیگر از نابرابری‌ها در بازار کار بکاهند و این موضوع بهره‌وری کار را ارتقا می‌بخشد. کشورهایی که قبلا رویکرد خوبی به این مسائل داشتند توانستند بحران‌های اجتماعی را پشت‌سر بگذارند. آنها که این کار را نکردند اکنون دیگر روی به اصلاح در این حوزه آورده‌اند.

مدیر بخش اصول و حقوق بنیادین کار سازمان بین‌المللی کار ادامه داد: یکی دیگر از اصول مهم برابری در حرفه‌ها و مشاغل در ارتباط با پرداخت برابر در کار هم‌ارزش است که در کنوانسیون شماره 111 مطرح شده است.

خانم آندرس گفت: بسیاری کشورها به اعتلاف برای پرداخت برابر پیوستند چراکه فهمیدند این مسئله برای سودمندی کارشان ارزشمندتر و موجب تقویت اقتصاد کشورشان می‌شود.

وی افزود: کار کودک و کار اجباری در دنیا محکوم شده است. ما پیشرفت‌هایی در این حوزه در سرتاسر جهان دیده‌ایم. البته پیشرفت مداوم این موضوع نیازمند این است که خواست سیاستی قوی و بازرسی کار قدرتمند داشته باشیم. همچنین باید تمرکز ویژه‌ای بر کف حمایت‌های اجتماعی، ایمنی کار، ساعات کار و دستمزدها وجود داشته باشد.

مدیر بخش اصول و حقوق بنیادین کار سازمان بین‌المللی کار اظهار داشت: موضوع آینده کار نیازمند داده است تا بتوان روندها را پیش‌بینی کرد. هوش مصنوعی، فناوری‌های نوین، اقتصادی دیجیتال و غیره نیاز به تمهیدات ویژه دارند. گفته می‌شود که در آینده 14 درصد مشاغل با اتوماسیون مواجه خواهند شد. همچنین 31 درصد مشاغل نیز به صورت عمیق با تحول مواجه می‌شود. بسیاری افراد بالغ در آینده بر آینده کار نیازهای مهارتی را نخواهند داشت. برای این مسئله باید چاره‌اندیشی شود.

وی گفت: بحث تغییرات اقلیمی و کمبود منابع برای مواجه با آن محور کلان دیگری است که می‌بایستی به آن توجه شود. این موضوع به شکلی نابرابر افراد فقیرتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کلان‌روندها همه کشورها از جمله ایران را متاثر کرده‌اند. دولت‌ها باید پاسخ مناسبی در راستای تامین منافع مردم خودشان به آنها بدهند.

آندرس اظهار داشت: در موضوع سه‌جانبه‌گرایی و نمایندگی افراد در بازار کار باید بازاندیشی شود تا همه بتوانند صاحب صدا و نظر باشند.

وی درباره تحریم‌ها اظهار داشت: من واقف به بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و دوران سختی که در آن هستیم، می‌باشم. در این شرایط به سیاست‌های هوشمندانه و نهادهای فراگیر بازار کار نیاز است. گفت‌وگوی اجتماعی در راستای کاهش بحران بین کارگران و کارفرمایان باید شکل گیرد.

مدیر بخش اصول و حقوق بنیادین کار سازمان بین‌المللی کار در پایان گفت: برای کاهش اثر تحریم‌ها سازمان کار متعهد به همکاری با شما است. این مهم از طریق آوردن فناوریها تسهیل دانش و به واسطه همکاری‌های نزدیکی که شکل گرفته پیش خواهد رفت و همراهی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در ایران امیدواریم به واسطه این همکاری‌ها، آینده روشن‌تری را برای بازار کار ترسیم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز