خبرگزاری کار ایران

راهپیمایی روز کارگر در تهران آغاز شد؛

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۴۶۱

اول ماه مه مصادف با ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر و روز همبستگی کارگران جهان در مقابل سرمایه‌داری جهانی است. به همین مناسبت کارگران و فعالان کارگری با اجتماع در مقابل خانه کارگر، خواسته‌های صنفی خود را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز جهانی کارگر صبح امروز (چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه) با مشارکت فعال هزاران کارگر و فعالان کارگری در تهران گرامی‌داشته شد.

در این مراسم، کارگران با حضور در مقابل خانه کارگر، خواسته‌های صنفی خود را یادآور شدند. مبارزه با سرمایه‌داری، توجه به امنیت شغلی، انتقاد از عدم تکافوی مزد متناسب با معیشت، تامین اجتماعی، بیکاری، کودکان کار، زنان خودسرپرست و بی‌سرپرست و انواع قراردادهای شغلی غیرمستمر ازجمله موضوعاتی هستند که کارگران آنها را در این اجتماع صنفی یادآور شدند.

سرمایه‌دار خائن اخراج باید گردد/ قرارداد موقت ملغی باید گردد/ تامین اجتماعی، حق مسلم ماست/ امنیت، معیشت، حق مسلم ماست/ کارگر ایرانی، سازنده ایران است/ مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر/ کارگر ایرانی سازنده ایران است/ کارگران اتحاد اتحاد/ درود بر کارگر درود بر کارگر، ازجمله شعارهایی است که کارگران در این گردهمایی سرمی‌دادند.

لازم به یادآوری است که بخشی از کارگران حاضر در مراسم از مناطق چهاردانگه، نازی‌آباد، اسلام‌شهر، مناطق غرب و شرق تهران، به سمت خانه کارگر واقع در خیابان ابوریحان آمده‌اند.

در راهپیمایی امروز کارگران، بازنشستگان شرکت‌های مختلف و کارگران ایران خودرودیزل نیز حضور یافته‌اند.

تعدادی از کارگران نیز از مناطقی مانند پاکدشت، قرچک و مناطق اطراف جنوب شرق تهران با شعار "اقتدار کشور و ملت در گروه تلاش کارگر است" از خیابان جمهوری به جمعیت حاضر در خیابان ابوریحان پیوسته‌اند.

تعدادی از اعضای خانه کرج نیز که سوار بر اتوبوس خود را به تهران و خیابان انقلاب رسانده‌اند، در این تجمع کارگری حضور یافتند.

لااقل یک امروز را مطالبه‌گری کنیم

حسین حبیبی (عضو هییت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار تهران) در این مراسم با اشاره به اینکه در امریکا در چنین روزی؛ برای هشت ساعت کار، کارگران را به خاک و خون کشیدند، گفت: این آغاز حرکت برای مطالبه‌گری بود. زمانی که صحبت از مطالبه‌گری می‌شود، یعنی دستمزد عادلانه، یعنی ساعت کار عادلانه، یعنی بهداشت و ایمنی کار، یعنی قراردادهای کار دائم که در طبیعت آ‌ن‌ها کار مستمر است.

وی افزود: تا وقتی مطالبه‌گری نکنیم، روزگار ما سیاه است. حالا که با خون دل کار می‌کنیم لااقل یک امروز مطالبه‌گری کنیم. امروز فریادی بزنید که قراردادهای موقت و ظالمانه که مسبب زیر پا گذاشتن حق کارگران بوده باید ملغی شود.

این فعال کارگری تصریح کرد: ما باید امروز مهم‌ترین مطالبه‌گری را بحث قراردادهای استعماری به نام قرارداد موقت قرار دهیم.

او ادامه داد: تامین اجتماعی با حق بیمه‌های ما کارگران تامین مالی می‌شود. شرکت‌های پیمانکاری باعث شدند منابع تامبن اجتماعی کاهش یابد و این یعنی خدمات بیمه برای ما کاهش یافت. ما در این روز باید این‌ها را مطالبه کنیم.

حبیبی با بیان اینکه از طریق رسانه‌ها و مطبوعات و فضای مجازی مطالبه‌گری کنید، خاطرنشان کرد: باید در چنین روزی کف خیابان باشیم اما متاسفانه جلوی ما را می‌گیرند. همین الان که یک دور این خیابان را راهپیمایی کردیم، مانع ما شدند.

او ادامه داد: ما ‌می‌خواهیم تشکل‌های کارگری بدون دخالت کارفرما و دولت خواسته ما را پیگیری کنند. امروز باید عمودِ تشکیل تجمعات صنفی را بکوبیم. امروز باید تحقق مطالبات خود را در اولویت قرار دهیم. همه ما مسئول هستیم. امروز باید برای خود ارزش قایل شویم.

حبیبی گفت: الان زمانی است که همه باید در صحنه باشیم. انتخابات مجلس پیش رو است. چرا نباید نمایندگان را مجبور به دفاع حقوق خودمان کنیم؟

ترامپ گلوی کارگر ایرانی را می‌فشارد

حسن صادقی در این مراسم با اشاره به اتفاقی که اول می سال 1886 در آمریکا رخ داد و به دنبال آن، این روز به عنوان روز جهانی کارگر نام گرفت، عنوان کرد : ما امروز آمده‌ایم، بگوییم همان کسانی که خون کارگران شیکاگو را بر زمین ریختند، اکنون با چهره و روشی دیگر حق کارگران را ضایع می‌کنند و خون آنها را می‌ریزند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اعلام اینکه خون کارگران شیکاگو همچنان می‌جوشد، ادامه داد: ترامپ گلوی کارگر ایرانی را با تحریم‌های ظالمانه می‌فشارد و با وقاحت، خود را مدافع کارگر ایرانی می‌داند.

به گفته صادقی، اولین قربانی تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است و ما برای گذشتن از این مرحله سخت، راهکاری جز تحقق بخشیدن به شعار سال یعنی «رونق تولید» نداریم.

این فعال کارگری همچنین به مراسم روز کارگر اشاره و عنوان کرد: کارگران مدافعان نظام هستند. وقتی ترامپ، سپاه را تحریم کرد اولین کسانی که لباس سپاه پوشیدند، کارگران بودند. مسئولان باید راه و مسیر ما را برای راهپیمایی روز کارگر هموار می‌کردند نه اینکه جلوی ما را بگیرند و تجمع ما را به یک نقطه محدود کنند.

صادقی همچنین در گفته‌های خود از مسئولان خواست مشکلات اقتصاد و تولید را حل کنند چراکه بدون حل این مشکلات مسائل کارگری حل نخواهد شد.

او با بیان اینکه کارگرانی که امروز به خیابان آمده‌اند و می‌خواهند صدای اعتراض خود را برسانند، همان کسانی هستند که دیروز در نماز جمعه شرکت داشتند، عنوان کرد: ما امروز مانند نمازگزارانی که شعار مرگ بر ترامپ می‌دادند، می‌گوییم "ترامپ لیبرال نوکیسه مرگ بر تو" چرا باید جلو ما را بگیرند و اجازه راهپیمایی نمی‌دهند؟

صادقی با تاکید بر اینکه کارگران؛ مدافع نظام و در خط مقدم مبارزه با دشمنان ایران و انقلاب هستند، خطاب به وزیر کشور و نیروی انتظامی گفت: اگر شرایط ویژه کشور و جنگ اقتصادی ناعادلانه نبود، امروز جلوی وزارت کشور می‌رفتیم و صدای اعتراض خودمان را به گوش آنها می‌رساندیم و می‌گفتیم کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید.

این پیشکسوت کارگری همچنین به اقتصاد نفتی اشاره کرد و دلیل بیماری اقتصاد ایران را نفت دانست.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری عنوان کرد: با برنامه‌ریزی درست می‌توان بدون نفت اقتصادی پویا بر اساس تولید داشت. کشورهای زیادی مانند ژاپن بدون نفت اقتصادی پویا دارند و کارگرانشان حقوق مناسب دریافت می‌کنند و امنیت شغلی دارند و ما می‌توانیم از این کشورها الگو بگیریم.

این کارگر پیشکسوت سخنان خود را با شعار  «کارگر، اتحاد اتحاد» به پایان برد.

حذف نمایندگان کارگران از دخالت در سرنوشت‌شان در مجلس به نفع هیچکس در کشور نیست

سهیلا جلودارزاده نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ما به دنبال حق قانونی راهپیمایی در روز کارگر بوده‌ایم و خواستار این بوده‌ایم که حقوق از دست رفته خود را در روز کارگر فریاد بزنیم، اظهار داشت: ما به عنوان کسانی که نان‌آور خانواده‌های خود بوده‌ایم، خواستار این هستیم که به حقوق ما رسیدگی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش دلار تا هجده هزار تومان گفت: وقتی در مورد اضافه حقوق و دستمزد کارگرانی چانه‌زنی می‌کنند که نان‌آور کل کشور هستند و به سختی راضی می‌شوند که حقوق کارگر را بالا ببرند.

عضو فراکسیون مجلس تصریح کرد: همه به خوبی می‌دانند یک میلیون و پانصد هزار تومان به سید معیشت ما نمی‌رسد، درحالیکه نسبت به پارسال قدرت خرید جامعه کارگری به یک سوم تنزل یافته است.

عضو هیات مدیره خانه کارگر ادامه داد: حرف‌های ما باید شنیده شود. اگر حرف ما را نشنیده بگذارند، خلاف شرع و اسلام است و کسی که حرف مظلوم را نشنود، باید منتظر بلا باشد.

وی بیان کرد: حذف نمایندگان کارگران از دخالت در سرنوشت‌شان در مجلس شورای اسلامی به نفع هیچکس در کشور نیست.

جلودارزاده تصریح کرد: دولت‌ها باید بفهمند اگر حق زحمتکشان را به درستی و به موقع بدهند، آن وقت امداد غیبی به آن‌ها می‌شود. از خدا می‌خواهیم به جامعه کارگری کمک کند تا حق خود را بگیرند‌.

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم

در ادامه مراسم، علیرضا محجوب با اشاره به اینکه از همه کسانی که از باب مشکلات کارگران کاری در کشور انجام می‌دهند، تشکر دارم، گفت: نیروهای انتظامی بدانند همه در کشور حقی دارند و کارگران هم حقی دارند. حق ما راهپیمایی کردن است و برای این حق‌مان اینجا هستیم.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: ما برای نشستن نیامده‌ایم؛ این حق ما است که راهپیمایی کنیم. همه دنیا روز کارگر راهپیمایی می‌کنند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از همه شما کارگرانی که ایستاده‌اید و خسته هستید، عذرخواهی می‌کنم. بارها به ما گفتند برای تجمعات خودتان، اجازه بگیرید. ما پنج سال است که درخواست می‌دهیم اما آن‌ها مخالفت می‌کنند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه امسال به من پیغام‌های زیادی فرستادند که اینطور نشود و آنطور نشود، تصریح کرد: اما ما بابت این مسائل نمی‌توانیم سکوت کنیم. مگر ما به کسی توهین کردیم؟ چرا اجازه نمی‌فرمایید؟!

او ادامه داد: من از شما عذر می‌خواهم که عصبانی هستم. بعداز امروز از وزیر هم سوال خواهم کرد و این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

این فعال کارگری تصریح کرد: این جمعیت حرف صنفی دارند، حرف سیاسی نمی‌زنند. ما بارها درخواست مجوز راهپیمایی کردیم اما اجازه ندادند، خب چرا دوباره باید درخواست بدهیم؟

محجوب در پایان گفت: اگر کسی بخواهد برخورد کند من آماده هستم که مرا بازداشت کنند.

تشکیل تعاونی‌های مسکن کارگری در هیات وزیران به بحث و تصویب گذاشته شود

سپس اکبر شوکت در سخنرانی خود گفت: من امروز در اینجا حاضر شدم به‌ این خاطر که بخشی از شرکت‌کنندگان در تجمع، کارگران ساختمانی هستند.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، در خصوص مطالبات کارگران ساختمانی به ذکر دو خبر خوب برای این افراد پرداخت و اظهار داشت: در راستای افزایش دستمزدها که در شورای عالی کار مصوب شد، ما توانستیم کاهش حق بیمه کارگران ساختمانی را از مبلغ 130 هزار تومان به 96 هزار تومان مصوب کنیم.

رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور ادامه داد: موضوع دوم بحث بازرسی‌ها در خصوص کارگران ساختمانی بود که سالی یک‌ یا دوبار انجام می‌شد و حق بیمه کارگران در پی این بازرسی‌ها قطع می‌شد. خوشبختانه با تلاش‌ها و توافقات صورت گرفته، مقرر شده که کارگرانی که سه مرتبه در یک منطقه بیمه شده‌اند، تا سه سال دیگر مورد بازرسی قرار نگیرند و تنها 10 درصد افراد جدید در طول سال بازرسی شوند.

 دبیر اجرایی خانه کارگر استان قم همچنین از سهمیه‌های جدید برای افراد بیمه نشده خبر داد و گفت: تا چند ماه آینده بسیاری دیگر بیمه خواهند شد.

وی در اشاره به تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا علیه ایران، گفت: با توجه به مطالباتی که ما مطرح کردیم و پیگیری‌های دکتر شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، از رییس‌جمهور درخواست داریم به وضعیت مسکن کارگران توجه ویژه مبذول دارند. ما اخیرا با رشد 200 الی 300 درصدی قیمت زمین و مسکن روبرو بوده‌ایم. گرانی در این حوزه موجب شده که مسکن تبدیل به یک رویا برای کارگران بشود.

شوکت افزود: درخواست ما تشکل‌های کارگری این است که زمین‌هایی که در اختیار وزارت راه و شهرسازی و ادارات تابعه آن است، با قیمت منطقه‌ای که یک‌دهم قیمت کارشناسی است، به تعاونی‌های مسکن کارگران واگذار شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قم خاطرنشان ساخت: چطور دانشگاه‌های پیام نور در شهرهای مختلف می‌توانند با قیمت منطقه‌ای از راه و شهرسازی‌، زمین دریافت کنند اما کارگران که مهم‌ترین تولیدکنندگان و زحمت‌کشان کشور هستند، نتوانند زمین با قیمت پایین‌تر و مناسب‌تر دریافت کنند؟ درخواست ما از دولت این است که این مطالبه در هیات وزیران به بحث و تصویب گذاشته شود که تعاونی‌های مسکن کارگری از راه و شهرسازی‌های شهرستان‌ها زمین را به قیمت منطقه‌ای دریافت کنند.

وی تصریح کرد: دیگر مطالبه ما، احیای بن‌های کارگری است که باید به شکلی هوشمند ایجاد شوند. احیای بن‌ها بار چنددانی را بر روی دوش دولت نخواهد گذاست.

شوکت اظهار داشت: امیدواریم که شعار جایگزینی تعاونی‌های کارگری به‌جای پیمانکاران در مجلس جدی گرفته شود. کارگران و تعاونی‌های آنها باید جایگزین پیمانکاری‌های دلال‌صفت در حوزه‌های مختلفی از قبیل پتروشیمی‌ها، ساختمان‌سازی‌ها و... که خون کارگر را در شیشه می‌کنند، بشوند. این پیمانکاری‌ها باید منحل شوند و کارها باید به خود مجموعه‌های کارگری واگذار شوند.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در پایان، گفت: اینکه شما آگاه به حقوق صنفی خودتان باشید، امر بسیار مثبت و فرخنده‌ای‌ست. من دست شما را بابت حضورتان در روز کارگر در اینجا برای پیگیری و مطاله حقوق صنفی‌تان می‌بوسم. امیدوارم دولت هم به صدای حق‌طلبی شما گوش فرادهد.

دیوارهایی که میان تشکل‌ها وجود دارند باید فرو بریزند

علی خدایی در تجمع بزرگ کارگران به مناسبت روز کارگر، گفت: امیدواریم این گردهمایی‌ها مقدمه‌ای باشد برای اتحاد و مطالبه‌گری.

نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی افزود: مطالبه‌گری امر خطیری است که باید به آن بپردازیم. مطالبه‌گری از این جهت اهمیت دارد، که خود را بر سر آنانی که ما را نمی‌شنوند فریاد می‌کنیم. مطالبه‌گری مقدمه همه امور است.

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه منشا، امنیت شغلی و تشکل‌یابی سه ضلعی است که باید در لوای مطالبه‌گری پیگیری شوند، گفت: اینها مسائلی نیستند که به سادگی از آنها رد شویم.

وی افزود: کارگران از ما مطالبه‌گری می‌کنند تا امنیت شغلی آنها را به صورت جدی پیگیری کنیم. وضعیت اسفناک امنیت شغلی چیزی نیست که به سادگی از آن عبور کنیم.

این فعال کارگری با اشاره به وجود ۳.۵ میلیون کارگر در کارگاه‌‌های زیرزمینی، گفت: کمی پایین‌تر از جایی که تجمع کرده‌ایم در خیابان جمهوری به وفور کارگاه‌های زیرزمینی یافت می‌شوند که کارگران خارج از شمول قوانین کار و تامین اجتماعی در آنها مشغول به کار هستند.

وی افزود: نهادهای نظارتی هم کاری برای کارگران کارگاه‌های زیرزمینی نمی‌کنند.

رئیس کانون کار شورای عالی استان تهران با اشاره به رواج انواع قراردادهای استخدامی گفت:‌ ما نباید کارگر رسمی، غیررسمی، قراردادی و پیمانی داشته باشیم. اینها خط‌کشی‌هایی هستند که برای سوءاستفاده از کارگران ترسیم شده‌اند.

وی با بیان اینکه دیوارهایی که میان تشکل‌ها وجود دارد باید فرو بریزند، گفت:‌ این دیوارها را کشیده‌اند تا کارگران را از تشکل‌ها جدا کنند، تا کاری کنند که تشکل‌ها باهم مررزبندی داشته باشند و بین‌شان ا ختلاف وجود داشته باشد.

خدایی تصریح کرد:‌ با ایجاد این اختلاف‌ها سال‌ها از کارگران سوءاستفاده کردند.

نائب رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار با بیان اینکه دست به دست هم خواهیم داد تا حذف پیمانکاران نیروی انسانی را در سال ۹۸ محقق کنیم، گفت: تا زمانی که پیمانکاران نیروی انسانی وجود داشته باشند، امنیت شغلی نخواهیم داشت و تا زمانی که امنیت شغلی نداشته باشیم، نمی‌توانیم برای بهبود شرایط معیشتی رهایی از فقر کاری کنیم.

وی با اشاره به افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل دستمزد در سال ۹۸ گفت: مزدی که تعیین شد نصف و حتی یک سوم خط فقر است آن وقت عده‌ای می‌گویند به ما همین دستمزد را نمی‌توانیم پرداخت کنیم و کارگران را تهدید به اخراج می‌کنند.

خدایی افزود: روز کارگر را صرفا به این عنوان جشن می‌گیریم تا یک سال دیگر با عرق جبین زندگی سر کنیم، تا یک سال دیگر زندگی آبرومندانه داشته باشیم. کارگر یعنی نجابت و آبرو. امیدواریم که روزی را جشن بگیریم که دیگر مشکل امنیت شغلی و معیشت‌مان حل شده باشد.

دولت سیاست‌های پولی و مالی را در جهت کنترل قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید جامعه مزدبگیر به‌کار ببرد

در ادامه مراسم راهپیمایی و سخنرانی روز جهانی کارگر که صبح امروز با مشارکت جمعیت هزاران نفری از کارگران در تهران برگزار شد، خواسته‌های صنفی کارگران در قالب قطعنامه‌ای که متن کامل آن‌ها به شرح ذیل است، قرائت شد.

وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ

چرخ عظیم جوامع به دست توانای کارگران می چرخد. «امام خمینی(ره)»

نزدیک به 133 سال از قیام خونین کارگران آمریکا در شهر شیکاگو که در اعتراض به ساعت کاری ناعادلانه و کاهش آن به 8 ساعت در روز و پائین بودن دستمزدها و خطرناک بودن محیط کارشان بود، می‌گذرد. در این اعتراض کارگران معتقد بودند که نظام سرمایه‌داری آنها را استثمار می‌کند؛ در این اقدام اعتراضی تعدادی هم دستگیر و زندانی شدند و از بین آنها هم 4 نفر به دار آویخته شدند. بر همین اساس هر ساله کارگران جهان برای گرامیداشت یاد و قیام آن کارگران، اولین روز ماه مه (11 اردیبهشت ماه) به میدان می‌آیند تا اعتراض خود را در قالب راهپیمایی، تظاهرات و اعتصابات کارگری نسبت به شرایط کاری اعلام کنند.

جامعه کارگری ایران روز جهانی کارگر را در کشورمان در حالی گرامی می‌دارد که امسال بسیاری از هموطنان و کارگران ایران عزیزمان در واقعه سیل گرفتار شده و از این جهت خسارت‌های زیادی را متحمل شدند و علی‌رغم همه کمک‌هایی که توسط هموطنان، دولت و نهادهای امدادی صورت گرفت ولی به علت وسعت سیل، آلام و کاستی‌های به‌جا مانده از آن همچنان باقی است. مشاهده شد که سیل‌های اخیر در برابر سیل عظیم مردمی سر تعظیم فرود آورد.

سالی که گذشت بسیار به جامعه کارگری سخت گذشت، فشار تحریم‌های ظالمانه از یک طرف و کاهش ارزش پول ملی از طرف دیگر باعث شد که شرایط اقتصادی بر کارگران تنگ شود چراکه تورم و افزایش قیمت کالاها در سال 1397 که در نوع خود کم سابقه بود باعث شد که سبد معیشت جامعه کارگری به شدت کاسته شود و کارگران از تأمین حداقل نیازهای خود درمانده شوند. متأسفانه سیاست‌های اشتباه اقتصادی هم به این موضوع دامن می‌زد و فشار هزینه‌ها را بر جامعه کارگری دوچندان کرد. متأسفانه باتوجه به شرایط بوجود آمده گروه‌هایی که صاحب پول و سرمایه بودند و از رانت‌های اطلاعاتی هم بهره می‌بردند به غارت کشور دست زدند و حوادثی را مرتکب شدند که اعتراض گروه‌های کارگری را به دنبال داشت.

درخواست افزایش دستمزد در نیمه دوم سال با مقاومت کارفرما و دولت روبه‌رو شد و همه این عوامل دست به دست هم دادند تا در پایان سال از رقم ۳۷/۰۰۰/۰۰۰ ریال حداقل معیشت، مزد کارگران بتوانند در بهترین شرایط فقط حدود ۳۳% از هزینه‌های زندگی را تأمین کنند.

بالا بودن نرخ بیکاری، وضعیت بد معیشتی بازنشستگان، افزایش هزینه‌های درمان و عدم پوشش تأمین اجتماعی در این خصوص و تعدیل نیروی کار و معوق ماندن حقوق کارگران در برخی کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و عدم پرداخت تعهدات دولت به سازمان تأمین اجتماعی از جمله اتفاقات ناخوشایندی بود که در سال گذشته متأسفانه تکرار شد.

ما امروز گرد هم آمده‌ایم تا اعتراض خود را نسبت به روند شرایط مخاطره‌آمیز اعلام کنیم. متأسفانه باید اعتراف کرد انقلابی که می‌بایست قسط و عدالت اسلامی را در همه حوزه‌ها خصوصاً در مسائل اقتصادی کشور ایجاد کند نه تنها امروز موفق نبوده بلکه شکاف طبقات اجتماعی و اقتصادی در کشور به گونه‌ای شد که کوخ‌نشینان نظاره‌گر کاخ‌نشینان شده‌اند. متأسفانه سیاست‌های اقتصادی دولت این روند را شدید می‌کند. بنابراین در این روز اعلام می‌کنیم:

1. تحریم و مشکلات ناشی از آن به هیچ وجه بر وفاداری کارگران به انقلاب و رهبری خدشه‌ای وارد نخواهد کرد و این انقلاب با حمایت و ایثار کارگران به حیات خود ادامه خواهد داد.

2. جامعه کارگری از همه نهادهای برآمده از انقلاب خصوصاً نیروهای حافظ انقلاب و مشخصاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کرده و آن را فرزند انقلاب می‌داند. آمریکا بداند که انقلاب اسلامی فرزند خود را حفظ خواهد کرد. اگر سپاه تروریست هست پس همه کارگران ایران هم تروریستند.

3. شرط ماندگاری انقلاب اسلامی ایران، حفظ ارزش‌هاست. متأسفانه به هر دلیل ارزش‌های انقلاب که همان توسعه قسط و عدالت است، محقق نشده و نابرابری وضع اقتصادی، کشور را فرا گرفته است. در این میان جامعه کارگری به شدت از این وضعیت متأثر شده است. ما به‌طور جد از دولت می‌خواهیم که سیاست‌های پولی و مالی را در جهت کنترل قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید جامعه مزدبگیر به‌کار ببرند و از ایجاد شکاف اقتصادی بیشتر، جلوگیری کنند.

4. روند افزایش قیمت‌ها طی سال 1397 و ابتدای سال 1398 نشان از عدم توزیع نامناسب کالاها و ارز دولتی می‌دهد. لذا ما از دولت آقای روحانی می‌خواهیم که تا تثبیت شرایط اقتصادی و عادی شدن شرایط نظام توزیع سهمیه‌ای کالاهای ضروری را در دستور کار خود قرار دهد.

5. برای کمک به معیشت کارگران و بازنشستگان، خواستار احیای بن کالاهای ضروری که بتواند سفره کارگران و مستمری‌بگیران را با استفاده از کمک دولت و ارز دولتی تقویت کند، می‌باشیم.

6. رسیدگی به واحدهای بحران‌زده در شرایط امروز از وظایف اصلی دولت است. ما از همه دستگاه‌های مرتبط ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهیم که به شکل جدی به مشکلات این واحدها رسیدگی و نیاز آنان را تأمین کند.

7. سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد تأثیرگذار در تأمین امنیت اجتماعی است، هر گونه تعلل و کم توجهی به روند فعالیت آن می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. ما از دولت و مشخصاً سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم که تا دیر نشده، تعهدات خود را به این سازمان پرداخت کند چراکه با روند فعلی این نگرانی وجود دارد که ارائه خدمات این سازمان بزرگ اجتماعی در آینده‌ای نزدیک با اختلال جدی روبرو شود.

8. اصلاح ساختار سازمان تأمین اجتماعی خصوصاً اصلاح ماده 17 قانون ساختار نظام جامع تأمین اجتماعی مصوب سال 1383 مجلس شورای اسلامی و بازگشت به قانون تأمین اجتماعی و اصلاح اساسنامه سازمان منطبق بر قانون مذکور، خواسته به حق و جدی جامعه کارگری است. ما معتقدیم که اداره سازمان باید بر پایه سه‌جانبه‌گرایی و به دور از مدیریت واحد دولتی باشد.

9. امنیت شغلی کارگران که مقدمه تشکیل نهادهای مستقل کارگری است از دغدغه‌های جامعه کارگری است که متأسفانه به دلیل نهایی نشدن آیین‌نامه اجرایی ماده 7 قانون کار تاکنون محقق نشده است. ما از دولت آقای روحانی انتظار داریم که این آیین‌نامه را هرچه سریعتر تصویب کند.

10. از وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار داریم که هرچه سریعتر در خصوص تثبیت جایگاه مدیرعامل سازمان که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اقدام و این سازمان را از بلا تکلیفی نجات دهد. همچنین ما از وزیر محترم می‌خواهیم که به مدیریت سازمان به عنوان یک مدیریت یکپارچه و مسئولیت‌پذیر نگاه کند و از تفکیک آن به اجزاء مختلف با مدیریت جداگانه جداً پرهیز کند.

11. صیانت از آزادی اساسی خصوصاً احترام به راهپیمایی کارگر و حق اعتراض و اعتصاب کارگران باید محترم شمرده شود.

در پایان ما ضمن اعلام حمایت از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از شعار رونق تولید، همه تلاش خود را برای تحقق این خواسته مقام معظم رهبری در سال جاری به‌کار خواهیم بست.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

ستاد بزرگداشت هفته کارگر

11 اردیبهشت 1398

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

حقِ ما راهپیمایی کردن است و برای حق‌مان اینجا هستیم/ اولین قربانیِ تحریم‌های آمریکا، کارگر ایرانی است/ کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید+فیلم و عکس

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز