خبرگزاری کار ایران

پیرامون اعتراضات کارگران نکاچوب مطرح شد؛

قرارداد یک‌ماهه با ۶۰ نفر برای کاهش اعتراضات/ کارگران سرگردان شده‌اند/ تعطیلی شرکت به قاچاق چوب دامن خواهد زد

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۹۴۶

رسول خلیلی می‌گوید: تعطیلی نکاچوب موجب بلاتکلیفی و سرگردانی کارگران و بسیاری از جوانان و خانواده‌ها در این منطقه شده است. قرارداد اخیری هم که از سوی یک شرکت خصوصی با نکاچوب برای به‌کارگیری ۵۰-۶۰ نفر از نیروها برای صیانت از جنگل منعقد شده، تنها برای جلوگیری از بروز تنش‌ها کارکرد دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول خلیلی (نماینده مردم شهرستان میان‌دورود در شورای اسلامی استان مازندران) پیرامون مشکلات اخیر کارگران شرکت نکاچوب، گفت: بخش تولید این شرکت تعطیل است. هم‍چنین، با توجه به بخشنامه‌ای که اخیرا صادر شده، بخش نیروهای حفاظتی جنگل‌ها تعدیل شده و تنها با حدود ۵۰-۶۰ نفر از نیروهای این شرکت (از میان حدود ۵۰۰ نیروی بخش حفاظت) قراردادی یک‌ماهه از سوی یک شرکت خصوصی بسته شده است. این مساله اخیر هم به خاطر تجمعاتی است که از سوی کارگران این شرکت طی روزهای گذشته در اعتراض به تعطیلی شرکت برگزار شده بود. گفتنی است این شرکت خصوصی قرارداد را با شرکت نکاچوب برای صیانت از جنگل بسته است. 

وی افزود: افرادی که در بخش حفاظت از جنگل در شرکت نکاچوب شاغل بودند، بومی همان منطقه و حاشیه‌نشینان جنگل و همه دامدار بودند. براساس گزارش‌های دریافتی ما؛ از برخی بومیان شاغل در نکاچوب، حدود ۳ الی ۴ سال پیش، مدیریت شرکت به آنها پیشنهاد کرده بود که دام‌هایشان را بفروشند و دیگر در جنگل دام پرورش ندهند. در ازای این مساله، به این دامداران وعده دادند که آنها را در مقام صیانت از همین جنگل‌ها به کار مشغول می‌کنند. بنابراین، در شرایط حاضر که نکاچوب تعطیل شده، این افراد منبع درآمدی گذشته‌شان را که پرورش دام بود، از دست داده‌اند. این مساله علاوه بر مشکلات معیشتی که در پی دارد، ممکن است بسیاری از این افراد را به سمتِ قاچاق چوب هم سوق دهد.

خلیلی اشاره کرد: طی ۶-۷ سال اخیر، بخشی از کارکنان نکاچوب به واسطه ارتباط با افراد صاحب نفوذ در منطقه در این شرکت مشغول به فعالیت شدند. آنها در زمان‌های انتخابات به خاطر فعالیت برای برخی نامزدهای انتخاباتی از شرایط مساعدی برای فعالیت در نکاچوب برخوردار می‌شدند. این در حالی بود که آنها عموما بی‌بهره از هرگونه تخصص و آشنایی با مسائل مربوط به حفاظت از جنگل بودند. این موضوع خود یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات نکاچوب بوده است.

نماینده مردم شهرستان میان‌دورود در شورای اسلامی استان مازندران در پایان، گفت: تعطیلی نکاچوب موجب بلاتکلیفی و سرگردانی کارگران و بسیاری از جوانان و خانواده‌ها در این منطقه شده است. قرارداد اخیری هم که از سوی یک شرکت خصوصی با نکاچوب برای به‌کارگیری ۵۰-۶۰ نفر از نیروها برای صیانت از جنگل منعقد شده، تنها برای جلوگیری از بروز تنش‌های اجتماعی کارکرد دارد. 

گفتنی است شرکت نکاچوب از جمله قدیمی‌ترین واحدهای تولیدی استان مازندران محسوب می‌شود که به تولید محصولات چوبی و بهره‌برداری از جنگل‌ها می‌پرداخته است. مدیریت این شرکت سابقا زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی بوده، اما از سال ۹۲ بدین سو، به بانک ملی واگذار شده است. نکاچوب که زمانی تعداد نیروهایش در حدود ۲۰۰۰ نفر بود، تعداد کارکنانش تا همین اواخر به حدود ۶۵۰ نفر تقلیل یافت. با توجه به اجرای قانون تنفس جنگل‌ها از حدود دوسال پیش، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قراردادی را با نکاچوب برای به کار گرفتن بیشتر نیروها (حدود ۵۰۰ نفر) در بخش صیانت از جنگل بست و پرداخت دستمزد آنها را نیز برعهده گرفت.

با این حال، اتفاقی که اکنون رخ داده، این است که این قرارداد یک اردیبهشت ماه سال جاری به پایان رسید و عملا شرکت را به تعطیلی – به دلیل نبود منبع درآمدی قابل توجه برای پرداخت دستمزد پرسنل- کشاند، موضوعی که موجبات اعتراض کارکنان شرکت را فراهم آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز