خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت در روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای اعلام کرد؛

اشتغال 20 میلیون ایرانی در بیش از 2 میلیون کارگاه/ 3 هزار بازرس بهداشت حرفه‌ای در کشور مشغول خدمتند

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۳۶۶

معاون بهداشت همزمان با روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای از اشتغال به کار 20 میلیون ایرانی در 2 میلیون و 800 هزار کارگاه خبر داد و گفت: 3 هزار بازرس بهداشت حرفه‌ای بر این کارگاه‌ها نظارت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، علیرضا رئیسی (معاون بهداشت وزارت بهداشت ) گفت: بیشتر شاغلان  در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات کار می‌کنند که تأمین، حفظ و صیانت از سلامت کار و کارگر و محیط کار و پیشگیری از بیماری‌های شغلی آنها برعهده کارشناسان بهداشت حرفه‌ای شاغل در وزارت بهداشت است.

وی افزود: بازرسان بهداشت حرفه‌ای علاوه بر بازرسی از محیط‌های کاری، وظیفه رسیدگی به شکایات واصله در زمینه محیط‌های کاری ناسالم، پاسخ به استعلام‌های بهداشتی مراکز صدور مجوز در بدو تأسیس و بهره‌برداری از کارگاه‌ها و تعیین وضعیت کارگاه از نظر استانداردهای بهداشت حرفه‌ای، بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بهداشت حرفه‌ای و طب کار، برگزاری برنامه‌های آموزشی و بازآموزی بهداشت حرفه‌ای به جامعه هدف (کارگران، کارفرمایان، ارائه‌دهندگان خدمات بهداشت حرفه‌ای)، نظارت بر ارائه معاینات سلامت شغلی، نظارت بر رعایت استانداردهای شغلی در محیط کار، اجرای برنامه‌های بهداشت حرفه‌ای برای گروه‌های شغلی خاص، نظارت بر عملکرد بخش خصوصی از جمله تشکیلات بهداشت حرفه‌ای و کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار و شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده خدمات بهداشت حرفه‌ای را عهده‌دار هستند.

وی بیان کرد: مرکز سلامت محیط و کار به منظور اجرای استانداردهای بهداشت حرفه‌ای در محیط‌های شغلی اقدام به تدوین بیش از 40 راهنمای تخصصی بهداشت حرفه‌ای در حیطه‌های مختلف و همچنین کتاب حدود مجاز مواجهه شغلی کرده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های تخصصی در زمینه کنترل عوامل شیمیایی زیان‌آور، عوامل فیزیکی زیان‌آور (صدا، ارتعاش، روشنایی و استرس حرارتی) و عوامل خطر ارگونومیکی در محیط‌های شغلی از سوی این مرکز برنامه‌ریزی و در حال اجراست.

وی افزود: همچنین دوره‌های آموزشی و بازآموزی با هدف توانمندسازی بازرسان بهداشت حرفه‌ای در زمینه شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان‌آور شیمیایی، فیزیکی و ارگونومی به صورت آبشاری در سطح کشور برگزار شده است.

وی اظهار داشت: با راه‌اندازی سامانه جامع بازرسی بهداشت حرفه‌ای نیز بازرسی‌های بهداشت حرفه‌ای به صورت آنلاین ثبت می‌شود و می‌توان گزارش‌های مربوط به اجرای برنامه‌های بهداشت حرفه‌ای و شاخص‌های مربوطه را احصاء کرد. این مرکز همچنین اقداماتی نظیر گردآوری بانک اطلاعات ابعاد آنتروپومتریکی دانش‌آموزان کشور، بروز رسانی و بومی‌سازی استانداردهای میز و صندلی مدارس بر اساس این بانک اطلاعاتی و لحاظ کردن مطالب آموزشی ارگونومی در کتب مقاطع مختلف تحصیلی را در زمینه ارگونومی مدارس انجام داده است

ایران متعهد به استقرار مدیریت جامع مواد شیمیایی

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین گفت: ارائه خدمات بهداشت حرف‌ ای به شاغلین مشاغل خاص نظیر قالیبافان، کشاورزان، معدن کاران، پرتوکاران، شاغلین پسماند و همچنین کارکنان دولت نیز در دستور کار قرار دارد. در ضمن بر اساس تعهد بین المللی اجلاس فوریه 2006 (بهمن 1384) دبی، کشور ایران به همراه 120 کشور جهان متعهد به استقرار مدیریت جامع مواد شیمیایی شده است.

 رئیسی افزود: از دیگر اقدامات بهداشت حرفه‌ای که در راستای تعهدات بین‌المللی انجام شده است، تهیه پروفایل ایمنی شیمیایی با همکاری 36 حوزه کاری مربوط است که در این راستا، بومی‌سازی و استانداردسازی روشهای اندازه‌گیری و آنالیز مواد شیمیایی در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: خدمات بهداشت حرفه‌ای در کارگاه‌ها نیز از طریق استقرار تشکیلات بهداشت حرفه‌ای کارگاهی به شاغلان ارائه می‌شود. دانش آموختگان بهداشت حرفه‌ای به عنوان مسئول بهداشت حرفه‌ای در این تشکیلات ارائه خدمات می‌کنند که در حال حاضر بیش از 55 درصد از کارگاه‌ها از این خدمات برخوردار هستند.

وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و فناوریهای نوین و ایجاد تحول ناشی از آنها در محیط‌های کاری، نوسانات موجود در ترکیب نیروهای شاغل، تغییرات آب و هوایی، افزایش مشاغل و صنایع سبز و تغییرات ایجاد شده در سازمانها، لازم است ضمن پیش‌بینی مخاطرات جدید ایمنی و سلامت شغلی بتوانیم با ایجاد یک فرهنگ پیشگیرانه ایمنی و سلامت شغلی در دنیای همیشه در حال تغییر، به طور مؤثر این مخاطرات را مدیریت کنیم.

وی در خصوص شعار امسال سازمان بین المللی کار «آینده کاری ایمن و سالم» گفت: بنا بر اعلامیه کنفرانس عالی ریو، انسانها نقش محوری در ارتباط با توسعه پایدار برعهده داشته و مستحق برخورداری از یک زندگی سالم می‌باشند. بهداشت حرفه‌ای به عنوان عنصری اساسی، یک بعد بهداشتی و اجتماعی از اصل توسعه پایدار را تشکیل می‌دهد و مسلماً عملکردهای بهداشت حرفه‌ای از فعالیت‌های کلیدی است که رسیدن به توسعه پایدار را تسهیل می‌کند. بنابراین با عنایت به  شعار امسال سازمان بین‌المللی کار "آینده کاری ایمن و سالم" و با تأکید بر هدف "توسعه پایدار با تأمین محیط کار ایمن و سالم با رویکرد مدیریت مشارکتی و فناوری‌های نوین" اعلام شده است.

وی افزود: ۲۸ آوریل توسط سازمان بین‌المللی کار (ILO) به عنوان روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای اعلام شده است. این سازمان از سال 2003 با هدف پیشگیری از حوادث و بیماری‌های شغلی، مراسمی در این روز که در ایران مصادف با 8 اردیبهشت ماه می‌باشد، برگزار می کند.

مرگ سالانه 2.78 میلیون کارگر در جهان به علل حوادث شغلی

 معاون بهداشت گفت: مطابق با آمار منتشره از سوی سازمان بین‌المللی کار، سالانه 2.78 میلیون کارگر به علت حوادث شغلی و بیماری‌های شغلی جان خود را از دست می‌دهند و ۳۷۴ میلیون کارگر دیگر نیز از حوادث شغلی غیرکشنده رنج می‌برند.‌

 رئیسی افزود: گذشته از هزینه‌های اقتصادی، هزینه‌های نامشهودی نیز وجود دارد که به‌طور کامل در این ارقام دیده نشده است که شامل رنج بی‌حد و حصر انسانی ناشی از وقوع حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در محیط‌های کاری است که این مشکلات با به کار بستن موازین بهداشت حرفه‌ای در محیط کار قابل پیشگیری است.

وی بیان کرد: بروز حوادث و بیماری‌های ناشی از کار که منجر به مرگ، از کارافتادگی موقت یا دائم و معلولیت افراد می‌شود، از یک طرف کارگر و خانواده اش را متضرر کرده و از سوی دیگر سبب وارد شدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدنه اقتصاد جامعه خواهد شد. نقش ایمنی و بهداشت حرفه‌ای تنها به محیط کار ختم نمی‌شود و اثرات و پیامدهای آن بر سلامت کل جامعه تأثیر می‌گذارد.

وی اظهار داشت: تأمین سلامت شغلی در محیط کار، به‌طور مستقیم ارتباط مثبتی با افزایش تولید ناخالص ملی دارد. سازمان بین‌المللی کار، هشدار داده است مرگ هر نیروی کار، به طور مستقیم به اقتصاد هر کشوری آسیب می‌زند و با مرگ هر کارگر، حدود 7500‌ روز کاری نیز از بین می‌رود.

معاون بهداشت گفت: براساس آمارهای این سازمان بین‌المللی، حدود 4 تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی کشورها صرف هزینه‌های حوادث و بیماری‌های ناشی از کار می‌شود. بر این اساس امروزه اقتصاددانان نیروی انسانی را به عنوان یک ثروت ملی دانسته و اعتقاد دارند که با نیروی انسانی باید مانند سرمایه رفتار نمود. چراکه نیروی کار سالم، عامل توسعه هر کشور است. اگر به هر دلیلی سلامت محیط کار آسیب ببیند، در آن صورت همه اعضای جامعه، متضرر خواهند شد.

وی تصریح کرد: بهداشت حرفه‌ای شاخه‌ای از علوم بهداشتی است که هدف آن تأمین و ارتقای عالی‌ترین سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برای کارگران همه مشاغل، پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار، به کار گماردن نیروی کار در محیط و شغلی که از لحاظ جسمی و روانی قدرت انجام آن را دارد و به‌طور خلاصه تطابق کار با انسان است.

روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای هرساله (28 آوریل/8 اردیبهشت) در سراسر جهان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز