خبرگزاری کار ایران

در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه آمل مطرح شد:

امنیت شغلی مهم‌ترین مسئله کارگران است/ معیشت کارگران بجای پیشرفت، پسرفت داشته است

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۶۰۰

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان آمل گفت: عدم امنیت شغلی و قراردادهای سفید امضا و دستمزد پایین از مشکلات اصلی کارگران است.

به گزارش ایلنا، هادی رضازاده در سخنرانی پیش‌از خطبه‌های نماز جمعه شهرستان آمل، با اشاره به اینکه در هفته کارگر امسال کارگران با مشکلات و معضلات بسیاری روبرو هستند، افزود: اصلی‌ترین مشکل بحث امنیت شغلی کارگران است که متاسفانه سالهاست به شعار حمایت از سرمایه و سرمایه‌گذار و اشتغال، کارگران ما را قربانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰درصد جمعیت کارگری کشور را  کارگران قراردادی تشکیل می‌دهند، افزود: نبود امنیت شغلی یکی از مشکلاتی قدیمی است که سالها کارگران فریاد می‌زنند ولی متاسفانه صدای آنها شنیده نمی‌شود و به نتیجه‌ای نمی‌رسند.

رضازاده با تاکید بر اینکه امنیت شغلی برای کارگران وجود ندارد، اضافه کرد: متاسفانه قراردادهای کار به شکلی است که کارگران توان دفاع از خود هم ندارند و علیرغم مکاتبات و زحماتی که نمایندگان کارگری برای این قشر دارند کسی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه بهره‌وری زمانی که کارگر با قرارداد یک تا سه ماهه کار می‌کند هیچ گاه تحقق نمی‌یابد، افزود: تامین امنیت شغلی برعهده وزارت کار است اما تامین امنیت سرمایه‌گذاری برعهده دستگاه‌های دیگر است.

او با بیان اینکه در شرایط فعلی نمی‌شود همه تقصیرها را به گردن کارفرمایان انداخت، افزود: بلکه شرایط بد اقتصادی و مسائل دیگر  همانند کمبود منابع مالی، نبود مواد اولیه تولید و موارد دیگر دست به دست هم می‌دهند و باعث  به خطر افتادن امنیت شغلی کارگر می‌شود.

به گفته وی؛ در حال حاضر قراردادهای موقت به یک معضل بسیار بزرگ مبدل شده و جامعه کارگری با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

این فعال کارگری در استان مازندران در ادامه سخنرانی قبل از خطبه نماز جمعه خود با اشاره به اینکه روزانه شاهد  مراجعه تعداد قابل توجهی از کارگرانی هستیم که به دلیل اخراج و یا تعدیل از کار به اداره کار محل اشتغال خود مراجعه می‌کنند، افزود: باتوجه به اینکه قرار دادهای کاربیشتر کارگرانی که به هر نحوی بیکار می‌شوند قانونی تنظیم شده در اکثر موارد کاری برایشان نمی‌شود انجام داد.

به گفته رضازاده در ارتباط با قرار دادهای موقت کار بارها با نمایندگان مختلف مجلس بخصوص در استان مازندران صحبت‌هایی شده است. حتی در ایام انتخابات بسیاری از آنها در نطق‌های انتخاباتی چنان از بهسازی قراردادهای موقت صحبت می‌کردند که ما خیال می‌کردیم دیگر کار تمام است و خوشحال از اینکه بخشی از مشکلات جامعه کارگری به دست آنها مرتفع می‌شود ولی بعد از اینکه  آقایان به صندلی سبز رسیدند هم کارگر و هم مشکلاتشان را به کل فراموش کردند، به طوری که اخیرا یکی از نمایندگان گرگان که در عین حال از فعالان کارگری نیز هستند در مصاحبه ای گفتند مجلس برای حل مشکل کارگران آماده نیست .امیدواریم نمایندگان محترم مجلس در این فرصت باقیمانده مسئله ساماندهی قراردادهای موقت را پیگیری نمایند و آنرا به تصویب برسانند.خواهش دیگر ما از مسئولان اجرای حداقل تبصره یک ماده هفت قانون کار که در مورد شغل‌های مستمر و غیرمستمر  است.

دبیر خانه کارگر آمل در ادامه  به بحث معیشت کارگران و خانواده هایشان پرداخت و افزود: متاسفانه در سالهای اخیر مسئله معیشت  کارگران بجای پیشرفت، پسرفت داشته است.

او با بیان اینکه هر ساله شاهد افزایش قیمت اقلام مصرفی وغیر مصرفی در چند نوبت هستیم  ولی دستمزد کارگران همچنان ثابت مانده است، افزود: امسال شورایعالی کار مبلغ یک میلیون پانصد هزار تومان را به عنوان حداقل حقوق مصوب نمود. متاسفانه عده‌ای از کارفرمایان هستند که این حداقل افزایش حقوق را قبول ندارند و به این بهانه اقدام به اخراج کارگران خود می‌کنند.

او در این رابطه تاکید کرد؛ کارفرمایانی که با افزایش نرخ دستمزد سال جاری مشکل دارند باید بدانند که بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی برای سال ۹۷ خط فقر سه میلیون و هفتصد هزار تومان پیش بینی شده بود و این حداقل افزایش حقوق در واقع فقط هزینه های دو هفته زندگی را تامین می‌کند.

او گفت: معضل کنونی این است که در طول چند سال گذشته هیچگاه براساس قانون و معیارهای قانونی حقوق کارگران افزایش پیدا نکرده و این نحوه افزایش دستمزد سال به سال قدرت خرید کارگران را کاهش داده است.

رضازاده عنوان کرد: درست است تا حدی این افزایش حداقلی مزد برای برخی واحدهای کوچک مشکل‌ساز می‌شود  اما بالاخره باید برای جبران قدرت خرید از دست رفته کارگران کاری کرد و نباید این مسئله را بهانه‌ای برای اخراج کارگران قلمداد نمود.

به گفته وی؛ متاسفانه در چند وقت اخیر در اکثر برنامه‌های تولیدی صداوسیما که به مشکلات تولید می‌پردازد، می‌بینیم که دستمزد بالا را یکی از مشکلات تولید در کشور عنوان می‌کنند که باعث افزایش هزینه تمام شده تولید می‌شود. به این افراد به اصلاح کارشناس باید عرض کرد که دستمزد زیر ده درصد در قیمت تمام شده تولید تاثیر دارد و مطمئن باشید دستمزد تاثیر چندانی در مشکلات تولید ندارد.

دبیر خانه کارگر شهرستان آمل در خاتمه سخنرانی خود از مسولان  و دولتمردان در خواست کرد با تاسی به فرموده حضرت امام خمینی(ره) «کارگران ما جز یک زندگی معمولی نمی‌خواهند و دولت موظف است که شرایط یک زندگی معمولی را برای آنها فراهم کند» به مشکلات کارگران توجه و سعی در برطرف کردن آنها کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز