خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

برای تعدیل کارگران خیز برداشته‌اند/ از شورای عالی کار می‌خواهیم بحث غیرنقدی شدن بن کارگری را دنبال کنند/ تمام همت فعالان کارگری باید خاتمه دادن به قراردادهای موقت در مجلس باشد

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۴۶۶

دبیرکل خانه کارگر گفت: ما بارها تلاش کردیم اما هر بار نتوانستیم در مجلس برای خاتمه دادن به قراردادهای موقت رای بگیریم. امسال سال آخر نمایندگی من در مجلس شورای اسلامی است. در این مدت باقی‌مانده تمام همت فعالان کارگری و کارگران باید تجمیع شود تا بتوانیم این طرح را به مجلس ببریم و برای آن رای بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گردهمایی کارگران قراردادی و پیمانی در محل خانه کارگر با حضور فتح‌الله بیات (رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی)، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر)، علی خدایی (رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران)، حسین حبیبی (دبیر کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران) و اعضای هیئت مدیره کارگران قراردادی و پیمانی، شعبان فغانی، محسن نوری حسینی، حسام نوری، شهرام قوچی، زهرا سلطانی، هادی رحیمی، معماری و نجف پور برگزار شد.

در این مراسم دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اینکه در روز کارگر سه کارگر امریکایی در شیکاگو کشته شدند، گفت: این موضوع به معنای این نیست که کارگران علاوه بر طرح مطالبات خود در این روز، این روز را جشن نگیرند. خیلی وقت‌ها مراسم‌های کارگری خشک بر پا می‌شود و ما مخالف این موضوع هستیم.

وی افزود: تشکل‌های کارگری در دنیا مشکلات ما را دارند اما آن‌ها نیز این روز را جشن می‌گیرند‌.

محجوب با اشاره به مساله دستمزد کارگران اظهار داشت: دقت کنیم همین الان برای تعدیل کارگران خیز برداشته‌اند. در برخی کارخانه‌ها اضافه‌کاری را به کارگران تحمیل کرده‌اند، به این خاطر که قدرت پرداخت ندارند.

او ادامه داد: ما معتقدیم که 190 تومان بن کارگری که تقریباً 40 قلم کالا است را با همان ارز دولتی به ما بدهند تا از طریق تعاونی‌ها تهیه و توزیع کنیم. از این رو ما یک این کار سنگین را از شورای عالی کار می‌خواهیم اینکه بحث غیرنقدی شدن بن کارگری را مطرح کنند.  

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: من 23 سال در شورای عالی کار می‌نشستم. بحث مهمی که این روزها مطرح است این است که کارگر برای کارفرما گران درمی‌آید. آن زمان هم این موضوعات مطرح بود. در سال 61 به ما می‌گفتند مزد شما 30 درصد قیمت تمام شده است درحالیکه در تمام دنیا این رقم 15 درصد است. ما می‌گفتیم به قیمت تمام شده کار نداریم. باید معیشت کارگران را معیار قرار دهیم.

محجوب افزود: همین شد که کم کم شرکت‌های پیمانکاری واسط شدند و می‌دانیم که شرکت‌های پیمانکاری هم فقط به دنبال سودجویی هستند. ما می‌گوییم این استثمار کارگران است و ما باید موتور پیمان و قراردادهای موقت کار را از کار بیندازیم تا کارفرما مجبور شود خودش قرارداد مستقیم ببندد.

او ادامه داد: یکی از سخنان مهم مقام معظم رهبری این بود که قراردادهای پیمانی باید کمتر شود. متاسفانه در زمانی حتی تا مرز 13 هزار شرکت پیمانکاری داشتیم.

دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر اینکه امروز کار جداگانه فعالان کارگری برای حل مشکلات کارگران دیگر موثر نیست، گفت: وقتی کار ما اثر دارد که حرکت عمومی راه بیفتد. می‌توانیم به کارفرماها بگوییم تسهیلات بگیرید اما به قراردادهای پیمانی خاتمه دهید.

وی با بیان اینکه از سال 78 به بعد قراردادهای موقت به کرسی نشسته است، اظهار داشت: چیزی که 20 سال از آن گذشت دیگر قابل تحمل نیست. ما بارها تلاش کردیم اما هر بار نتوانستیم در مجلس برای خاتمه دادن به قراردادهای موقت رای بگیریم. تبصره یک ماده هفت قانون کار را بارها بخوانید. می‌گوید آن دسته از کارهایی که طبیعتش موقت است باید دولت مشخص کند. بقیه کارها دیگر موقت نیستند.

وی افزود: امسال سال آخر نمایندگی من در مجلس شورای اسلامی است. بار آخر که این طرح را به مجلس بردم 76 رای موافق داشت که هنوز تا 176 رای فاصله داشت. در این مدت باقی‌مانده تمام همت فعالان کارگری و کارگران باید تجمیع شود تا بتوانیم این طرح را به مجلس ببریم و برای آن رای بگیریم. امروز دیگر حجت تمام شده و ما باید عمل کنیم. رهبری نیز بر این امر تاکید موکد داشته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز