خبرگزاری کار ایران

علی خدایی:

با دستمزدِ مصوب تنها 50 درصد از معیشت کارگران تامین می‌شود/ بیش از 3 و نیم میلیون کارگر در کارگاه‌های زیر زمینی کار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۴۵۸

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه از همین الان به دنبال تشکیل جلسات شورای عالی کار برای ترمیم و جبران قدرت خرید کارگران هستیم، گفت: اکنون راهکارها و طرح‌های دیگری را برای جبران غیرنقدی مزد کارگران پیگیری می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گردهمایی کارگران قراردادی و پیمانی در محل خانه کارگر با حضور فتح‌الله بیات (رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی)، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر)، علی خدایی (رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران)، حسین حبیبی (دبیر کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران) و اعضای هیئت مدیره کارگران قراردادی و پیمانی، شعبان فغانی، محسن نوری حسینی، حسام نوری، شهرام قوچی، زهرا سلطانی، هادی رحیمی، معماری و نجف پور برگزار شد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در این مراسم با اشاره به اینکه با هدایت‌های رهبر انقلاب؛ امسال سال رونق تولید نامگذاری شده و امیدواریم همه کارگران و مسئولان و فعالان کارگری دست به دست هم دهند تا به این هدف نایل شویم، افزود: هفته کارگر را نباید به هفته جشن برای کارگران تقلیل دهیم. جشن ما روزی است که امنیت شغلی‌مان تامین شده باشد؛ تشکل‌یابی‌مان آزاد باشد و دستمزدمان عادلانه باشد.

خدایی خاطرنشان کرد: سه ضلع حیاتی کارگران این روزها وضعیت مطلوبی ندارد. من به عنوان فرد حاضر در مذاکرات از دستمزد تعیین شده راضی نیستم. راضی بودن یک امر قلبی است. ما تنها با در نظر گرفتن شرایط به دستمزدی که تعیین شد، رضایت دادیم. در حال حاضر تنها 50 درصد معیشت ما کارگران در بهترین حالت با این میزان از دستمزد در نظر گرفته شده تامین می شود. درحالیکه تورم آینده شرایط را بدتر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه از همین الان به دنبال تشکیل جلسات شورای عالی کار برای ترمیم و جبران قدرت خرید کارگران هستیم، گفت: اکنون راهکارها و طرح‌های دیگری را برای جبران غیرنقدی مزد کارگران پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به مشکل امنیت شغلی کارگران تصریح کرد: گفته می‌شود که 95 درصد کارگران قرارداد موقت دارند؛ من می‌گویم به این رقم باید کارگران کارگاه‌های زیرزمینی را نیز بیفزاییم.

خدایی خاطر نشان کرد: طبق برآوردهای ما بیش از 3 و نیم میلیون کارگر در کارگاه‌های زیر زمینی کار می‌کنند که لازم است برای این کارگران نیز اقداماتی برای تشکل‌یابی صورت بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش بازرسی‌های وزارت کار در خصوص کارگاه‌های زیرزمینی بیان کرد: بی‌توجهی ما به کارگران کارگاه‌های زیرزمینی باعث شود وقاحت را به حدی برسانند که یک خیریه در اصفهان برای حذف حداقل دستمزد کارگران اقدام کند.

وی افزود: ما در حوزه روابط کار شاهد قراردادهای عجیب و غریبی هستیم. کارگر قراردادی پیمانی، شرکتی و ارکان ثالث هرکدام برای استثمار قسمتی از نیروی کار تبیین شده است. کارگر ذخیره یکی از اخیرترین و عجیب‌ترین این قراردادها است.

این فعال کارگری در پایان خاطرنشان کرد: وقتی کارگری مرخصی رفته، کارگر دیگری را به عنوان جایگزین برای چند ساعت به کار می‌گیرند. وقتی قانون مناطق آزاد ایجاد شد، کدام راه برای سرمایه‌گذاری باز شد؟ ما صراحتاً می‌گوییم آقایان بهتر است از کیسه خودشان ببخشند نه کارگران.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز