خبرگزاری کار ایران

هشدارِ نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

مانع تعطیلی دایم کارخانه‌ها شویم/ اولویت دولت بازسازی و نوسازی هرچه سریع‌تر بنگاه‌های اقتصادی باشد

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۱۳۱

نماینده جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط سیل که خانه و کاشانه کارگران و کشاورزان از بین رفته، نباید این قشر محروم را به حال خود رها کنیم، گفت: اینکه به‌صورت موقت بیمه بیکاری برای آنان برقرار شود، تصمیم خوبی است اما باید مراقب باشیم که کارخانه‌ها برای همیشه تعطیل نشوند.

یحیی کمالی‌پور از بالا بودن آمار بیکاری در جیرفت و عنبرآباد خبر داد و به خبرنگار ایلنا گفت: اکنون در بیشتر خانواده‌ها بیش از یک بیکار وجود دارد و این میزان بیکاری زنگ خطری برای مدیریت کشور است.

وی در خصوص مناطق سیل‌زده و بیکار شدن کشاورزان و کارگرانی که پیش از این در زمین‌های کشاورزی و کارخانه‌های ویران شده ناشی از سیل کار می‌کردند، گفت: بیکاری این کارگران و کشاروزان مانند روز روشن است و تاثیراتی که بر اقتصاد و اشتغال کشور می‌گذارد، دیگر بخش‌ها را نیز درگیر می‌کند.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تخصیص بیمه بیکاری برای کارگران و کشاورزان از سوی دستگاه‌های مرتبط مطرح شده است، گفت: اینکه اعلام کنیم بیمه بیکاری می‌دهیم ساده‌ترین راهکار است اما همین میزان بیمه بیکاری اقتصاد کشور را با چالش روبه‌رو می‌کند که برای دستگاه‌هایی که قرار است بیمه بیکاری بدهند، بار هزینه‌ای بسیار زیادی به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید پرداخت بیمه بیکاری طولانی شود، گفت: باید اولویت دولت بر بازسازی و نوسازی هرچه سریع‌تر بنگاه‌های اقتصادی باشد تا کارگران دوباره مشغول به کار شوند.

کمالی‌پور با اشاره به نامگذاری سال 98 گفت: مقام معظم رهبری رونق تولید را برای سال جاری نامگذاری کردند در این شرایط نباید به فکر آن باشیم که کارخانه‌های تولیدی؛ تعطیل و زمین‌های کشاورزی به دلیل سیل؛ رها و شاغلان دیروز، بیکاران خانه‌نشین امروز شوند.

وی با اعلام اینکه تجربه نشان داده بسیاری از کارخانه‌ها که در گذشته بیمه بیکاری پرداخت کرده‌اند، برای همیشه تعطیل شده‌اند، گفت: در گذشته کارفرمایانی که در تولید مشکل داشتند، وقتی از بیمه بیکاری استفاده کردند و با این روش برای مدتی کارگران را از سرخود باز کردند، دیگر انگیزه‌ای برای کار نداشتند و در این فرصت به‌جای آنکه کارخانه را بازسازی و نوسازی کنند، اعلام ورشکستگی کردند.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: کارگران این کارخانه‌ها که گمان می‌کردند پس از گذشته مدت بیمه بیکاری به کار بازمی‌گردند، یکباره متوجه شدند که در این مدت شغل خود را از دست داده و برای همیشه بیکار شده‌اند. بنابراین تصور آنکه بیمه بیکاری راهکار مناسبی در طولانی مدت باشد تصور درستی نیست، بلکه باید از بیمه بیکاری به عنوان مسکن استفاده شود و مراقب باشیم که از این روش سوءاستفاده نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز