خبرگزاری کار ایران

عضو فراکسیون کارگری مجلس هشدار داد؛

تلاش نمایندگان برای تصویب طرح‌هایی در حمایت از کارگران و کارفرمایان در مناطق سیل‌زده/ بروکراسی‌های اداری باید به کمترین زمان کاهش یابد

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۹۲۷

عضو فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه هنگام وقوع حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نباید کارگران و کارفرمایان را فراموش کنیم، گفت: در این شرایط باید حمایت از کار و ا شتغال به عمل آید زیرا سایه فقر بر سر کارگرانی افتاده که تاکنون برای تامین هزینه‌های زندگی خود با مشکل روبه‌رو بودند و اکنون سیل خانه و زندگی‌شان را نیز برده و فقیرتر شده‌اند.

سیده فاطمه ذوالقدر با اعلام اینکه بارش شدید باران و وقوع سیلاب استان‌های مازندران، گلستان، لرستان، خوزستان و فارس را به‌طور جدی درگیر کرد به خبرنگار ایلنا گفت: سیل در کنار تهدید جان هزاران هموطن عزیرمان، خانه‌ها، مزارع، کارگاه‌ها و بنگاه­‌های اقتصادی بسیاری را دچار آسیب و خسارت کرد که متعاقب گذر از شرایط پرخطر و بحرانی سیل و تأمین امنیت اولیه برای مردم این مناطق، لازم و ضروری است که جهت کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی، مدیریت به گونه‌ای پیش رود که اهتمام و برنامه‌ریزی‌های لازم برای حمایت از نیروی کار و ایجاد اشتغال و دایر شدن و راه‌اندازی مجدد کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی به کار گرفته شود.

وی افزود: باید در نظر داشت که اهمال در این موضوع علاوه بر ریشه‌دار شدن بیشتر فقر و مشکلات معیشتی برای این قشر، به‌طور مستقیم می‌تواند سبب تشدید موج مهاجرت به کلانشهرها و گسترش حاشیه‌نشینی نیز شود که یقیناً زیبنده هموطنان عزیز سیل‌زده نخواهد بود اما باید پذیرفت که تجربه رخدادهای طبیعی پیش از این و مشکلات ناشی از آن در تشدید موج مهاجرت به‌سوی کلانشهرها و مراکز استان‌ها یک عامل مستقیم بوده است.

نماینده تهران در مجلس گفت: در این خصوص در فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی حمایت از آسیب‌دیدگان از سیل و سوانح طبیعی و پیشگیری از مخاطرات طبیعی در 10 ماده تهیه شده است. در این طرح به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف معادل ریالی 2 میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی را صرف حمایت از آسیب‌دیدگان از سیل و جبران خسارات نماید و برای بازسازی منازل آسیب‌دیدگان سیل اوراق مشارکت بلندمدت منتشر نماید.

وی افزود: در ماده دیگری از این طرح، به منظور بازسازی واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی در مناطق آسیب‌دیده بانک مرکزی مجاز می‌شود با اعطای خط اعتباری به بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای منابع لازم را برای پرداخت تسهیلات بلندمدت فراهم کند و همچنین برای کمک‌های بلاعوض و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به آسیب‌دیدگان از سیل، اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

ذوالقدر گفت:موضوع کاهش آسیب‌های سیل و پیشگیری از حوادث طبیعی و تأمین تجهیزات و امکانات مقابل با سیل و تأمین کالاهای اساسی کشاورزی کشور که تأمین آنها از محل تولید در مناطق سیل‌زده از بین رفته است، از دیگر موارد حائز اهمیت است که در این طرح دیده شده است.

وی افزود: یقیناً شروع و رونق گرفتن فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق نیازمند حمایتی دوسویه هم از کارگران و هم از کارفرمایان است. در این خصوص برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شده که برای حمایت از کارگران بیمه بیکاری به تمامی افرادی که شغل خود را در این مناطق از دست داده‌اند، پرداخت کند و همچنین برای کارگران مزدبگیری که فاقد بیمه پرداختی بوده‌اند، رایزنی با دولت در حال انجام است که آنها نیز برای چند ماه از این مقرری بهره‌مند شوند که انتظار داریم دولت این اقدام را به هر طریق ممکن اجرایی نماید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: رویکرد حمایتی نیز از کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی برای بازسازی و راه‌اندازی مجدد درنظر گرفته شده که بر این اساس وزارتخانه‌های صادرکننده مجوز تأسیس و بهره‌برداری باید همکاری‌های لازم را با کاهش بروکراسی‌های اداری موجود و در حداقل زمان ممکن انجام داده و دولت نیز اقدامات حمایتی برای اعطای تسهیلات را به انجام رساند تا در سریعترین زمان ممکن بعد از رفع مشکلات محیطی موجود، اقدامات مرتبط با تأسیس و راه‌اندازی و یا بازسازی این کارگاه‌ها صورت پذیرد، همچنین در طرح دو فوریتی فراکسیون امید موضوع بخشودگی یا تخفیف مالیاتی از این بنگاه‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: موضوع کارگران و مشکلات آنها در مناطق سیل‌زده به عنوان یکی از آسیب‌های جدی موجود است که برای مدیریت شرایط آنها علاوه بر رایزنی با دولت، به عنوان عضو فراکسیون کارگری جلساتی در فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با حضور دستگاه‌های ذیربط برگزار خواهیم کرد و پیگیری خواست‌ها و مطالبات جامعه کارگری یقیناً از اولویت‌های عملکردی‌مان با هدف تأمین رضایت و رفاه جامعه کارگری خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز