خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آسیب جدی سیل به توت فرنگی مازندران/ گل و لای هزینه‌های گزاف روی دست کشاورزان گذاشته است

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۶۲۲

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: بیشترین آسیب‌های وارده در کشاورزی مازندران به بخش‌های زراعت و باغبانی (درختان سیاه‌ریشه) بوده و از لحاظ مکانی در شرق استان (از سمت قائمشهر به طرف گلوگاه) بوده است. در شهرستان‌هایی همچون سیمرغ، بابلسر و ساری مواردی بوده که خسارت‌های بین ۸۰ الی ۱۰۰ درصد حاصل شده است. برای مثال، در شهرستان‌های سیمرغ و بابلسر خسارت به مزارع توت فرنگی بسیار زیاد بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد خاکزاد رستمی (دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران و مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور) پیرامون خسارات سیل ابتدای سال ۹۸ به بخش کشاورزی مازندران، گفت: آب‌گرفتگی‌هایی که به خاطر سیل در زمین‌های زراعی و باغات ایجاد شد، موقت بوده و با زهکش‌ها تخلیه شدند. خوشبختانه میزان تاب‌آوری کلزا و گندم در مقابل آب بالا است. بنابراین نمی‌توان دقیقا میزان خسارات را در حال حاضر مشخص کرد و تنها در زمان برداشت محصولات است که می‌توان فهمید آبگرفتگی اراضی کشاورزی چه تاثیراتی داشته است.

وی اشاره کرد: بیشترین آسیب‌های وارده در کشاورزی به بخش‌های زراعت و باغبانی (درختان سیاه‌ریشه) بوده و از لحاظ مکانی در شرق استان (از سمت قائمشهر به طرف گلوگاه) بوده است. در شهرستان‌هایی همچون سیمرغ (به مرکزیت کیاکلا)، بابلسر و ساری مواردی بوده که خسارت‌های بین ۸۰ الی ۱۰۰ درصد حاصل شده است. برای مثال، در شهرستان‌های سیمرغ و بابلسر خسارت به مزارع توت فرنگی بسیار زیاد (با توجه به کوچک بودن بوته‌های توت فرنگی و حساسیت بالای آنها) بوده و می‌توان گفت که کشت توت فرنگی امسال مازندران به شدت دچار آسیب شده است. گفتنی است استان مازندران رتبه بالایی را در تولید توت فرنگی در ایران دارد که با توجه به خسارات وارد شده، با مشکلاتی جدی مواجه شده است.

خاکزاد رستمی، پیرامون خسارات احتمالی بخش دامپروری توضیح داد: گزارشی از تلف شدن دام و احشام نداشته‌ایم. در صورت بروز هم بسیار محدود است. بیشتر آسیب‌های این حوزه به خاطر آب‌ماندگی در مکان‌ دامپروری‌هاست

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران افزود: سیل موجب شده در برخی حوزه‌ها کار کشاورزان بیشتر شود. برای مثال، برداشت کلزا با کمباین‌های مخصوص انجام نشود. درخصوص شالیزارها نیز؛ قابل ذکر است که ورود بی‌موقع آب به زمین‌ها، آماده‌سازی را برای کشاورزان بسیار سخت کرده، و هزینه‌های گزافی را روی دست شالی‌کارها گذاشته است. در باغات نیز؛ حجم کارهایی که برای خروج آب از باغات باید صورت گیرد، بسیار زیاد است. گل و لایی که (بر اثر چندین روز آب‌ماندگی) در بستر زمین‌ها و روی خاک نشسته، دارای رس بسیار زیادی است و موجب بسته شدن خلل و فرج خاک می‌شوند. در نتیجه، ریشه‌های درختان هوازی بودن خودشان را از دست می‌دهند. 

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در پایان، اظهار داشت: کشاورزی در تمام دنیا بخشی آسیب‌پذیر است چراکه مدیریت آن تا حد زیادی وابسته به شرایط اقلیمی است. در چنین شرایطی تنها حاکمیت می‌تواند حمایت‌های لازم را صورت دهد چراکه خسارت‌ها در این حوزه آنقدر گسترده است که جبران آن از توان یک کشاورز، تعاونی و اتحادیه خارج است. هنوز مبلغی بابت خسارت به کشاورزان پرداخت نشده است. حرفش است که به ازای هر هکتار باغ یا مزرعه مبلغی قرار است داده شود اما تاکنون پرداختی صورت نگرفته است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز