خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حداقل خسارت وارده به کشاورزی گلستان ۱۶۰۰ میلیارد تومان است/ آسیب صددرصدی به ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی/ ۸۰ هزار کشاورز زیان‌ دیده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۳۹۲

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گفت: حداقل هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت ایجاد شده. بیش از هزار میلیارد تومان به زراعت، ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش آب و خاک و زیرساخت‌های بخش کشاورزی، ۱۶۰ میلیارد تومان به بخش باغبانی و ۲۴۰ میلیارد تومان هم به بخش دام و طیور و آبزیان خسارت وارد شده است. تعداد کشاورزان خسارت دیده نیز در حدود ۸۰ هزار نفر برآورد می‌شود که این تعداد ممکن است افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سال ۹۸ با اخبار سیل و تخریب‌های ناشی از آن در مناطق مختلف کشور آغاز شد. در این میان، گلستان، فارس، لرستان و خوزستان استان‌هایی بودند که بیشترین میزان خسارات فیزیکی و فجایع انسانی ناشی از سیل از آنها گزارش شد. با این‌حال، اخبار سیل گلستان با حواشی متعددی پیرامون سوءمدیریت و غفلت برخی مقامات استانی و تاخیر در اطلاع‌رسانی ملی آن به لحاظ مصادف شدن با آخرین روزهای سال ۹۷ و ایام ابتدای ۹۸ مواجه شد.  

حداقل خسارت وارده به کشاورزی گلستان ۱۶۰۰ میلیارد تومان است

قاسم سوخته‌سرایی (رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان) پیرامون خسارات وارده به بخش کشاورزی این استان بر اثر سیلاب‌های اخیر به ایلنا گفت: براساس برآوردهای موجود، حداقل میزان مبلغ خسارتی که به کشاورزی استان وارده شده بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. از این میان، بیش از هزار میلیارد تومان به زراعت، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش آب و خاک و زیرساخت‌های بخش کشاورزی، ۱۶۰ میلیارد تومان به بخش باغبانی و ۲۴۰ میلیارد تومان هم به بخش دام و طیور و آبزیان خسارت وارد شده است. براساس برآوردهای اولیه، تعداد کشاورزان خسارت دیده نیز در حدود ۸۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که این تعداد در بررسی‌های بعدی ممکن است افزایش یابد.

۸۰ هزار کشاورز زیان کردند و ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی صد درصد خسارت دیدند

وی پیرامون زمین‌های کشاورزی زیر آب رفته و خسارت خورده در استان گلستان، اظهار داشت: مجموعا ۳۴۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان دچار خسارت شدند. از این میان، ۱۲۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی صد درصد و ۲۲۰ هزار هکتار بین ۳۰ تا ۶۰ درصد خسارت دیدند.

سوخته‌سرایی پیرامون خسارات وارده به بخش دام و طیور نیز اشاره کرد و گفت: ۶۲ رأس دام سنگین، ۳ رأس اسب و ۲ هزار و ۲۰۰ رأس دام سبک، ۷۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی و ۸۰ هزار قطعه مرغ مادر و تخم‌گذار در این سیل تلف شدند.

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در رابطه با محصولات کشاورزی که بیشترین میزان خسارت را متحمل شدند، توضیح داد: گندم، کُلزا، جو و بخشی از صیفی‌جات، چغندر قند، سیب‌زمینی، نخود فرنگی و باقلا محصولاتی هستند که دچار بیشترین آسیب‌ها شدند.

خسارت صددرصدی اراضی کشاورزی آق‌قلا، گمیشان، بندر ترکمن و گنبد کاووس

به گفته وی؛ مزارع کشاورزی شهرستان‌های آق‌قلا، گمیشان، بندر ترکمن و گنبد کاووس نزدیک به صددرصد تخریب شدند اما شهرهایی هم بودند همچون مینودشت، گالیکش، مراوه‌تپه و دیگر شهرستان‌های استان که کشاورزی آنها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت دید.

ارقامی که قرار است پرداخت شود خسارت کشاورزان را جبران نمی‌کند

سوخته‌سرایی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون پرداختی از سوی نهادهای مسئول به کشاورزان خسارت‌دیده صورت گرفته یا خیر، اظهار داشت: هنوز پرداختی صورت نگرفته اما آمارگیری و ثبت‌نام‌ها شروع شده است. البته خساراتی که قرار است داده شود بسیار ناچیز هستند (بین دو تا سه میلیون تومان برای زراعت، ۵ میلیون برای باغبانی و...) اینها ارقامی نیستند که بتواند خسارات واقعی را جبران کند.

وی خاطرنشان ساخت: البته ما به پرداخت همین مبالغ هم چندان امیدوار نیستیم چراکه در مواقع اضطراری از این وعده‌ها زیاد داده شده، اما عموماً انجام آن به تعویق افتاده است.

سوخته‌سرایی توضیح داد: حداقل خسارت برای هر هکتار زمین زراعی که دچار آسیب صددرصدی شده بالای ۱۰ میلیون تومان، برای هر هکتار باغ بالای ۵۰ میلیون تومان، بابت هر رأس دام سنگین حداقل ۱۰ میلیون تومان و بابت هر رأس دام سبک بین یک و نیم تا ۲ میلیون تومان است. در واقع، این مبالغ نه جبران خسارت بلکه بیشتر جنبه اعانه را دارد.

کشاورزان گلستان تاب مشکلات بیشتر را نمی‌آورند

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در پایان خطاب به مسئولان اجرایی محلی و کشوری، گفت: ما تنها تقاضای کمک داریم. کشاورزان ما سال‌هاست که از حوادث غیرمترقبه و خشکسالی خسارت دیده‌اند. کمر آنها زیر بار تمامی این مشکلات خم شده است و مشکلات جدید را دیگر نمی‌توانند تاب بیاورند. کمترین مطالبه‌ای که آنها در سال گذشته داشتند امهال وام‌های‌شان برای سه سال بود که آن هم به‌رغم اینکه قرار بود محقق شود، صورت نپذیرفت. در صورت تداوم چنین رویه‌هایی از سوی مقامات، نمی‌توان امید چندانی به کمک داشت با این‌حال، نظام صنفی کشاورزی تمام قد برای حمایت از کشاورزان ایستاده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز