خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ممکن است به خاطر انفعال دولت، مذاکرات مزدی به سال آینده موکول شود/ با افزایش ۲۰ درصدی دستمزد قطعا مخالفت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۷۵۶

نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در شورای عالی کار، گفت: ممکن است که به خاطر انفعال دولت به عنوان یکی از شرکای اجتماعی و اعتقاد کارفرمایان به افزایش قطره چکانی دستمزد، ادامه مذاکرات مزدی به سال آینده موکول شود.

«ناصر چمنی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه چهار چرخ ماشین تصادفی معیشت در جاده پرسنگلاخ اقتصاد لنگ می‌زند، گفت: گویا در چنین فضایی دولت اصرار دارد که ظرف امروز و فردا تکلیف افزایش حداقل دستمزد سال ۹۸ را روشن کند. حتی رئیس‌جمهور در سفر عسلویه گفته‌اند که تا پیش از پایان سال تکلیف افزایش دستمزد را مشخص می‌کنیم. ایشان حتی میزان آن را هم تعیین کرده‌اند: بیشتر از ۲۰ درصد.

وی با این حال تاکید دارد که نمایندگان کارگران در شورای عالی کار با درصدهایی که خارج از جلسات شورای عالی کار اعلام می‌شوند، کاری ندارند. این فعال کارگری می‌گوید: ممکن است که به خاطر انفعال دولت به عنوان یکی از شرکای اجتماعی و اعتقاد کارفرمایان به افزایش قطره چکانی دستمزد، ادامه مذاکرات مزدی به سال آینده موکول شود.

نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با بیان اینکه با افزایش بیش از ۲۰ درصدی دستمزد؛ فقر را تشدید می‌کنیم، می‌افزاید: نمایندگان کارگران به درصد کاری ندارند ما تنها و تنها مابه‌التفاوت افزایش قیمت سبد پارسال و امسال را مطالبه می‌کنیم که برابر با حدود ۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان است.

چمنی با بیان اینکه نمایندگان مجلس زیر بار افزایش درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان نرفتند و ما هم نمی‌رویم، گفت: افزایش مکفی حداقل دستمزد یک مطالبه ملی است که آنهم سالی یکبار اتفاق می‌افتد؛ پس چرا باید تنها سالی یکبار افزایش دستمزد را آنهم تا پیش از پایان سال مبنا قرار دهیم؟ مگر کارفرمایان سالی چند نوبت قیمت‌ها را افزایش نمی‌دهند؟ دولت اما از نمایندگان کارگران می‌خواهد که به سالی یکبار افزایش دستمزد، آنهم در انتهای سال که هنوز تکلیف افزایش قیمت‌ کالاها در چند نوبت در سال آینده مشخص نیست، رضایت دهند؟ 

وی افزود: دستمزد؛ کفاف هفت روز از هزینه‌های زندگی را هم نمی‌کند؛ البته اگر مایل باشید آبرومندانه زندگی کنید! انگار که نه انگار بعضی از مردم در این کشور در یک روز چند میلیون تومان از یک فروشگاه بزرگ کشور خرید می‌کنند.

نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در شورای عالی کار با بیان اینکه دولت به حداقل دستمزد به عنوان یک مسئله ملی نگاه نمی‌کند و ارزش آن را فرومی‌کاهد، گفت: وضعیت معیشتی جامعه کارگری اصلا خوب نیست و دولت مکلف است که به نحوی سیاست‌های خود را تنظیم کند که مردم از پس تمام هزینه‌های زندگی برآیند.

چمنی افزود: دولت اگر واقعا می‌خواهد به مردم کمک کند باید دین خودش را در قبال کارگران ادا کند. این موضوع بسیارمهم است؛ چراکه تولیدکننده‌ها از سال آینده بر سر افزایش قیمت در بازار باهم رقابت سختی می‌کنند که در نتیجه سفره‌های کارگران کوچکتر می‌شود. با این اوصاف شاید روزی برسد که کارگران اصلا سفره‌ای برای پهن کردن نداشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز