خبرگزاری کار ایران

مدیر گروه توسعه مناطق روستایی دانشگاه زوریخ:

مهاجرت از روستاها و حفظ محیط‌ زیست از دغدغه‌های مهم در سوئیس است

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۷۳۹

مدیر گروه توسعه مناطق روستایی در دانشگاه زوریخ گفت: مهاجرت از روستاها و حفظ محیط‌زیست از دغدغه‌های مهم در سوئیس است

به گزارش ایلنا، محمدرضا واعظ‌مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر) با پیتر مارتی (مدیر گروه توسعه مناطق روستایی موسسه مطالعاتی علوم منابع طبیعی در دانشگاه زوریخ سوئیس) ملاقات و گفتگو کرد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در ملاقات با استاد دانشگاه زوریخ با شرح مختصری از دغدغه‌های مهم پیش روی روستاییان و کشاورزان و دولت در قبال توسعه روستاها و پیشگیری از مهاجرت از تجارب مؤثر سوئیس در این حوزه پرسید.

محمدرضا واعظ مهدوی با توضیح اینکه مسئولیت بیمه اجتماعی اقشار روستایی و کشاورز به عهده صندوق بیمه اجتماعی است توضیح داد که تاکنون یک میلیون و هشتصد هزار نفر را بیمه کرده است و دو میلیون و سیصد نفر دیگر هنوز فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.

او در ادامه به مشکل روستاها در ایران پرداخت و اشاره کرد هم‌اکنون مساله آب بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی دولت است.

واعظ مهدوی در ادامه شرح داد که در ایران این مساله در حد دولت و حکومت در حال پیگیری است و تاکنون راه‌حل‌هایی برای رفع مساله آب ارائه و اجرایی شده است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با طرح اینکه سازمان‌های زیادی برای تبیین و حل مشکلات روستاییان، کشاورزان و عشایر وجود دارد به مشکل عدم هماهنگی آنها در حل مشکلات اشاره کرد و از این عدم هماهنگی به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل موجود بر سر راه کمک به توسعه روستاها یاد کرد.

او از مهاجرت به عنوان مساله مهم دیگر در ایران در رابطه با روستاها اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از دغدغه‌های ما در قبال روستاها این است که روستاییان را برای ماندن در روستاها متقاعد کنیم.

واعظ مهدوی در ادامه افزود: مساله محیط‌زیست، روستاها، زراعت و دامداری چالش مهم مناطق روستایی هستند، اینکه ما هم جمعیت روستاهایمان را از دست ندهیم و هم اینکه بیش از حد به محیط‌زیست آسیب نرسانیم بسیار مهم است از این رو این سؤالات پیش روی ما قرار دارند: برای حفظ روستاها در کنار حفاظت از محیط‌زیست چه مقدارجمعیت نیاز است تا در روستاها باشند؟ هر شهر چه مقدار جمعیت باید داشته باشد؟ انتقال جمعیت تا چه میزان مناسب است؟

او یکی دیگر از چالش‌های موجود را بحث جمعیت و محیط زیست دانست و گفت: ما برنامه‌ای برای حفاظت از محیط‌زیست بر اساس تنظیم جمعیت نداریم.

واعظ مهدوی درنهایت با اشاره به تحقیقات و دانش مورد مطالعه کشوری چون سوئیس از پیتر مارتی خواست تا با به اشتراک گذاشتن تجارب کشورش برای حل مشکلاتی از این دست ما را همراهی کند.

    تلاش دولت سوئیس بر بالا بردن درآمد روستائیان متمرکز است

پیتر مارتی، مدیر گروه توسعه مناطق روستایی دانشگاه زوریخ نیز در این جلسه با شرح مختصری از ویژگی روستاها در کشور سوئیس و جایگاه سیاست‌های دولت در حل مشکلات به مسائل مهم پیش روی روستاهای کشور سوئیس اشاره کرد و گفت: ما هم مشکلات و سؤالات مشابه شما را در کشورمان داریم با این تفاوت که روستاهای ما در قیاس مساحت و جمعیت بسیار کوچک‌تر از روستاهای شما هستند.

او مهاجرت را یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در روستاهای سوئیس دانست که با توجه به کوچک بودن آنها، جابه‌جایی ۵۰ نفر هم محسوس و تغییر قابل توجهی محسوب می‌شود.

او با اشاره به مشکلات مشابه در دو کشور برای روستاییان اما راه گفتگو و انتقال تجربه را باز دانست، راهی که می‌تواند کمک خوبی برای هر دو طرف باشد.

پیتر مارتی مساله مدیریت محلی را یکی دیگر نکات مهم در روستاهای سوئیس دانست که عدم هماهنگی‌شان مشکلاتی را به وجود می‌آورد و شرح داد: مساله ما در مورد مدیریت محلی بحث بر سر منابع و اختیارات است چون مدیران محلی ما در دسترسی به منابع ملی محدود هستند.

او تلاش برای درآمدزایی توسط خود روستاها را مطرح کرد و گفت: در نهایت منابع و درآمدهای به دست آمده برای ایجاد انگیزه تماماً در خود روستاها صرف و خرج می‌شود.

پیتر مارتی در ادامه اشاره کرد: حتی بحث اینکه از پردرآمدها گرفته شود و در محلات کم درآمد خرج شود هم وجود دارد.

پیتر مارتی در ادامه به اهمیت توسعه پارک‌های ملی اشاره کرد و با بیان اینکه پارک‌های ملی در این کشور برای سازمان‌دهی مناطق روستایی طراحی‌شده‌اند گفت: پارک‌های ملی با مشارکت اهالی روستا اداره می‌شوند و امکان مدیریت فضای شهری، جنگل‌ها و مزارع را به ما می‌دهند.

بنا بر گفته‌های مدیر گروه توسعه مناطق روستایی دانشگاه زوریخ، در سوئیس دولت هیچ بیمه خاصی برای روستاییان در نظر نگرفته است و روستاییان هم شامل همان پرداخت ۵ درصدی از درآمد ماهانه خود برای حق بیمه می‌شوند اما او به این نکته اشاره کرد که تلاش دولت در ایجاد درآمدزایی خوب برای روستائیان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز