خبرگزاری کار ایران

در دیدار نمایندگان مجلس با شریعتمداری مطرح شد؛

پیشنهاد اختصاص سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی/ برای تحقق اهداف برنامه ششم، هرساله باید یک‌میلیون شغل ایجاد می‌کردیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۳۲۵

عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بحث و گفتگو پیرامون مسائل حیاتی پیش‌روی کشور و ظرفیت‌های این وزارتخانه برای مقابله با آنها پرداختند.

سیدحسین افضلی (نماینده مردم اقلید مجلس شورای اسلامی) پس از دیدار با محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) گفت: از آنجا که بحث اشتغال به عنوان یک مسئله حیاتی در کشور مخصوصا در دولت و مجلس مطرح است، قاعدتا وزارتخانه می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی افزود: به نظرم واگذاری اختیارات به استان‌ها، بسیار می‌تواند کمک کند و این واگذاری باید همراه با بازگذاشتن دست آنان باشد و نباید تبصره‌های دست و پاگیر وجود داشته باشد.

افضلی مطرح کرد: شیوه‌نامه‌هایی که مطرح می‌شود مثل آیین‌نامه کارورزی، باید سهل‌تر و پیچیدگی‌ها و بروکراسی‌ها کمتر شود.

وی با بیان اینکه باید مدیریت واحدی در بحث اشتغال ایجاد شود، گفت: الان وزارتخانه و ارگان‌های مختلف اعتباراتی در رابطه با بحث اشتغال دارند که نیاز است در شورایعالی اقتصاد، اختیارات به شورایعالی اشتغال داده شود و دبیرش نیز وزارت تعاون با اختیار تام باشد.

غلامرضا کاتب (نماینده مردم گرمسار و رییس فراکسیون اشتغال مجلس) در حاشیه جلسه این فراکسیون با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دستور اصلی جلسه امروز فراکسیون، بحث مهم ساماندهی و هماهنگی بین همه نهادهای حاکمیتی در درون نظام مخصوصا در بحث اشتغال و مخصوصا اشتغال روستایی است.

وی افزود: دستور دوم جلسه، بحث ۱.۵ میلیارد دلاری است که از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی برداشت شده و تا الان ۷۵۰۰ میلیارد پرداخت شده و الباقی آن مانده است. بنا شد برخی از عوامل کندی و موانع کار را شناسایی کنیم و در قالب اصلاح طرح یک فوریتی حل کنیم.

رئیس فراکسیون اشتغال مطرح کرد: پیشنهادی وجود دارد که بتوانیم سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی صرفا برای بحث توسعه اشتغال روستایی درنظر بگیریم.

محمد خدابخشی (نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی) گفت: با توجه به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرچم‌دار اشتغال در کشور است و با توجه به هدف‌گذاری‌های برنامه ششم توسعه مبنی بر کاهش ۰.۸ درصد بیکاری، وزارتخانه باید برای صیانت از اشتغال موجود و توسعه اشتغال دقت کند.

وی افزود: هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند بدون توجه به مزیت‌های نسبی متناسب با آمایش‌های سرزمینی مناطق مختلف باشد.

خدابخشی تصریح کرد: باید دولت با داشتن و دانستن مزیت‌های نسبی و احصاء اطلاعات سرزمینی، بتواند به سرمایه‌گذاران مشورت دهد که هر منطقه در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کنند.

وی مطرح کرد: برای تحقق اهداف در برنامه ششم، برای نرخ بیکاری باید هرسال یک‌میلیون شغل ایجاد می کردیم که البته منابعی که لازم بوده شاید نتوانسته جذب شود اما با توجه به میزان تامین منابع، به همان اندازه باید کار ایجاد شود.

وی گفت: تعیین حداقل دستمزد باید با نگاه به خط فقر صورت گیرد و باید بگونه‌ای باشد که یک خانواده بتواند زندگیش را اداره کند. در نقاط مختلف کشور این خط فقر متفاوت است و لازم است متناسب با هزینه زندگی در مناطق مختلف، این مورد در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز