خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

غیرنقدی شدن بن کارگری و احیایِ ستادِ بن ضروری است/ کارگران توان جبران فاصله ۳۰۰ درصدی حداقل مزد و هزینه‌ها را ندارند

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۲۵۷

عضو هیات مدیره کانون شورهای اسلامی کار استان تهران می‌گوید: غیرنقدی شدن بن کارگری و پرداخت سهم دولت درقالب بن خرید کالا به آنهااز جمله راهکارهای اساسی برای کاهشِ شکافِ میانِ حداقل مزد و قیمت سبد معیشت (۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان) براساس آخرین به‌روزرسانی است.

«علیرضا فتحی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص راهکارهای کاهش شکاف میان حداقل دستمزد و قیمت سبد  معیشت، گفت: غیرنقدی شدن بن کارگری و پرداخت سهم دولت در قالب بن خرید کالا به کارگران از جمله راهکارهای اساسی به منظور تحقق این هدف است.

وی افزود: وعده‌ها و اقدامات مقطعی دولت بیشتر مُسکن هستند. دولت تاکنون در قالب سبد کالا یا یارانه کالاهای اساسی سعی کرده که برای بهبود شرایط معیشت مزد و حقوق بگیران قدمی بردارد اما این کارها نه تنها تاثیرگذار نبوده بلکه به سبب عدم برخورداری از بانک اطلاعاتی و بهره بردن عده‌ای از رانت واردات با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان نارضایتی ایجاد کرده است.  

رئیس محور جنوب غرب کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، تصریح کرد: به هر صورت شرایط به گونه‌ای است که کارگران تاب و توان تحمل گرانی‌ را بیش از این ندارند و خواهانِ تعامل بیشتر دولت با خود هستند. کارگران همچنین توان جبران فاصله ۳۰۰ درصدی حداقل مزد و هزینه‌ها را ندارند. اخیرا گزارشی منتشر شده بود که نشان می‌داد نوروز ۹۸، ۹۱ درصد گرانتر از نوروز ۹۷ است.

وی با بیان اینکه افزایش چند برابری قیمت کالاهای داخلی وخارجی تنها کارگران را محتاج نکرده است، گفت: صعود قیمت‌ها موجب افزایش قیمت تمام شده کالاها شده که در نتیجه به کاهش حجم فعالیت‌های تولید و خدماتی منجر شده است.

فتحی با تاکید بر اینکه حال ضلع سوم سه‌جانبه‌گرایی (دولت) که بازوی اجرایی کشور است و به سیاستگذاری در حوزه رفاه می‌پردازد، گفت: این بزرگترین کارفرمایِ کشور بایستی با تصمیمات منطقیِ حمایتی موجبات دلگرمی کارگران را فراهم کند. حل بحران‌های کارگری و تولید تنها و تنها نیازمندان اجرای تعهدات دولت در قانون اساسی است.   

عضو هیات مدیره کانون شورهای اسلامی کار استان تهران، افزود: تشکیل و راه‌اندازی مجدد ستاد بن، مشارکت دولت در تامین کالاهای اساسی معیشت خانوار، تبدیل بن کارگری از نقدی به غیرنقدی و تعریف و تخصیص کالاهایِ اساسی به خانوارها به صورت ماهانه (سهیمه‌بندی) از سوی دولت می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

وی با بیان اینکه دولت باید حداقل دو برابر سهم کارفرما در بن کارگری را در قالب بن کالا به کارگران ارائه کند، گفت: این کارت هر ماه باید توسط دولت شارژ شود تا کارگران راحت خریدهای خود را انجام دهند. مبلغی که باید این کارت شارژ شود بر اساس نیازهای استاندارد یک خانوار در طی یک ماه تعیین می‌شود.

رئیس محور جنوب غرب کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران افزود: برای نمونه با واریز سهم ۳۳ درصدی کارفرما و ۶۷ درصدی دولت در کارتِ بن کارگران در طی یک ماه (سهم دولت می‌تواند در قالب تخصیص کالاهای اساسی براساس تعریف ستادبن، باشد) بالغ بر ۵ میلیون ریال مستقیما برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر این کالاها در قالب تامین از طریق سوبسید یا اخذ تخفیف از طریق فروشگاه‌های بزرگ، تعاونی‌ها و تولیدکنندگان ایرانی باشد، قدرت خریدِ بالغ بر ۵ میلیون ریال به بیش از ۷ میلیون ریال در ماه افزایش خواهد یافت، گفت: به صورت کلی با روش تبدیل بن کارگری از نقدی به غیرنقدی و واریز سهم دولت و اخذ تخفیفات از تولیدکنندگان و فروشگاه و تعاونی‌ها، ارزش واقعی بن به بیش از ۷ میلیون ریال می‌رسد.

فتحی افزود: به عبارتی با احیای بنِ غیرنقدی و مشارکت دولت به‌ صورت مستمر و ‌ماهانه؛ قدرت خرید کارگران به صورت همه‌جانبه افزایش می‌یابد البته با این پیش‌فرض که ارزش پولی ملی در سال ۹۸ بازهم کاهش ۳۰۰ یا ۴۰۰ درصدی در مقابل دلار نداشته باشد.

وی با بیان اینکه امید است در کنار افزایش منطقی حداقل مزد کارگران، نمایندگان دولت در شورای عالی با این پیشنهادات موافقت ‌کنند تا جبران بخشی از مشکلات موجود کارگران باشند، گفت: از نمایندگان کارفرمایان و کارگران نیز انتظار جدیت و پافشاری و پیگیری تحقق این مهم را داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز