خبرگزاری کار ایران

روغن نباتی گلنار آغاز بکار می‌کند/ پرداخت تدریجی مطالبات معوقه کارگران

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۷۶۱

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از حل مشکل کارخانه روغن نباتی گلناز با تأمین روغن خام خبر داد و گفت: مطالبات کارگران به تدریج و به طور کامل پرداخت می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با سایر رسانه‌ها گفته است: مشکلات «شرکت روغن نباتی گلناز» از دو سال گذشته آغاز شد و در طول ماه‌های اخیر به اوج خود رسید که در نهایت منجر به تعطیلی کارخانه شد.

وی ادامه داد: در این مدت پیگیری مشکلات کارخانه انجام می‌شد؛ اما متأسفانه مدیران و مالک شرکت مربوطه به دلیل حضور در تهران و نداشتن ارتباط با کرمان، پی گیر حل مشکلات نبودند.

پورابراهیمی عنوان کرد: حدود یک ماه قبل کارگران این شرکت در حاشیه نماز جمعه مشکلات خود را با بنده مطرح و مساله عدم پرداخت چند ماهه حقوقشان را بیان کردند.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری مشکلات و مسائل توسط مالک و مدیرعامل شرکت روغن گلناز گفت: بنده در جمع کارگران هم عنوان کردم که مشکل، ناشی از شرکت روغن نباتی گلناز است و مسئولان این شرکت باید امور را پیگیری کنند تا بتوانیم به حل مشکل کمک کنیم.

ضعف مدیریتی مهم‌ترین عامل بروز مشکلات است

وی اصلی‌ترین مشکل در بروز چنین شرایطی را ضعف مدیریتی شرکت گلناز ذکر و تصریح کرد: در نهایت در جلسه‌ای که با حضور امام جمعه جوپار در جمع مردم در نماز جمعه داشتیم، مقرر شد که روز بعد (شنبه) جلسه‌ای با حضور مدیران در دفتر بنده تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه این جلسه با حضور امام جمعه، نماینده کارگران کارخانه گلناز، مدیر واحد تولید این شرکت و مسئولان شهرستانی تشکیل شد، افزود: در این جلسه جمع‌بندی شد که ما آماده‌ایم مشکلات بانکی، بیمه‌ای و سایر مسائل را برطرف کنیم اما به این شرط که مدیران شرکت در منطقه حضور پیدا کرده و کار را آغاز کنند.

پورابراهیمی ادامه داد: همچنین در این جلسه در تماس با دادستان کرمان درخواست کردیم در صورت اقدام نکردن مدیران به ویژه مالکان این شرکت در ارتباط با حل مشکلات به ویژه مشکلات کارگری، شورای تأمین تشکیل و برای آنها حکم قضائی صادر شود و هر جای کشور هستند مورد تعقیب قضائی قرار گیرند که دادستان کرمان هم پذیرفت.

وی ادامه داد: مسئولان شرکت گفته شده بعد از اطلاع از این جریان برای پیگیری مشکلات اعلام آمادگی کردند.

نماینده مردم کرمان و راور عنوان کرد: اولین جلسه اواسط همان هفته در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت، معاونان وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و مدیران عامل چندین بانک تشکیل شد.

وی گفت: در این جلسه همگان از جمله بانک‌ها برای کمک در این زمینه اعلام آمادگی کردند؛ اما مشکل اصلی تأمین مواد اولیه شرکت (روغن خام) بود.

به گفته پورابراهیمی؛ شرکت گفته شده بدهی بانکی، بدهی بیمه تأمین اجتماعی، بدهی مالیاتی و بدهی به بخش‌های کارگری دارد که مجموع این عوامل منجر به توقف فعالیتش شد.

نماینده مردم کرمان و راور با اشاره به اینکه قرار بر این شد تمامی این مشکلات به صورت جداگانه حل شود، افزود: اولین کاری که انجام شد موضوع بانکی بود؛ رؤسای بانک‌ها پذیرفتند برای حل و پیگیری این مشکل فرصت بدهند تا در طول زمان کار پیش رود.

وی گفت: همچنین در بخش دوم قرار بر این شد که در حوزه تهیه مواد اولیه که روغن خام است کمک کرده و در این خصوص اقدام کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: به دلیل بدهی شرکت روغن نباتی گلناز شرکت بازرگانی دولتی نمی‌توانست به آنها مواد بدهد. برای حل این مشکل توافق کردیم که این مساله را به عنوان پیگیری کمیسیون اقتصادی به روشی مشابه ضمانت بانکی پیگیری کنیم.

وی گفت: برای پیگیری موضوع در کرمان مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت را خواستیم و کارگروه رفع موانع تولید استان تشکیل و مصوبات لازم اتخاذ شد.

وی ادامه داد: بعد از آن شورای تأمین شهرستان تشکیل جلسه داد و مصوب شد شرکت بازرگانی دولت چیزی شبیه به ضمانت بانکی بدهند و کار انجام شود.

پورابراهیمی گفت: سه روز پیش مصوبات شورای تأمین شهرستان و کارگروه رفع موانع تولید استان به عنوان مستندات و نامه‌ای از کمیسیون اقتصادی به سیف رئیس شرکت بازرگانی دولتی ارسال شد تا مواد اولیه مورد نیاز به روشی در اختیار شرکت قرار داده شود.

مواد اولیه کارخانه گلناز تأمین می‌شود

وی بیان کرد: البته شرکت روغن نباتی گلناز طی نامه‌ای به ما اعلام کرد بر اساس حکم دادگاه ۷.۵ میلیارد تومان طلب از شرکت بازرگانی دولتی دارد که پرداخت نشده است.

پورابراهیمی گفت: بر این اساس توافق کردیم در صورت قبول این مساله از سوی بخش حقوقی شرکت بازرگانی دولتی این طلب به صورت نقدی یا روغن خام برای آغاز فعالیت در اختیار شرکت روغن نباتی گلناز قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور ادامه داد: در جلسه سه روز پیش این کار انجام شد و سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شرکت بازرگانی دولتی دستور داد که در این زمینه اقدام شود.

وی گفت: قرار بود روز گذشته مدیران شرکت روغن نباتی گلناز در تهران برای تحویل پنج هزار روغن خام توافق کنند و ظرف امروز یا فردا روغن خام وارد شرکت شود.

تمامی بدهی کارگران به تدریج پرداخت می‌شود

پورابراهیمی گفت: در جلسه استان هم مقرر شد؛ فعلاً دستگاه‌ها در زمینه بدهی‌های کارخانه به تأمین اجتماعی، مالیات، آب، گاز و … تا فعال شدن کارخانه دست نگه دارند.

وی عنوان کرد: تصور می‌کنم ظرف چند روز آینده با آغاز پیش فروش روغن کم کم حقوق کارگران و بدهی‌های شرکت به تأمین اجتماعی و … پرداخت شود.

وی با تشبیه این شرکت به بیماری که دو سال مریض بوده و نمی‌تواند یک شبه سر پا شود، گفت: امیدواریم با آغاز این حرکت به تدریج ظرف چند روز آینده بدهی کارگران پرداخت شود.

بازگشت ۱۰۰۰ کارگر بیکار به چرخه اشتغال

پورابراهیمی بازگشت هزار نفر کارگر بیکار شده به کارخانه را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: قول دادیم این مساله ان شالله ظرف چند ماه آینده در چند فاز عملیاتی شود.

وی گفت: تا خرداد ماه سال آینده تمامی چهار خط تولیدی متوقف شده این کارخانه مجدداً راه اندازی می‌شود. از امروز با ورود روغن خام به کارخانه یک خط تولید فعال می‌شود و خطوط دیگر هم به شکل امانی شروع می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر کارخانه دچار مشکل است؛ باید اجازه بدهیم این شرکت آغاز به کار کند و برای رفع کامل مشکلات نیاز به کمی زمان است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه شرکت روغن نباتی گلناز مکلف به عمل به تمامی تعهداتش است، افزود: اگر مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت گفته شده در این زمینه اهتمام جدی نداشته باشند عواقبش به عهده آنهاست؛ چرا که ما در این زمینه سنگ تمام گذاشتیم و هیچ مشکلی از نظر دستگاه‌های اجرایی و غیره نداریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بر چگونگی عملکرد مدیران شرکت نظارت می‌شود و در صورت عدم پیشرفت پی گیر صدور حکم قضائی می‌شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز