خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری مطرح کرد؛

هزار میلیارد برای تعاونی‌ها در اختیار بانک توسعه قرار می‌دهیم/ ایجاد تعاونی‌های مرزنشین را باید جدی گرفت

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۳۳۵

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در صورت تحقق قانون و رعایت ۳۰ درصد از واگذاری‌ها به بخش تعاونی، ۱۷ هزار میلیارد تومان از این محل باید به بخش تعاون اختصاص پیدا می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در هفتمین جشنواره ملی تعالی مدیریت تعاونی که صبح امروز در محل نمایشگاه دائمی بین المللی تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه در موقعیتی هستیم که شاید فرصت بی‌بدیلی برای رشد بخش تعاون‌ در کشور ایجاد شده است، اظهار داشت: شاهد هستیم که تحریم‌های گسترده از سوی نظام سلطه به کشور تحمیل شده است. این تلاش مذبوحانه بیش از چهل سال ادامه داشته است و دشمنان تلاش کرده‌اند تا با ایجاد اخلال در نظام پولی و بانکی و اخلال در رسیدن به مواد اولیه به واحدهای تولیدی و در نتیجه کاهش تولید و افزایش بیکاری نظام را تضعیف کنند.

وی افزود: مردم اما دست از حمایت از نظام جمهوری اسلامی برنداشتند؛ چنانکه حضور پرشکوه مردم را در سالگرد انقلاب اسلامی مشاهده کردیم.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: با این حال همه این‌ تهدیدها فرصت‌هایی به وجود آورده؛ از جمله فرصت تقویت تعاونی‌ها ایجاد شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه نظام مشارکت جویانه در عرصه فعالیت‌های اقتصادی در تعاونی‌ها سخت و محکم است و نفوذ در آن کار مشکلی است، تصریح کرد: تعاون یک فرهنگ مشارکت‌ جویانه دارد که به حق وزارتخانه‌ای برای آن در کشور تأسیس شد. البته بعدها برای کوچک کردن دولت این وزارتخانه در وزارت کار و رفاه اجتماعی ادغام شد.

او ادامه داد: توجه به بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در کمک به این بخش مهم بسیار اهمیت دارند و باید حمایت و تقویت شوند. در مجموعه قانونگذاری کشور باید زمینه‌های تعاون فراهم شود و نمایندگان موضوع تعاونی‌ها را باید زنده نگاه دارند‌. قانون اساسی به صراحت به تعاونی‌ها اشاره کرده و باید نمایندگان برای تقویت آن در حوزه قانونگذاری بکوشند.

وی با تاکید بر وظیفه نظارتی دولت بر تعاونی‌ها گفت: چطور باید هر بار مقابل وزارت کار شاهد تظاهرات اعضای تعاونی مسکن و دیگر تعاونی‌ها باشیم؛ پس امکان نظارت بر تعاونی‌ها را نیز باید داشته باشیم.

شریعتمداری تصریح کرد: هزار میلیاردی که مجلس شورای اسلامی برای تعاونی‌ها تصویب کرده است به صورت اهرمی در اختیار بانک توسعه تعاون برای افزایش قدرت وام‌دهی و صدور ضمانت‌نامه اختصاص خواهیم داد.

او در بخش دیگری از سخنانش توجه به توسعه اشتغال روستایی اشاره کرده و گفت: یک و نیم میلیارد برای توسعه اشتغال روستایی اختصاص داده شده؛ درحالیکه تقاضا برای اشتغال زیاد است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اشتغال فراگیر را تعریف کردیم اما در بودجه منابعی برای آن وجود ندارد، اظهار کرد:‌ ما که نمی‌خواهیم مردم را علیه خودمان بشورانیم. قطعا در مورد اشتغال فراگیر مشکل خواهیم داشت. قرار بود فعالیت‌های اقتصادی در شهرها و روستاها را جانشین توطئه دشمن کنیم و ۷۷۰ هزار میلیارد تومان اختصاص دهیم تا هشت درصد بیکاری را کاهش دهیم اما این امر محقق نشد. استفاده حداقلی از بودجه برای اشتغال مهم‌ترین نیاز ماست.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه فعالیت‌های تعاونی در حوزه توسعه، آموزش، ارتباط تعاونی با شبکه‌های بین‌المللی، مشارکت‌شان در بازارهای جهانی و عرضه محصولاتشان در بازارهای جهانی بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: باید بودجه عمومی را به جای اینکه به اموری اختصاص دهیم که به توسعه اقتصادی کشور نمی‌انجامد، به امور اشتغال و تعاونی‌ها و بخش‌های مهم کشور اختصاص دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایجاد تعاونی‌های مرزنشین را باید جدی گرفت. به جای اینکه محصولات خارجی را به کشور وارد کنند، کمک کنیم تا مواد اولیه به کشور وارد شود.

وزیر کار، با انتقاد از عدم تحقق سهم ۳۰ درصدی واگذاری‌ها به بخش تعاون، گفت: در صورت تحقق این بخش از قانون و رعایت ۳۰ درصد از واگذاری‌ها به بخش تعاونی، ۱۷ هزار میلیارد تومان از این محل باید به بخش تعاون اختصاص پیدا می‌کرد.

شریعتمداری در پایان خاطرنشان کرد: امروز در کمیسیون نمایندگان سران سه قوه در شورای هماهنگی ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه فعالیت‌های بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت از سرمایه‌گذاری در حال بحث و گفتگو است که امیدواریم نتایج خوبی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز