خبرگزاری کار ایران

عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی:

فروش شرکت‌های زیانده شستا بدون مجوز غیرممکن است/ اگر بنا بر واگذاری‌ست، کارگران در اولویت هستند

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۸۹۰

اکبر شوکت با اشاره به اتمام مهلت زمانی فروش شرکت‌های زیانده و خارج از استراتژی شستا (شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی) تاکید که مدیرعامل شستا اگر قصدی برای فروش‌ شرکت‌ها دارد باید مجوز جدیدی از هیات امنا دریافت کند در غیر این صورت تخلف کرده و باید پاسخگو باشد.

«اکبر شوکت» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی پیش از این تنها برای فروش شرکت‌‌های زیانده و خارج از استراتژی شستا مجوز صادر کرده بود و مهلت این مجوز تمام شده است، گفت: مدیرعامل شستا اگر قصدی برای فروش‌ شرکت‌ها دارد، باید مجوز جدیدی از هیات امنا دریافت کند؛ در غیر این صورت تخلف کرده و باید پاسخگو باشد.

وی افزود: آن زمان که مجوز فروش این دست از شرکت‌ها را صادر کرده بودیم، قیمت دلار، زمین و ملک به مراتب پایین‌تر بود اما حالا ضروری است که حتی آن زیانده‌‌ها هم مجددا قیمتگذاری شوند؛ چراکه قیمت اموال غیرنقدی آنها چند برابر شده است. ما اجازه نمی‌دهیم که به اموال کارگران در شستا چوب حراج زده شود؛ از این رو با دقت بالایی هرگونه تحرکاتِ اقتصادی در شستا را رصد می‌کنیم.

 شوکت با بیان اینکه امکان دارد که در شرکت‌هایی که داخل استراتژی سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، شرکت‌های زیانده هم وجود داشته باشند، گفت: برای نمونه شرکتی در صنعت سیمان داریم که زیانده است. هرچند میزان سهام شستا در آن کم است؛ اما گفتیم که همین‌ را می‌توانید بفروشید.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی در نهایت می‌خواهد در ۴ یا ۵ حوزه سرمایه‌گذاری کند و از سایر حوزه‌ها خارج می‌شود. حوزه‌هایی که در آنها باقی می‌مانیم از این قرار هستند: نفت و گاز، پتروشیمی، گردشگری، سیمان و دارو.

عضو کارگری هیات امنای سازما تامین اجتماعی با بیان اینکه تاکید کرده‌ایم که منابع حاصل از فروش شرکت‌های شستا باید صرف خرید سهام شرکت‌های داخل استراتژی شوند، گفت: مثلا می‌توانیم با درآمدهای خود سهام شرکت‌های نفت و گاز را که در بورس عرضه می‌شوند، خریداری کنیم.

وی با اشاره به توصیه رئیس جمهور برای واگذاری مجانی شرکت‌های زیان ده شستا، گفت: کسی ارث پدر خود را هم مجانی به کسی واگذار نمی‌کند؛ آنوقت چگونه از شستا انتظار دارند که قید شرکت‌های زیانده‌ خود را که در آنها سرمایه‌گذاری کرده، بزند؟ یعنی همان شرکت‌هایی که دولت‌ها در قالب رد دیون به صندوق‌های بازنشستگی واگذار کرده‌اند!

شوکت افزود: مشخص نیست که دولت چه خیری از خصوصی‌سازی دیده‌ که توصیه به خصوصی‌سازی می‌کند. دولت با آن همه منابع بودجه‌ای برای این شرکت‌ها چه کرده‌‌‌ است که حالا مدعی است بخش خصوصی می‌تواند؟ ورشکسته کردن شرکت‌ها و واگذاری آنها به اطرفیان همراه با پرداخت وام چند میلیاردی به یک سنت تبدیل شده است. حالا چه لقمه‌‌ای چرب‌تر از شرکت‌های زیان ده شستا؟!

عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اگر بنابر واگذاری شرکت‌های زیانده باشد باید به جای رانتخواران و مفت‌خواران، این شرکت‌ها را به کارگران خود این مجموعه‌ها واگذار کرد تا آنها را مدیریت کنند، گفت: کارگران این مجموعه‌ها آنقدر دلسوز هستند که چوب حراج به اموالشان نزنند. آنها در نهایت نمی‌خواهند بیکار شوند پس هر طور شده جلوی تعطیلی کارخانه را می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز