خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

از دستمزد توافقی تا اصلاحات پارامتریک، طرح‌هایی که کارگران را زمین می‌زند/ فقط "مطالبه‌گری" چاره‌ کار است

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۶۷۸

حسین حبیبی با انتقاد از طرح‌ها و رویکردهای ضدکارگری اخیر گفت: نمایندگان کارگران باید ششدانگ حواسشان جمع باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از «طرح اصلاحات پارامتریک» گرفته تا «تلاش برای حذف حداقل دستمزد» اینها همه اقداماتی‌ست که به گفته‌ی حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) جناح سرمایه آنها را در دستور کار دارد تا کارگران را بیش از این از حقوق اولیه خود محروم سازد؛ اقداماتی که او مقابله با آنها را نیازمند آن می‌داند که نمایندگان کارگری، ششدانگ حواسشان جمعِ اوضاع باشد.

حبیبی به موارد بسیاری اشاره می‌کند: قرارداد کار کارگران ایرانی از صفر تا صد با بدترین شکل ممکن منعقد می‌شود، بعد حقوق‌دانانی هستند که می‌گویند کارگران چون قرارداد را امضا کرده پس آن را قبول دارند و لذا حق ندارد اعتراض کنند! اینها به اینکه قرارداد کار از روی اجبار واضطرار منعقد شده کاری ندارند! اما اصل موضوع این است که کارگر ایرانی دارای حاکمیت اراده در عقد قرارداد کار نیست، پس قرارداد کار فاقد وجاهت قانونی است.

او تاکید می‌کند: در سالی که گذشت از این طرح‌های ضدکارگری بی‌شمار دیدیم؛ از نمایندگان مجلس گرفته تا زعمای دولت، همگی در چنین طرح‌هایی مشارکت داشته‌اند.

در چنین شرایطی، حبیبی مسئولیت را متوجه نمایندگان کارگران می‌داند: ما نمایندگان کارگران باید اراده جدی برای  ایجاد امنیت شغلی از طریق توسعه و گسترش قراردادهای دائم داشته باشیم؛ باید در شورایعالی کار نسبت به افزایش دستمزد عادلانه بر مبنای مواد ۴۱ و۴۲ و ۱۶۸ قانون کار جدی باشیم؛ باید به عنوان وکلای کارگران از استقلال سازمان تامین اجتماعی دفاع کنیم؛ باید به عنوان وکلای کارگران از دست‌اندازی هر نهادی برای فروش و واگذاری شرکت‌های شستا که از طریق حق بیمه کارگران شکل گرفته و مصداق بارز حق‌الناس و مالکیت خصوصی است، جلوگیری کنیم و باید مراقب باشیم نمایندگان مجلسی که به دنبال تصویب طرح دستمزد توافقی و طرح اصلاح پارامتریک تامین اجتماعی هستند، نتوانند کار خود را از پیش ببرند. در مجموع نباید اجازه دهیم هر کس از هر جا می‌رسد منافع کارگران را به خطر بیاندازد.

او در پایان تاکید می‌کند: کارگران نیز باید حامی نمایندگان خود باشند و از دولت، مجلس و همینطور از نمایندگان خود «مطالبه» کنند؛ رمز پیروزی و رسیدن به هدف، فقط و فقط مطالبه‌گری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز