خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دولت باید حاکمیتش را بر شستا جمع کند/ سازمان تامین اجتماعی به کمیته امداد تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۱۳۹

عضو کارگروه درمان کمیته‌های تخصصی هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با انتقاد از اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری مبنی بر واگذاری شرکت‌های شستا گفت: منطق آقای روحانی این است که چون "ما" مدیران شستا را منصوب می‌کنیم پس حق داریم که برای فروش شرکت‌های آن فشار وارد کنیم!

اکبر قربانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: آقای روحانی گفتند این شستا یک چیزی است میان خصولتی و دولتی اما آیا این نشان از آن دارد که شستا به کار جامعه بیمه‌شدگان نمی‌آید و باید به قول آقای روحانی آن را داد (فروخت). آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور می‌تواند در مورد مسائل مختلف اظهارنظر کند اما شستا در مالکیت دولت نیست. اموال کارگران در شستا متعلق به خود آنهاست اما دولت بر آنها دست گذاشته و با استناد به همین می‌گوید شستا را باید فروخت و خلاص شد.

وی افزود: شستا به این خاطر شکل گرفت که ارزش دارایی‌های بیمه‌شدگان را به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی حفظ کند تا سازمان تامین اجتماعی از همین محل تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت خود را انجام دهد. تازه با وجود شستا سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۷، ۲۵ هزار میلیارد تومان کسری منابع در بودجه سنواتی خود دارد. از طرفی هرگاه سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند مستمری‌ها را پرداخت کند، از شستا می‌خواهد که فروش اموال کند. خب اگر شرکت‌های شستا نباشند که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

قربانی با بیان اینکه دولت باید حاکمیتش را بر شستا جمع کند، گفت: بسیاری از مدیران شستا منصوب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نبودند یعنی به صورت مستقیم از طرف دولت انتخاب شدند؛ چراکه شستا به عنوان محلی برای توزیع رانت برای دولت جذابیت دارد. دولتی‌ها شستا را حیات خلوت می‌شمارند و می‌خواهند از آن به عنوان پلی برای رسیدن به مقاصد سیاسی استفاده کنند. در واقع با یک تیر دو هدف می‌زنند: هم حیات خلوت می‌سازند و هم اینکه در بدنه قدرت خود را عزیز می‌کنند.

وی افزود: از طرفی دولت‌ها و مجالس شورای اسلامی با ایجاد تعهدات بیش از اندازه برای سازمان تامین اجتماعی آن را به کمیته امداد تبدیل کرده‌اند؛ بدون اینکه چیزی از محاسبات محاسبات اکچوئری بدانند. خب در این شرایط سازمان تامین اجتماعی چگونه می‌تواند تعهدات بر زمین مانده‌اش را اجرایی کند. پشت سرهم نیز می‌گویند: شستا را بدهید برود!

دبیر خانه کارگر غرب تهران با بیان اینکه وگذاری شرکت‌های شستا به صورت غلط انجام می‌شود، گفت: مبنای فروش شرکت‌های شستا می‌تواند خودمانی‌سازی باشد؛ چراکه می‌خواهند افراد خودی را در آنها به کار گمارند. برای همین در فروش‌ شرکت‌های شستا عجله دارند. درک نمی‌کنیم که دولت چرا پس از زمین زدن شرکت‌های دولتی در قالب فروش آنها به خودی‌ها چرا بر واگذاری شرکت‌های شستا به همین شیوه اصرار دارد؟!

عضو کارگروه درمان کمیته‌های تخصصی هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: فردای روزی که این شرکت‌ها زمین بخورند باید چند برابر درآمدی که از مال فروشی به دست آورده‌ایم را صرف پرداخت مقرری بیکاری کنیم. قطعا این شرکت‌های شستا به سرونشت شرکت‌های دولتی دچار می‌شوند.

قربانی با بیان اینکه دولت تکلیف خروج را برای خروج از بنگاهداری مشخص نکرده است، گفت: بانک‌های دولتی بنگاهداری می‌کنند. صندوق‌های دولتی بنگاهداری می‌کنند. شرکت‌های دولتی هر کدام ده‌ها میلیارد بودجه می‌گیرند و سال به سال بودجه‌شان افزایش می‌یابد آن وقت یکی می‌گوید: این شستا به چه دردی می‌خورد، واگذارش کنید. بیهوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز