خبرگزاری کار ایران

صادقی در نشست هم‌اندیشی شریعتمداری با دبیران اجرایی خانه کارگر:

حقوق حداقلی فقط ۳۰ درصد هزینه‌‌ها را تامین می‌‌‌کند/ اجرای ابتر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به استخوان لای گوشت تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۴۷۷

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: دستمزد کارگران پاسخگوی نیازهای واقعی زندگی شان نیست وبا توجه به مبلغ ۳/۷۰۰ هزارتومانی خط معیشت، حداقل حقوق حدود ۳۰ درصد معیشت کارگران را تامین می کند. بنابراین تلاش ما تاکید بر سبد هزینه و کمک‌های جانبی است تا بتوان پاسخگوی نیازمندی‌های کارگران بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر در نشست هم‌اندیشی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور با بیان اینکه خانه‌های کارگر ارتباط مستقیمی با جامعه کارگری دارند، گفت: این تشکل نقش به‌‌‌سزایی در پیشبرد اهداف جامعه کارگری دارد و مشکلات کارگران را با جدیت پیگیری می‌‌کند.

وی با بیان اینکه دستمزد کارگران پاسخگوی نیازهای واقعی زندگی‌شان نیست، اظهار داشت: با توجه به مبلغ سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی خط معیشت، حقوق حداقلی فقط حدود ۳۰ درصد هزینه‌‌ها را تامین می‌‌‌کند و تلاش ما تاکید بر سبد هزینه و کمک‌های جانبی است تا بتوان پاسخگوی نیازمندی‌های کارگران باشد. 

این فعال کارگری ادامه داد: رکود و فقر در جامعه فزونی یافته و معمولا کارگران در شرایط رکود اقتصادی دچار فقر مطلق می‌شوند. باید مکانیزم‌هایی برای جلوگیری از غلطیدن کارگران به وضعیت دشوار معیشتی پیش‌بینی شود.

صادقی با تاکید بر اینکه اینطور نیست که اگر دستمزد کارگران اضافه شود، صنایع زمین بخورند، تصریح کرد: حقوق کارگران بخش ناچیزی (کمتر از ۱۰ درصد بهای تمام شده) از هزینه‌های تولید است. بنابراین، برای رسیدن به یک مزد عادلانه باید همه ما تلاش کنیم.

وی افزود: یک ذهنیتی وجود دارد که خانه‌‌های کارگر تشکل‌هایی سیاسی هستند و تشکل‌های کارگری نیستند در حالی که خانه کارگر، بزرگترین صنف جامعه کارگری است که با اتکا به توانمندی اعضای خود توانسته نقش بسیار پر رنگی در حوزه‌‌های کار و اشتغال داشته باشد. البته این تصور با توجه به شناخت درست وزیر کار بر ذهنیت ایشان موثر نخواهد بود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه خانه کارگر در حال حاضر بیش از دو میلیون و ۲۳۵ هزار عضو دارد که با احتساب خانواده‌‌هایشان که از خدمات خانه کارگر استفاده می‌‌کنند، بیش از هشت میلیون نفر را شامل می‌‌شود و یک جایگاه کاملا قانونی و تعریف شده‌‌ای دارد، خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند چون خانه کارگر در وزارت کار ثبت نشده، پس تشکلی صنفی نیست. در حالی که ارتباط جامعه کارگری نشانگر این است که این مجموعه از هر صنفی، صنفی‌‌تر است.

صادقی با اشاره به اینکه درباره بررسی بنگاه‌های اقتصادی بحران‌‌دار به وزارت کار کمک می‌کنیم، ابراز داشت: پیشنهاد می‌کنیم ستاد مرکزی درباره بررسی واحدهای بحرانی از دبیران اجرایی خانه کارگر  کمک بگیرد. برخی واحدها، بحران‌نمایی می‌کنند. ما آنها را خواهیم شناخت. می‌توانیم بنگاه‌های مستعد برای اشتغال را معرفی و با آنها همکاری کنیم.

وی با توجه به نقش آموزش‌های کوتاه رایگان بیان کرد: ما نقش خانه کارگر را در محیط خانواده کارگران نهادینه کردیم. حدود ۳۷ رشته آموزشی تعریف کردیم و هر روز بر دایره آنها افزوده می‌‌شود که می‌‌تواند الگویی مناسب در جهت ارائه خدمات آموزشی در کشور باشد. در حوزه درمان تامین اجتماعی می‌توانیم نقش‌‌آفرین باشیم.

معاون دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر اینکه بررسی‌های کارشناسی در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی لازم و ضرورری است، یادآور شد: به دلیل نبود ابزار نظارتی بر درمان علی‌‌الخصوص درمان غیرمستقیم، این مسئله باعث شده تا بودجه عظیم تامین اجتماعی در سیاهچاله‌‌های بی در و پیکر درمان بلعیده شود. کمیته نظارت بر درمان در شرایط کنونی فقط در تهران تشکیل می‌شود. در اصلاحات ساختاری در این حوزه کمک‌های لازم از سوی خانه کارگر انجام خواهد شد.

صادقی اضافه کرد: متاسفانه یکی از معضلات جدی درمان، پزشک‌‌سالاری است. این مسئله باعث شده ضمن به هدر رفتن پتانسیل پزشکان در امر طبابت از مدیران آگاه و آشنا به امور درمان نیز محروم باشیم.

وی با اشاره به پیشنهادات قبلی عنوان کرد: به منظور ارائه خدمات با کیفیت به بیماران، پیشنهاد هلدینگ درمانی را در گذشته دادیم تا با تغییر نگرش و نوع مدیریت، شاهد ارتقای سطح درمان ملکی سازمان باشیم. هدف ما این است که هلدینگ مجموعه معاونت درمان را در قالب خود ببیند و ذیل شستا قرار بگیرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه بازگشت به قانون طرح تحول سلامت بسیار اهمیت دارد، گفت: ستون فقرات درمان در حال شکستن است و این را به چشم می‌بینم. در طرح تحول سلامت برابر برنامه پنجم توسعه مباحثی چون نظام ارجاع، پزشک خانواده، پرونده الکترونیک و نهایتا عدالت در توزیع خدمات درمانی دیده شده بود اما آنچه اتفاق افتاد، افزایش ۵۰۰ درصدی تعرفه‌‌های پزشکی بود که به نظر می‌‌رسد با ادامه این روند هیچ یک از مراکز درمانی اعم از دولتی و غیردولتی توان پرداخت چنین هزینه‌‌هایی را ندارند. 

صادقی ادامه داد: اصولا بیمه پایه وظیفه حاکمیت است نه تامین اجتماعی. متاسفانه با اجرای این طرح ده‌‌ها هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی هزینه تحمیل کردند. 

وی با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از جمله قوانینی است که مهجور مانده و باید اجرایی شود، اظهار داشت: این طرح به صورت ابتر اجرا شد و تبدیل به استخوان لای گوشت شده است. افزایش دستمزد سال ۹۸ مبحث مهم ما است. امروز دستمزد کارگران حدود ۹ روز و نیم کفاف زندگی‌شان را می‌دهد. دستمزد باید با واقعیت‌های کنونی سازگار باشد. امروز حدود ۷۱ درصد دچار کسری حقوق نسبت به سبد معیشت هستیم. مکمل‌های مزدی و افزایش معقول دستمزد از مهمترین خواسته ماست.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه ما کلیات اصلاحات پارامتریک را به‌عنوان طرحی که صندوق تأمین اجتماعی را متحول می‌کند قبول داریم، تصریح کرد: اصلاحات ساختاری نیز در کنار اصلاحات پارامتریک لازم است.

صادقی با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم روابط وزارت کار با جامعه کارگری خدشه‌دار شود، خاطرنشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی وضعیت مناسبی در کشور ندارند. مشاغل سخت و زیان‌آور به دو گروه تقسیم می‌‌شوند. گروه الف که با به کارگیری تمهیدات بهداشتی قابل اصلاح است ولی مشاغل گروه ب، مشاغلی هستند که صفت سخت و زیان‌‌آوری آنها حتی با بکارگیری تمهیدات بهداشتی نیز برطرف نمی‌‌‌‌‌شود بنابراین مکانیزمی که کارفرما  از سخت و زیان‌آوری کارگاهش را خارج کند، وجود ندارد.

وی افزود: اصلاحات پارامتریک واجب است اما دست در جیب کارگر کردن درست نیست. در تمام دنیا دولت‌ها به سازمان تامین اجتماعی کمک می‌کند. این سازمان در دهه هفتاد و ابتدایی دهه هشتاد چالاک بود. ۲۷ تکمله به این سازمان‌ها افزودند.

معاون دبیرکل خانه کارگر اضافه کرد: برخی نمایندگی‌های کارگری فکر می‌‌کنند ما موافق اصلاحات پارامتریک هستیم اما اینطور نیست. قبل از آن اصلاح ساختار لازم است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌‌تواند در حوزه‌‌های مختلف روی کمک خانه کارگر حساب کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز