خبرگزاری کار ایران

مخالفت تشکل‌های کارگری با طرح خروج کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در روستاها از شمولیت قانون کار

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۹۷۸

تشکل‌های کارگری و بازنشستگان استان خراسان رضوی طی بیانیه‌ای مراتب نارضایتی و مخالفت خود را نسبت به طرح خروج کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در روستاها از شمولیت قانون کار به بهانه ایجاد اشتغال اعلام کردند.

به گزارش ایلنا، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان، کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، کانون انجمن‌های صنفی، مجمع نمایندگان کارگران، جامعه اسلامی کارگران و دبیرخانه مشترک کارگری وبازنشستگان شش تشکل صنفی کارگران و بازنشستگان استان خراسان رضوی هستند که در مخالفت به طرح خروج کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در روستاها از شمولیت قانون کار به بهانه ایجاد اشتغال بیانیه صادر کرده‌اند.

متن کامل بیانیه تشکل‌های کارگری و بازنشسته استان خراسان رضوی به شرح زیر است:

انقلاب کردیم تا از ظلم و ستم رهایی یابیم. انقلاب کردیم تا به دوران استبداد و زورگویی پایان دهیم و آزاد زندگی کنیم. نظام جمهوری اسلامی را برگزیدیم تابه کارگران و نیروهای مولد به چشم بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی نگاه شود و نظام استبداد و سرمایه‌داری پایان یابد. در راه صیانت از انقلاب خون‌ها دادیم و در هشت سال دفاع مقدس بیش از ۱۴ هزار شهید کارگری به نظام اهدا نمودیم. در مسیر پر فراز و نشیب انقلاب و در سال ۶۹ چتر حمایتی قانون کار به واقع بعد از قانون اساسی، قانون مادر نامیده می‌شود. سایه پر مهر خود را بر سر کارگران قرار داد تا نظام سرمایه‌داری خاتمه یابد و نیروی کار به عنوان اصلی‌ترین عنصر اقتصاد و تولید مورد تکریم و احترام قرار گیرد.

در حالی که قانون کار با حداقل‌های ممکن روابط بین کارگران و کارفرمایان را به بهترین نحو ممکن تنظیم کرده، متاسفانه  عده ای به بهانه‌های مختلف و در مقاطع متعدد سعی در مخدوش نمودن آن را  دارندکه البته هر بار با هوشیاری نمایندگان کارگران و البته درایت مسئولین محترم ناکام مانده‌اند. اخیراً  نیز موسسه نذر و اشتغال اصفهان به بهانه اشتغالزایی و به اصطلاح ایجاد امنیت شغلی ماده ۴۱ قانون کار را نشانه رفته و در حالی که حداقل مزد فعلی حدود یک چهارم حقوق واقعی است حقوق توافقی را برای کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در مناطق روستایی پیشنهاد نموده تا مجدداً بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب  اسلامی ،نظام استبداد و سرمایه‌داری رونق گیرد و در این میان با کمال تاسف شنیده‌ها حاکی است جمعی از نمایندگان مجلس که گویا در خانواده  ،کارگری ندارند و یا خود سرمایه‌دار هستند، چشم بسته از این طرح مستبدانه حمایت می‌کنند.

آیا تجربه‌های تلخ گذشته همچون قراردادهای کار موقت در کارهای غیر مستمر که متاسفانه در مدت زمان کوتاهی به کارهای مستمر و دائم تعمیم داده شد و برخلاف مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار امروز بیش از نود پنج درصد از کارگران ایران با قراردادهای کوتاه مدت کار می‌کنند، خارج کردن کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر و یا کارگران شاغل در مناطق آزاد تجاری از شمول قانون کار مشکلی را در حوزه اشتغال و یا اقتصاد حل نموده؟ به جز اینکه راه سوءاستفاده را برای عده زیادی باز نموده است.

علی‌ایحال تشکلات کارگری خراسان رضوی ضمن مخالفت شدید با طرح یاد شده اعلام می‌نمایند خط قرمز کارگران قانون کار است و هرگونه اصلاح و تغییر باید با رعایت اصل سه جانبه ‌گرایی و در راستای ایجاد منافع کارگران باشد در غیر این صورت جامعه کارگری سکوت نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز