خبرگزاری کار ایران

یاسر باقری:

دولت در فقرزدایی بدعمل کرد/ اعتبار اختصاص یافته به تامین‌اجتماعی شبیه شوخی است

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۰۵۳

باقری (کارشناس تامین اجتماعی) با اشاره به اختیار داده شده به استانداران و فرمانداران در لایحه بودجه برای حذف یارانه سه دهک ثروتمند جامعه، گفت: در لایحه بودجه تاکید شد که استانداران می‌توانند سهم یارانه‌هایی را که حذف کرده‌اند، به فقرزدایی و اتمام پروژه‌های نیمه تمام اختصاص دهند. به احتمال فراوان فقرزدایی در این حوزه به دست فراموشی سپرده می‌‌شود و اگر هم بخواهند منابع این محل را در جایی هزینه کنند، ترجیح می‌دهند که آن را در تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام هزینه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "یاسر باقری" در نشست "رفاه و تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال ۹۸ " که توسط موسسه عالی پژوهش‌های سازمان تامین اجتماعی برگزار شده بود، به نقد عملکرد دولت در زمینه فقرزدایی، پوشش حمایت‌های رفاهی و نگاه عاری از حمایت آن به نهاد تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی پرداخت.

باقری با تفکیک سه موضوع مصارف عمومی، بودجه عمومی و بودجه کل کشور، گفت: این سه غالبا به اشتباه یکی فرض می‌شوند؛ درحالی‌که متفاوت هستند. بودجه کل کشور ۴۷۹ هزار میلیارد تومان است اما بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها ذیل بودجه عمومی کشور سه برابر این میزان است و به هزار و هفتصد و سه میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: سهم امور رفاهی از بودجه کل کشور، ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال ۹۷، ۲۵ درصد رشد داشته است.

این کارشناس تامین اجتماعی با اشاره به اعتبارات کل دستگاه‌های اجرایی در ردیف‌های اصلی در حوزه رفاه اجتماعی، گفت: برای نمونه دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگان کشوری و ۶۷۰ میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگان وزارت اطلاعات اختصای داده است. دولت مجموعا ۶۹ هزار میلیارد تومان برای دو صندوق کشوری و لشگری در بخش‌های مختلف بودجه اعتبار اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات اختصاص داده شده توسط دولت برای سازمان تامین اجتماعی بیشتر شبیه شوخی است، گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان تعهدات سالیانه دولت به سازمان تامین اجتماعی است اما اعتبار اختصاص داده شده توسط دولت در لایحه بودجه سال ۹۸، بیشتر شبیه شوخی است.

این کارشناس تامین اجتماعی با بیان اینکه دولت سهمی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در بودجه در نظر نگرفته است، افزود: اعتبار مورد نیاز برای یک سال همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است اما تنها ۲ هزار میلیارد تومان به این منظور درنظر گرفته شده بود.

باقری تصریح کرد: البته اگر امسال دولت تمام بودجه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری را تامین کند برای سال آینده به احتمال فراوان چنین کاری را انجام نمی‌دهد که قاعدتا پس از دو سال بین حقوق بازنشستگان جدید و قدیمی شکاف ایجاد می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد که به خاطر بار مالی بالایی که دارد، صندوق‌ها نخواهند که به این مسئله ورود کنند اما در جلسات که با مسئولان صندوق ها داشتیم، صندوق بازنشستگی کشوری بر انجام این کار اصرار داشت.

وی با بیان اینکه کسانی که در سال‌های دور بازنشسته شده‌اند به خاطر پایین بودن دریافتی‌هایشان بسیار بیشتر از بازنشستگان جدید متضرر شده‌اند، گفت: یک راهکار کاهش شکاف حقوق بازنشستگان قدیمی و جدید که ما را از تامین بار مالی سنگین همسان‌سازی بی‌نیاز می‌کند، بازنگری در پرداخت‌های عجیب و غریب با برخی از بازنشستگان است.

این کارشناس تامین اجتماعی با اشاره به اختیار داده شده به استانداران و فرمانداران در لایحه بودجه برای حذف یارانه سه دهک ثروتمند جامعه، گفت: در لایحه بودجه تاکید شد که استانداران می‌توانند سهم یارانه‌هایی را که حذف کرده‌اند، به فقرزدایی و اتمام پروژه‌های نیمه تمام اختصاص دهند. به احتمال فراوان فقرزدایی در این حوزه به دست فراموشی سپرده می‌‌شود و اگر هم بخواهند منابع این محل را در جایی هزینه کنند، ترجیح می‌دهند که آن را در تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام هزینه کنند.

باقری افزود: ممکن است که استانداران بگویند اگر این پول را در پروژه‌های نیمه تمام هم هزینه کنیم به نفع مردم است اما الزما چنین رابطه‌ای وجود ندارد و شاید نفع عمومی در تکمیل پروژه‌های عمرانی نباشد. از سویی حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی قطعی نیست و پرداخت یارانه به آنها ادمه خواهد داشت. ضمن اینکه از سال ۹۳، تعداد یارانه‌بگیران همواره افزایش یافته است.

وی با اشاره به تاکید دولت برای قطع وابستگی صندوق‌های بازنشستگی در تبصره ۲۱ بند الف لایحه بودجه ۹۸، گفت: دولت از سویی در لایحه بودجه بر قطع وابستگی تاکید کرده و از سویی دیگر آورده است که صندق‌ها می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند. این تبصره در نهایت حذف شد؛ چراکه برداشت از صندوق توسعه ملی مورد موافقت رهبری قرار نگرفت.

این کارشناس تامین اجتماعی با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه تلاش دارد که با شعار دادن فقرزدایی کند، گفت: محروم‌داری مهم‌ترین اولویت دولت در فقرزدایی است. تازه دولت برای فقرزدایی در شرایط تحریم فکری نکرده است. در کل دولت در زمینه فقرزدایی بدعمل کرده و در زمینه پایدارسازی صندوق‌ها منفعل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز