خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری در نشست افتتاح ۲۵۷ طرح استانی و عمرانی تعاونی:

سازمان خصوصی‌سازی سهم تعاونی‌ها را در واگذاری افزایش دهد

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۶۶۳

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی در بخش واگذاری‌ها سهم قابل ملاحظه‌ای برای تعاونی‌ها در نظر بگیرد. چراکه در تعاونی سود به صورت پراکنده است و منافع عام‌تری را پوشش می‌دهد.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری در نشست افتتاح ۲۵۷ طرح استانی و عمرانی تعاونی که عصر امروز در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه بخش تعاون بخش مهمی از اقتصاد کشور است که اهداف و اصول آن همگرا با اصول حاکم بر انقلاب اسلامی است، گفت: در سالگرد انقلاب هستیم و به لطف الهی امام و رهبری این شجره طیبه را حفظ می‌کنیم و ان‌‌شاءالله خدمات انقلاب روزبه‌‌روز برای مردم بیشتر می‌شود. 

وی افزود: انقلاب اسلامی محصول تعاون مردم است. اگر تعاون در بین مردم به وجود نمی‌‌‌‌آمد انقلاب به پیروزی نرسیده بود. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اثر وجودی مردم در تعاون برای انقلاب در وحدت کلمه و یکپارچگی بود، اظهار داشت: تعاون باید سهم بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشد. موضوع تعاون از اقتصاد فراتر است و در بحث‌‌های اساسی دینی ما موجود است. وقتی از شرکای اجتماعی حرف میزنی‌م از تعاون حرف زده‌ایم.

شریعتمداری با بیان اینکه تعاونی‌ها در چارچوب فعالیت و کمک به مددجویان و فرصت‌های شغلی مازادی را در اختیار می‌گیرند، تصریح کرد: این تعاونی‌‌ها از امکانات و ابزارها بهره می‌گیرند. این الگو در نظام بین‌الملل به عنوان نسخه شفابخش استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد مردم در مردمی‌‌سازی اقتصاد بیشتر از خصوصی کردن آن است، خاطرنشان کرد: تعاون می‌تواند در مردمی کردن اقتصاد نقش بازی کند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: شهید بهشتی در ابتدایی انقلاب به تعاونی‌‌‌ها بسیار اعتقاد داشت. فکر و اندیشه ایشان در رشد تعاونی‌‌‌ها بسیار موثر بود. 

شریعتمداری اضافه کرد: در سال‌های اخیر روند استفاده از تعاونی‌‌‌ها کمرنگ شده و ما باید این روند را معکوس کنیم. یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد، همین شبکه تعاونی بود که در جهت حل مشکلات معیشتی مردم فعالیت می‌‌‌کند.

وی ادامه داد: در شرایط تحریمی فکر و اندیشه تعاونی می‌توان کمک حال فعالیت‌‌‌های اقتصادی کشور باشد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اهمیت گسترش تعاونی‌‌‌های مرزنشینان ابراز داشت: کشور ما با ۱۵ کشور مجاورت دارد که این امر اهمیت تعاونی‌های مرزنشینی را افزایش داده است. تعاونی‌های مرزنشینی همچنین می‌تواند به امنیت مرزها کمک شایانی کند. در عین حال استفاده وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تعاونی‌های کشاورزی باید اقدامات اساسی انجام دهد. این تعاونی‌ها در تامین نیازهای اساسی مردم به ویژه در شرایط گسترش تحریم‌ها موثر خواهد بود. ۳۷۰ تعاونی مرزنشینی در کشور وجود دارد که حدود دو میلیون خانوار در آن عضو هستند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه فلسفه تعاونی‌ها در جمع شدن سرمایه‌‌‌ها در کنار همدیگر با نگاه به بازار و برندسازی می‌‌‌تواند در توسعه اقتصادی کشور موثر باشد، بیان کرد: باید در این راستا از ابزارهای نظام بانکی کشور نیز استفاده کنیم تا از کسانی که در عرصه تولید پیشرو هستند، حمایت شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب ۱۰۷۲ شرکت تعاونی فعالیت داشتند که حالا ۹۲ هزار و ۲۴۲ تعاونی فعال هستند که هم این اعداد نشانگر اهمیت این بخش بوده است، یادآور شد: تا پیش از انقلاب یک میلیون و ۶۲۳ هزار نفر عضو تعاونی‌‌‌ها بودند که امروز این تعداد به ۱۹ میلیون و ۴۴۰ هزار نفر رسیده است. همچنین پیش از انقلاب ۱۲۴ هزار و ۸۳۲ فرصت شغلی در بخش تعاونی ایجاد شده بود که حالا یک میلیون و هفتصد و پنجاه و سه هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد شده است. نقش تعاونی‌‌ها در بخش صادرات پیش از انقلاب تقریبا صفر بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: خصوصی‌‌‌سازی امری لازم و ضروری برای کشور است. در اصل ۴۴ قانون اساسی نیز تاکید شده است که نظام بنگاه‌‌‌داری باید به بخش خصوصی و غیردولتی (تعاونی) سپرده شود؛ مگر در بخش‌‌هایی که قانون استثناء قائل شده است.

شریعتمداری اضافه کرد: این روزها روند واگذاری مورد نقد قرار گرفته است و گسترش حوزه تعاونی‌ها می‌‌تواند نقدها به دولت را کاهش دهد.  

وی با اشاره به آسیب‌‌‌ها و مخاطراتی که خصوصی‌سازی در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده است، عنوان کرد: باید در خصوصی‌سازی از شبکه تعاونی‌‌‌ها استفاده کرد که به عدالت نزدیک‌‌تر است و مخاطرات کمتریم آرا مواجه می‌کند.

شریعتمداری از سازمان خصوصی‌سازی خواست که در بخش واگذاری ها سهم قابل ملاحظه ای برای تعاونی‌ها در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: اقدامات نظارتی در تعاونی‌ها بسیار قوی‌تر است. در حال حاضر حسابرسی شرکت‌‌های تعاونی و رسیدگی به شکایات در حوزه تعاونی‌‌ها با دقت عمیق تری صورت می‌گیرد و در عین حال عوارض خصوصی‌‌سازی در منفعت‌‌‌طلبی و سودجویی را نیز ندارد. در تعاونی سود به صورت پراکنده است و منافع عام‌‌‌تری را پوشش می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بخش عمده‌‌‌ای از عمران روستایی و برخی شهرها می‌تواند از طریق تعاونی‌ها باشد، گفت: تقویت تعاونی‌‌‌‌‌های شهری و روستایی در این حوزه بهتر از استفاده از پیمانکاران است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز