خبرگزاری کار ایران

در رابطه با خروجی جلسه کمیته دستمزد مطرح شد؛

سال آینده تورم بیش از ۴۵ درصد خواهد بود/سبد حداقلی یا سبد میانگین؛ تورم چگونه اِعمال می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۳۸۶

فرامرز توفیقی با بیان اینکه در جلسه روز گذشته، دو سبد حداقلی و میانگین محاسبه شد، گفت: چهارشنبه هفته آینده توافق سبد معیشت نهایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین جلسه کمیته دستمزد، عصر روز گذشته برگزار شد؛ در این جلسه قرار بود رقم سبد معیشت و راهکارهای رساندن مزد به سبد، نهایی شود.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) با بیان اینکه در جلسه روز گذشته، دو سبد حداقلی و میانگین را تعیین کردیم ولی هنوز توافق نشده که کدامیک مبنای کار قرار گیرد، در رابطه با نحوه محاسبات و چرایی دوگانه شدن سبد معیشت می‌گوید: آمار مرکز آمار که در بایکوت آماری بانک مرکزی مبنا قرار گرفته، مربوط به آخر دی ماه است؛ سال‌های قبل براساس آمارهای بانک مرکزی، اطلاعات تورمی هفتگی مربوط به تهران را داشتیم و از آنجایی که کارفرمایان ادعا می‌کردند که در تهران شاخص زندگی بالاتر از شهرستان‌هاست که البته باید این ادعا نیز راستی‌آزمایی شود، ما براساس حداقل‌های تهران سبد را محاسبه می‌کردیم اما امسال آمارهای بانک مرکزی تفکیکی نیست و مربوط به همه کشور است؛ بازهم کارفرمایان مدعی هستند که باید حداقل‌ها را در نظر بگیریم ولی ما گروه کارگری معتقدیم که چون آمار مربوط به همه کشور است باید میانگین اعداد در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: لذا بعد از کش و قوس‌های فراوان دو سبد معاش محاسبه شد یکی براساس نرخ‌های حداقلی کشور و دیگری نرخ‌های میانگین و در جلسه چهارشنبه هفته آینده تعیین می‌شود که کدام سبد مبنا قرار گیرد.

به گفته‌ی توفیقی، نمایندگان کارفرمایی پیشنهاد دادند که هر دو سبد به شورای عالی کار ارائه شود و آنها براساس مقتضیات خود، یکی از آن دو را مبنا قرار دهند.

تورم روی سبد یا تورم روی دستمزد؟!

موضوع دیگری که در جلسه روز گذشته بحث شده، راهکارهای نزدیک‌رسانی دستمزد به سبد معاش است؛ توفیقی در این رابطه با بیان اینکه براساس محاسبات گروه کارگری، تورم انتظاری سال آینده بیش از ۴۵ درصد خواهد بود، ادامه داد: در ماده ۴۱ قانون کار دو بند وجود دارد؛ تورم و سبد معیشت؛ یک راهکاری که گروه کارگری ارائه داد این بود که تورم روی هزینه‌ها یا همان سبد معیشت اعمال شود و بعد قدرمطلق ریالی آن روی دستمزد اعمال شده و درصد افزایش تعیین شود.

وی با بیان اینکه قرار شد کارفرمایان و دولتی‌ها روی این راهکار فکر کنند، افزود: از آنجا که تورم روی کل هزینه‌های زندگی اعمال می‌شود ما به تورم روی سبد معتقدیم نه تورمِ اعمالی روی دستمزد.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها در پایان گفت: چهارشنبه هفته آینده توافق روی سبد معیشت نهایی می‌شود و اعداد آن رسانه‌ای خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز