خبرگزاری کار ایران

در عیادت از یکی از کارگران آسیب دیده شهر مشهد مطرح شد؛

الزام پیمانکاران برای گزارش سریع حادثه کار/ شهرداری و پیمانکار مسئول ایمنی جان کارگران هستند

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۶۱۰

با دستور محمدرضا کلایی (شهردار مشهد)، مدیرکل حوزه شهردار از کارگرپیمانکاری فضای سبز که اخیرا دچار حادثه کار شده است، عیادت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مهدی حاتمی» با حضور در منزل کارگر حادثه دیده فضای سبز منطقه ۸ مشهد که در حین کار هرس درختان در یکی از خیابان های فرعی بولوار امام رضا(ع) از نردبان سقوط کرده و دچار سانحه شده ،عیادت کرد و در جریان روند درمان او قرار گرفت.

مدیر کل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه این کارگر ۱۸ روز پیش دچار سانحه شده، اظهار کرد: روند درمانی ایشان از همان روز آغاز شد. گرچه حین درمان، رسیدگی کافی به خانواده وی صورت نگرفته است.

حاتمی با بیان اینکه همسر وی پس از ۱۸ روز از بروز سانحه موضوع را مطرح کرده است، گفت: شهردار مشهد بلافاصله پس از اطلاع از موضوع، دستور رسیدگی به وضعیت همکار را صادر کرده است.

وی به تشکیل جلسه فوری در شهرداری منطقه ۸ با حضور عوامل اجرایی برای بررسی موضوع اشاره کرد و ادامه داد: همچنین روز یازدهم بهمن ماه نیز جلسه دیگری با حضور شهردار منطقه، مدیریت حقوقی، مدیریت مراکز درمانی شهرداری و مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات شهرداری مشهد در حوزه شهردار برگزار شد و از پیمانکار برای ارائه پاره ای توضیحات در این جلسه دعوت به عمل آمد.

بازبینی در تعهدات قرارداد با پیمانکاران

مدیرکل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه نتیجه جلسه و اقدامات و تصمیمات پس از تکمیل مستندات در این زمینه به زودی رسانه ای خواهد شد، خاطرنشان کرد: با این حال مشخص است که در روند بکارگیری و نظارت بر حسن انجام کار پیمانکاران فضای سبز خلل هایی وجود دارد که باید مرتفع شود.

حاتمی افزود: از این رو برای ترتیب اثر دادن به وضعیت این کارگر و سایر کارگران پیمانکاران در بقیه مناطق شهرداری در قراردادها بازبینی صورت می گیرد و در فرآیند عقد قرارداد با پیمانکاران و تعهد آنان نسبت به نیروهای تحت نظر اصلاحات جدی رخ خواهد داد.

وی با تاکید بر جایگاه نیروهای انسانی به عنوان سرمایه یک سازمان، گفت: لزوم افزایش کیفیت کار و بهره وری بیشتر دلیلی است که سازمان بر سلامت و رفاه نیروی خود تاکید دارد.

مدیرکل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه بخش مهمی از فعالیت های شهرداری به صورت برون سپاری صورت می گیرد، گفت: ۷۰ درصد نیروهای شهرداری قرارداد مستقیمی با این سازمان ندارند و در قالب قراردادهای حجمی خدمات ارائه می کنند.

حاتمی با تاکید بر اینکه تمامی مسئولیت های قانونی کارکنان  وکارگران بر عهده پیمانکار است، افزود: در قراردادهای حجمی عبارت «کارکنان رابطه مستقیم قراردادی با شهرداری ندارند» درج می شود که درج این جمله منحصر به قراردادهای شهرداری نیست و سایر دستگاه های کارفرمایی نیز به این روش عمل می کنند.

وی با اشاره به لزوم رسیدگی و پاسخگویی هرچه سریعتر اداره کار و بیمه در خصوص بروز سوانح برای کارگران، اظهار کرد: با این حال، این موضوع نافی مسئولیت مشترک شهرداری و پیمانکار برای رسیدگی به امور درمانی کارگر حادثه دیده نیست. فرد باید تحت حمایت قرار گیرد و در دوره درمان باید خانواده کارگر سانحه دیده تامین شوند. پس ضروری است خللی که در این زمینه وجود دارد، به صورت اساسی رفع شود.

لزوم ارائه گزارش های مکتوب پیمانکاران از وضع کارگران حادثه دیده

مدیرکل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در رابطه با کارگر سانحه دیده، فرم های قانونی تکمیل شده، گفت: ظاهرا پیمانکار نیز گزارشی شفاهی در خصوص روند درمان به کارشناس مسئول مستقیم دستگاه نظارت در شهرداری منطقه ارائه کرده است. اما موضوع به شهردار منطقه و سطوح بالاتر منتقل نشده و به همین دلیل نیز پیگیری صورت نگرفته است. تلاش می شود این روند اصلاح شود و در پیمان های آتی و دوره باقی مانده پیمانهای جاری این نکته اصلاح گردد.

حاتمی در خصوص وضعیت جسمانی کارگر یاد شده، گفت: وی دچار شکستگی لگن و پا شده و درمان صورت گرفته است و باید دوره نقاهت چند ماهه را طی کند. پیمان این کارگر دارای بیمه مسئولیت بوده و از بیمه نیز در طول درمان استفاده خواهد شد.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد همه پیمانکاران اطلاع رسانی کاملی در خصوص کارگرانی که حادثه می بینند، به دستگاه نظارت پیمان خود به صورت مکتوب ارائه دهند. در عین حال در فاصله درمان به لحاظ قانونی و شرعی روند درمان نیروی خود را پیگیری کرده و خانواده فرد حادثه دیده را تامین نمایند تا جز رنج درمان ، مشکل دیگری حادث نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز