خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

چرا بیکاران با کمتر از حداقل دستمزد کار می‌کنند؟/ فرهنگ مزدوری به تبعیت از قانونِ جبر!

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۳۲۳

حسین حبیبی به انتقاد از مفاد کتاب یک موسسه خیریه می‌پردازد و می‌گوید:«مزد توافقی» تبعیت از فرهنگ جبر است!

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) درگفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تلاش‌های یک موسسه خیریه در اصفهان برای حذف حداقل دستمزد و به کرسی نشاندن «مزد توافقی» از کتابی که این موسسه در مقیاسی وسیع منتشر کرده، به عنوان «تبلیغ برای بی‌قانونی و هرج و مرج اقتصادی» یاد می‌کند و می‌گوید: این موسسه در این کتاب از بیکاری یا فقدانِ شغل ۲۵ درصد جمعیت جوان کشور اظهار نگرانی کرده و می‌گوید: تا سال ۱۴۰۰ این بیکاری دو و نیم برابر رشد خواهد کرد و بعد نتیجه می‌گیرد "بسیاری از بیکاران حاضرند با  حقوق کمتر از حداقل قانون کار، کار کنند ولی قانون کار این اجازه را نمی‌دهد و لذا مشکل اصلی، برخی مواد و مفاد قانون کار است!"

این فعال کارگری در نقد ادعاهای کتاب مزبور اینگونه می‌گوید: در قانون اساسی دولت مکلف به ایجاد شغل هست و اگر نتوانست، مسئولیت بیکاری مورد ادعا، برعهده‌ی خودِ دولت است نه مردم! و سوال اینجاست که چرا بیکاری و فقر گسترده باید باعث شود که  بیکاران از سر جبر نه اختیار، با کمتر از حداقل دستمزد کار کنند؟! این پدیده را باید "رضایت با اجبار یا محکومیت به رضا!" نام نهاد.

حبیبی ادامه می‌دهد: موسسه‌ی فوق‌الذکر نتیجه می‌گیرد کار و اشتغال در ایران، به واسطه قانون کار مشکل دارد؛ البته به علت این ادعا و مواد مورد نظر را اشاره نمی‌کند؛ نباید هم اشاره کند! چون مشخص می‌شود علاوه بر اینکه مقصر اصلی دولت است، سرمایه‌داران هم از قصور دولت سوء‌استفاده کرده و به دنبال تحمیل نیت‌های سودجویانه خود بوده‌اند و هستند.

بیایند معلوم کنند چرا بخش خصوصی که استثمار می‌کند، بهره‌وری ندارد؟!

این فعال کارگری بندهایی دیگر از این کتاب را مورد انتقاد قرار می‌دهد مثل اینکه "در آمریکا از ساعتی دو دلار تا سی دلار و حتی بیشتر حق‌الزحمه پرداخت می‌شود" یا "در آمریکا بهره‌وری نیروی کار نیز شش ساعت به ازای هشت ساعت کار هست و متاسفانه در کشور ما بهره‌وری نیروی انسانی کار پایین است!" و می‌گوید: متخصصان نیروی انسانی بیایند بررسی کنند چرا در ایران بهره‌وری پایین است؛ و چرا بخش خصوصی که از کارگر بیشتر کار می‌کشد و دستمزد کمتر از حداقل قانون کار می‌دهد، بازهم بهره‌وری ندارد؟!

او در پایان با توجه به ادعاهای مطرحه در این کتاب ازجمله «تلاش برای فرهنگ‌سازی قرآنی» و «خدمت به بیکاران» هشدار می‌دهد: نباید اجازه دهیم عده‌ای با سوءاستفاده از مقدسات، ظلم کنند؛ نباید گول این ادعاها را خورد؛  منطق این موسسه، توسعه فرهنگ مزدوری است که تابع قانون جبر است؛ همین و بس...!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز