خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

کارفرما سودش را از تورم برده، کارگر هزینه‌اش را / شورای عالی کار به اندازه نرخ واقعی تورم، دستمزدها را افزایش دهد

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۹۹۶

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ گفت: با توجه به تورم ۴۰ درصدی، حقوق کارگر را باید بتوانیم ۴۰ درصد افزایش دهیم. در این صورت، تازه توانسته‌ایم سفره‌ کارگر را در همان حالتی که بوده، حفظ کنیم بدون آنکه بر آن چیزی بیافزاییم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسن‌نژاد (نماینده حوزه انتخابیه مرند و جلفا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ و نماینده مجلس در شورای اقتصاد) با بیان اینکه وظیفه جلسه شورای عالی کار این است که سفره کارگران را تامین کند و در صورت بزرگ‌تر نشدن آن، اجازه کوچک‌تر نشدنش را هم ندهد، گفت: تورم ما ۴۰ درصد است. اگر ما حقوق کارگر را بتوانیم ۴۰ درصد اضافه کنیم تازه توانسته‌ایم سفره‌اش را در همان حالتی که بوده، حفظ کنیم بدون آنکه بر آن چیزی بیافزاییم.

وی افزود: عده‌ای می‌گویند که اگر دستمزدها افزایش یابد، تورم افزون‌ خواهد شد. اما مگر تورم بر روی چه چیزی نمود می‌یابد؟ بر روی کالا. در واقع، کارفرما، سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار پیش‌تر با افزایش تورم سودش را به دست آورده چراکه کالایش را با قیمت بالاتر عرضه کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه، تاکید کرد: کارفرما باید به اندازه تورم دستمزد کارگر را افزایش دهد. نمی‌شود که سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار از افزایش قیمت منافعش را حاصل کند اما کارگران تنها هزینه افزایش قیمت‌ها را بدهند.

وی با تاکید بر اینکه ما برابر هستیم و برابری باید رعایت شود، اظهار داشت: تورم اکنون به ۴۰-۵۰ درصد رسیده است. در این میان، کارفرما سودش را برده و کارگر دارد هزینه آن سود را پرداخت می‌کند. این از انصاف به دور است. کمترین کاری که شورای عالی کار می‌تواند انجام دهد، این است که به اندازه نرخ واقعی تورم، دستمزدها را افزایش دهد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸، پیرامون موضع دولت در قبال موضوع تعیین دستمزد برای کارگران، گفت: ما اکنون در حال پیگیری افزایش حقوق کارمندان دولت هم هستیم. دولت نماینده مردم است و باید متوجه وضعیت کارگران باشد. اگر مجلس و دولت شرایط کارگران را در تصمیماتشان در نظر نگیرند، کارگران مورد ظلم واقع می‌شوند.

نماینده مجلس در شورای اقتصاد در پایان، عنوان داشت: پیش‌بینی من این است که در سال آینده بین ۲۰ الی ۴۰ درصد ممکن است دستمزدها افزایش یابد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز