خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

زمین‌های کشاورزان دشت آزادگان به زیر آب رفت/سهل‌انگاری سازمان آب و برق خوزستان در محکم‌کاری سیل‌بندها و لایروبی خروجی‌های کرخه

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۴۲۷

رییس انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دشت آزادگان پیرامون خسارت کشاورزان دشت آزادگان در اثر آب‌گرفتگی ناشی از سیل، گفت: اصلاسیلی در کار نیست. این اتفاقات نتیجه کم‌کاری و سهل‌انگاری سازمان آب و برق خوزستان است. اگر به خودشان زحمت می‌دادند و سیل‌بندها را محکم‌کاری و خروجی‌های کرخه به تالاب هورالعظیم را لایروبی می‌کردند، فاجعه این روزها اتفاق نمی‌افتاد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی چند روز اخیر گفته می‌شود جاری شدن سیل در مناطقی از خوزستان ازجمله دشت آزادگان موجب وارد آمدن خسارات بسیار زیادی به کشاورزان و حتی محاصره برخی روستاها در این مناطق در میان آب شده است.

حسین مرمضی (رییس انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دشت آزادگان) پیرامون این حوادث به ایلنا، گفت: در حوضه آبریز کرخه و خصوصا در دشت آزادگان حوادث اخیر ناشی از سیلاب نیست که موجب به زیر آب رفتن زمین‌های کشاورزان و ایجاد خسارت برای کشاورزان شده است.

وی اشاره کرد: در سال‌های پیش از خشکسالی، آبی که امروز در رودخانه کرخه دیده می‌شود و به آن نسبت سیل داده می‌شود اندازه نرمال آب کرخه بوده است. میزان آب فعلی، قابلیت سیل و ایجاد تهدید را در گذشته نداشته است. از زمانی که سطح و میزان آب کاهش یافت، مسئولان سازمان آب و برق استان خوزستان که متولی رودخانه کرخه هستند، به‌رغم اینکه از ورود این حجم از آب به بستر رودخانه آگاه بودند، هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای انجام ندادند.   

مرمضی گفت: خروجی‌های رودخانه کرخه به سمت دشت آزادگان که در حدود ۱۰-۱۵ تا هستند، به تالاب هورالعظیم منتهی می‌شوند. تالاب هورالعظیم اکنون از لحاظ حجم آبی که دارد، تقریبا خالی است و نه تنها آب این سیلاب‌ها، بلکه ده برابر آن را هم گنجایش بلعیدن دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه از آنجا که سازمان آب و برق خروجی‌های یادشده را لایروبی نکرده است این آبی که به آن نسبت سیلاب می‌دهند در مسیر خود به هورالعظیم در جاهایی تلنبار می‌شود و به مزارع، زمین‌ها و روستاهای اطراف پس می‌زند. از طرف دیگر، در خوزستان و در حاشیه رودخانه و این خروجی‌ها، خاکریزهایی در قالب سیل‌بند در فاصله‌ای تقریبی بین ۵۰-۵۰۰ متری حریم رودخانه قرار دارند. اما مدت‌هاست دست‌نخورده و متروکه باقی مانده‌اند و به آنها رسیدگی نشده است.

رییس انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دشت آزادگان، اظهار داشت: اگر روی این سیل‌بندها، کار تعمیراتی و محکم‌کاری یک‌هفته‌ای انجام می‌شد، اکنون شاهد این وضعیت فاجعه‌بار نمی‌بودیم. متاسفانه جدا از اینکه مزارع کشاورزی به زیر آب رفتند، اکنون شهر رفیع در شهرستان هویزه و روستاهایی نظیر آلبوعفری، حاجیه و چولانه در شهرستان دشت آزادگان در محاصره آب هستند.

وی تاکید کرد: اصلا سیلی در کار نیست. این اتفاقات نتیجه کم‌کاری و سهل‌انگاری سازمان آب و برق است. اگر به خودشان زحمت می‌دادند و خروجی‌های کرخه به تالاب هورالعظیم را لایروبی می‌کردند فاجعه این روزها اتفاق نمی‌افتاد. آنها باید مسئولیت جبران خسارات وارد شده به کشاورزان بپذیرند.  

مرمضی در پایان، گفت: بسیاری از مزارع کشاورزی در دشت آزادگان نابود شدند. دام و احشام مردم در محاصره آب هستند و محروم از علوفه و تغذیه برای خوراک دام. وضعیت برای کشاورزان بسیار بحرانی است.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز