خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان تامین اجتماعی:

۲۱۳ هزار نفر مقرری بیکاری می‌گیرند/۱۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح پزشک خانواده هزینه‌ کرده‌ایم/کارفرمایان ۱۲ هزار میلیارد تومان به سازمان بدهکارند

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۰۱۸

سرپرست سازمان تامین اجتماعی در نشستی به مناسبت دهه فجر به تبیین برنامه‌های سازمان در این ایام پرداخت و سوالات خبرنگاران را پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن زدا در تشریح برنامه‌های دهه فجر گفت: پروژه‌های زیادی برای اولین بهره‌برداری وجود دارد، مانند فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس. با افتتاح این بخش تولید پالایشگاه به بیش از 40 میلیون لیتر بنزنی می‌رسد. باید گفت که چهار میلیون یورو در فاز سوم پالایشگاه سرمایه‌گذاری شده است و افتتاح آن کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز می‌کند.

وی افزود: همچنین بیمارستانی در شهرستان خوی با ظرفیت پنجاه تخت افتتاح می‌شود.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی آمار تعداد بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی را بدین شرح اعلام کرد: در سازمان تامین اجتماعی 42 میلیون نفر تحت پوشش هستند. 14 میلیون نفر بیمه شده اصلی، 22 میلیون نفر بیمه شده تبعی، سه میلیون و 500 هزار مستمری‌بگیر اصلی و 2 میلیون و 600 هزار مستمری‌بگیری تبعی.

وی افزود: 213 هزار نفر از سازمان تامین اجتماعی مقرری بیکاری می‌گیرند. در هر ماه هم حدود 370 میلیارد تومان مقرری به این افراد می‌پردازیم. هم اکنون یک میلیون و 200 هزار کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند. باید توجه داشت که 556 شعبه تامین اجتماعی در سراسر کشور وجود دارد. 219 کارگزاری هم به ارائه خدمات می‌پردازند.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: این سازمان به سمت خدمات غیرحضوری می‌رود و اینکه نیاز بیمه‌شدگان برای رفت و آمد به شعب تامین اجتماعی را قطع کند.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات به شکل غیرحضوری نتیجه تلاش مرحوم سیدتقی نوربخش است، گفت: تلاش داریم که این خدمات را با عنوان طرح ملی دکتر نوربخش گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه در سال 140 میلیون بار مراجعه به مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی وجود داشته است، افزود: 10 هزار تخت فعال در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد. سازمان سهم عمده‌ای در بخش درمان دارد و اولین خریدار مستقیم درمان است. لازم به ذکر است که 522 هزار عمل جراحی در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی انجام شده است که 86 هزار عدد از آنها عمل‌های جراحی بزرگ است.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با مقایسه اعداد و ارقام بیمه‌شدگان سازمان و مشمولین ارائه خدمات در سال‌های 57 و 96 پرداخت و گفت: در سال 57 شش میلیون و 800 هزار نفر تحت پوشش سازمان بودند که در سال 96 تعداد آنها به 42 میلیون نفر رسیده است. در سال 57 نسبت به بیمه‌شدگان به نسبت جمعیت کشور 19 درصد و در سال 96، 53 درصد جمعیت کشور است. در سال 57 یک میلیون و 800 هزار نفر بیمه شده اصلی در سازمان تامین اجتماعی وجود داشت که در سال 96 تعداد آنها به 14 میلیون نفر رسیده است. در سال 57، 90هزار مستمری‌بگیر اصلی داشتیم که در سال 96 تعداد آنها به 3 میلیون نفر رسید.

زدا در ادامه به مقایسه نسبت پشتیبانی، تعداد شعب، تعداد کارگزاری‌ها، تعداد شعب اقماری و بیمارستان‌ها میان سال 57 و 96 پرداخت: در سال 57 نسبت پشتیبانی 20 بود که در سال 96 به 5.14 درصد رسیده. تعداد شعب در سال 57، 157 عدد بود که در سال 96، به 556 عدد رسیده. تعداد کارگزاری‌ها در سال 57 صفر بود اما در سال 96 به 219 رسیده است. تعداد شعب اقماری در سال 57 صفر بود و در سال 96 به 232 درصد رسیده است. همچنین تعداد بیمارستان‌ها در سال 57، 22 و در سال 96، 77 بوده است.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی در ادامه در خصوص میزان مستمری‌های بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در پایان سال و زمان پرداخت آن گفت: این دولت است که باید تصمیم بگیرد چه عددی را به عنوان مستمری پرداخت کند. تمهیدات لازم اندیشیده شده است و احتمالاً در بهمن ماه پرداخت آن عملی شود.

وی در خصوص بیمه خبرنگاران آزاد گفت: قرار است که خبرنگاران آزاد را از طریق صندوق بیمه هنرمندان بیمه کنیم اما این متضمن آن است که وزارت ارشاد بار مالی آن را تامین کند. در خصوص بیمه مشاغل آزاد هم اقداماتی را انجام داده‌ایم.

وی در خصوص اجرای قانون همسان‌سازی برای مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی گفت: بار مالی اجرای قانون همسان‌سازی برای مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی 12 هزار میلیارد تومان است. ما در این زمینه بسته خود را آماده کردیم و دولت باید بار مالی آن را تامین کند.

وی در خصوص رقم بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: در خصوص آخرین ارزیابی ما اصل بدهی دولت 80 هزار میلیارد تومان است که با احتساب موارد دیگر به 150 هزار میلیارد تومان می‌رسد. البته این حداقل آن است و کمیته‌ای که به این منظور تشکیل داده می‌شود عهده‌دار ارزیابی دقیق آن است.

وی در مورد خارج شدن واریز حق درمان بیمه‌شدگان در سازمان تامین اجتماعی، نزد خزانه‌داری دولت از لایحه بودجه سال 98 گفت: باید گفت که نه‌سی‌ام سهم درمان بیمه‌شدگان با مساعدت نمایندگان مجلس از این به بعد دیگر به خزانه‌داری دولت نمی‌رود بلکه مانند گذشته مستقیم در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دارد. البته حذف این بند از لایحه بودجه نیازمند تایید صحن علنی مجلس و شورای نگهبان است. اما به هر روی با درایت نمایندگان جلوی این کار گرفته شد.

ودا در مورد واگذاری شرکت‌های شستا و برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی برای خروج از بنگاه‌داری گفت: ما تمایل داریم که از بنگاهداری خارج شویم اما به خاطر اینکه حجم واگذاری‌ها بالا است انجام این کار در کوتاه‌مدت ممکن نیست و نیاز به بررسی دارد. چراکه ما باید ببینیم اگر بخواهیم 10 هزار میلیارد تومان از شرکت‌ها را واگذار کنیم اقتصاد کشش آن را دارد ضمن اینکه باید مشتری برای آنها وجود داشته باشد. ما نمی‌خواهیم که با فروش این سرمایه‌ها در ظرف مدتی کوتاه در بازار تلاطم ایجاد کنیم.

وی در این مورد که کارفرمایان برای پرداخت حق بیمه‌ها از جانب سازمان تامین اجتماعی تحت فشار هستند، گفت: سازمان تامین اجتماعی در پایان هر ماه بیش از هفت هزار میلیارد تومان تعهدات نقدی دارد و باید همه آنها را پرداخت کند. فشار پایان ماه باعث شده است که از کارفرمایان بخواهیم تعهدات خود را به موقع انجام دهد اما این را می‌دانیم که رونق سازمان تامین اجتماعی در گرو رونق تولید است از این رو بخش دیگری از جرائم بیمه‌ای کارفرمایان، تقسیط بدهی و پرداخت چکی بدهی‌ها را در رئوس کار خود آوردیم. تنها دو هزار میلیارد تومان از جرائم کارفرمایان را بخشیدیم.

وی با اشاره به پرداخت سبد معیشت 6 میلیون و 150 هزار بیمه شده سازمان تامین اجتماعی گفت: با زیرساخت‌هایی که برای امور الکترونیک تهیه کرده‌ایم، توانستیم ظرف مدت کوتاهی با سرعت و کیفیت به شش میلیون و 150 هزار بیمه شده خود بسته‌های معیشتی را بپردازیم. البته عده زیادی با سامانه 1420 تماس گرفتند و اعلام کردند که بسته‌ها به آنها تعلق نگرفته است. از این رو در دفعات آینده با دقت بیشتری به شناسایی مشمولان می‌پردازیم. ضمن اینکه با تعیین کد دستوری از افرادی که باید بسته‌ها را دریافت می‌کردند، خواسته‌ایم تا به استعلام شرایط خود بپردازند و اگر مشمول دریافت بسته بودند و آن را دریافت نکرده‌اند، برای دریافت آن اقدام کنند.

وی در خصوص پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها گفت: به طلبکاران خود می‌گویند که نگران طلب خود نباشند چراکه ما خود به عنوان بزرگترین طلبکار دولت نگران هستیم و نگرانی ما در مقابل نگرانی طلبکاران‌مان بزرگتر است. اگر آنها 5 یا 6 هزار میلیارد تومان طلب دارند ما 150 هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم.

وی در مورد میزان بدهی کارفرمایان به سازمان تامین اجتماعی گفت:‌ کارفرمایان 12 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکارند اما ما این تضمین را به آنها داده‌ایم که برایشان مشکل ایجاد نشود.

زدا در خصوص فشارهایی که برای بیمه کردن شاغلان فضای مجازی وجود دارد، گفت: برای اینکه شاغلان فضای مجازی را تحت پوشش ببریم نیازمند آن هستیم که متولی‌ای برای بیمه کردن آنها پیدا شود. در حال حاضر شهرداری خود را متولی تاکسیرانی‌های اینترنتی می‌داند اما تعداد زیادی از شاغلان این بخش متولی‌ای ندارند. پراکندگی متولی باعث سردرگمی ما شده است. توجه داشته باشید که ما اصلاً دوست نداریم از قوه قهریه برای بیمه کردن کارگران این بخش استفاده کنیم چراکه این کسب و کارها نوپا هستند و حمایت از آنها باعث رونق‌شان می‌شود.

وی افزود: با کارفرمایان این بخش که به نوعی متولیان شناسایی شده هستند ده‌ها جلسه داشته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم کسانی که برایشان کار می‌کنند را بیمه کنند اما همانطور که گفتم از قوه قهریه استفاده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به برداشته شدن بسیاری از هم‌پوشانی‌های بیمه‌ای با استفاده از سیستم ماتریکس هم‌پوشانی گفت: صد هزار نفر که کارگر ساختمانی نبودند اما از بیمه آنها استفاده می‌کردند را از لیست ارائه خدمت بیمه‌ای بیرون کردیم. توجه داشته باشید که ما صد هزار بازرس میدانی نداریم و باید بازرسی هوشمند را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه با وزارت ارشاد درجریان اجرای طرح تحول نظام سلامت هیچ اختلافی نداشتیم، گفت: حرف ما این بود که برای کمک به طرح تحول نظام سلامت باید مکانیزم کنترل هزینه داشته باشیم چراکه دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی به چک سفید امضا تبدیل شده‌اند.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی تنها 1200 میلیارد تومان تنها برای اجرای طرح پزشک خانواده پرداخت کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز