خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

حفظ اشتغال موجود و صیانت از معیشت‌ مهم‌ترین دغدغه کارگران است

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۴۳۶

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کردستان با طرح این پرسش که چگونه می‌توان جبران همه عقب‌ماندگی‌های مزدی سال‌های گذشته را انجام داد تا بتوان کمبودهای زندگی و معیشت کارگران را جبران کرد، گفت: در شرایط کنونی، حفظ اشتغال موجود و صیانت از سفره و معیشت‌ کارگران، مهم‌ترین دغدغه است و بر این باورم که این خواسته‌های ابتدایی، مطالبات زیادی نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدشاکر ابراهیمی (رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان) پیرامون تعیین دستمزد برای سال آینده اظهار داشت: من واقعا نمی‌دانم چگونه می‌توان جبران این همه خسارت و عقب‌ماندگی‌های مزدی سال‌های گذشته را انجام داد تا بتوان کمبودهای زندگی و معیشت کارگران را جبران کرد؟

وی اشاره کرد: متاسفانه این روزها در تمام استان‌های ایران، دستمزد کارگر اختلاف فاحشی با سبد معیشت کارگران دارد. به همین نسبت، فاصله دستمزد را با خط فقر درنظر بگیرید که چقدر زیاد است. بنابراین برای من جای سوال دارد که شرکای اجتماعی در شورای عالی کار چه تصمیمی خواهند گرفت که نتیجه‌ای در راستای جبران فقر را دربرخواهد داشت؟

ابراهیمی با اشاره به وضعیت کارگران و کارفرمایان استان کردستان، گفت: اکنون قدرت خرید کارگران با مشکلات زیادی همراه است. حتی کارفرمایان بخش خصوصی با مشکلات زیادی روبرو هستند. از همین رو، معتقدم مشکل ما لزوما مشکل کارفرمایی نیست بلکه نبود نقدینگی، فقدان بازار فروش، کمبود یا تحریم ظالمانه مواد اولیه قدرت مانور و تولید را به حداقل رسانده است. شرکت‌ها و کارخانجات کردستان به حالت نیمه تعطیل درآمده‌ و صرفا با اجبار کارفرمایان تداوم فعالیت دارند.

وی در خصوص وظیفه دولت در مواجهه با چنین شرایط خطیری اعلام داشت: دولت باید تدبیری اساسی را برای اقتصاد ایران در دستور کار خود قرار دهد. دولت باید منابع درخور و مناسبی را برای کارفرمایان تدارک بیند تا آنها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان با بیان اینکه تداوم روند کنونی موجب تعطیلی واحدهای تولیدی نه تنها در کردستان بلکه سایر استان‌های کشور خواهد شد، گفت: دولت باید سیاست‌هایی را در راستای شکوفایی اقتصاد کشور پی بگیرد. بیش از آنچه که تاکنون شاهد بوده‌ایم، برای اقتصاد باید وقت، هزینه و انرژی گذاشته شود.

وی اشاره کرد: در غیر این صورت در سال آینده به سمت چالش‌ها و زیان‌های بزرگی خواهیم رفت. این زیان معطوف به سازمان تامین اجتماعی نیز است. با این اقتصاد و تولید نیمه‌جان، بسیاری از شرکت‌ها قدرت حیات و فعالیت خود را از دست می‌دهند. در این موضوع اما، این فقط دولت نیست که باید کاری کند بلکه مجلس هم باید پای کار باشد چراکه در حوزه تخصیص بودجه و بسیاری برنامه‌ریزی‌ها، آنها دخیل هستند.‌

ابراهیمی با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی بیشترین مشکل را برای ما ایجاد کرده، عنوان داشت: به عنوان یک فعال کارگری باور دارم که با در نظر گرفتن اصل ۲۹ در قانون اساسی و اصول مشابه، دولت به وظایفش در قبال سایر آحاد جامعه به درستی عمل نکرده است. اگر عمل کرده بود کارگران در شرایط حاضر، چنین وضع ناخوشایندی نمی‌داشتند.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان در پایان، خاطرنشان ساخت: کارگران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، همیشه پای کار بوده‌اند. بیشترین شهدای جبهه‌های جنگ از خانواده‌های کارگری هستند. آنها توقع زیادی از دولت ندارند. در شرایط کنونی، حفظ اشتغال موجود و صیانت از سفره و معیشت‌مان، مهم‌ترین دغدغه است و بر این باورم که این خواسته‌های ابتدایی، مطالبات زیادی نیستند.              

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز