خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بی‌مهری به پرستاران در جریان «طرح تحول سلامت»/ کمیسیون تلفیق به این اوضاع خاتمه دهد

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۴۸۵

حسین علی‌نسائی با بیان اینکه پرستاران مورد بی‌توجهی واقع شده‌اند، گفت: کمیسیون تلفیق بودجه باید برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بودجه اختصاص بدهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بررسی لایحه بودجه ۹۸ در کمیسیون تلفیق مجلس، گروه‌های مختلف مزدبگیران را به تکاپو انداخته است؛ آیا نمایندگان مجلس قادرند در لابلای سطور انقباضی بودجه، برای مطالبات مزدبگیران جا باز کنند؟

حسین علی‌نسائی (عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور) در ارتباط با مطالبات پرستاران از بودجه ۹۸ به اجرای «قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» به عنوان مهم‌ترین خواسته اشاره می‌کند و می‌گوید: سالهاست که مجلس، قانونی با عنوان تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تصویب نموده ولی هیچ گاه بودجه‌ای به آن تخصیص نداده است! این درحالی‌ست که خود مجلس بارها در قالب قانون ارتقای بهره‌وری و برنامه ششم توسعه بر اجرای آن تاکید کرده است.

وی ادامه می‌دهد: با وجود پیگیری‌های مکرر نمایندگان جامعه پرستاری کشور، نهادهای اجرایی به انحاء مختلف از اجرای این قانون به بهانه «عدم تخصیص بودجه» سر باز زده‌اند و جالب اینجاست که در هیچ سالی آن را در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس هم نگنجانده‌اند.

بی‌مهری به پرستاران در جریان طرح تحول سلامت

علی‌نسائی به بیان ریشه‌های بی‌توجهی به معیشت پرستاران می‌پردازد و می‌گوید: در جریان اجرای طرح تحول سلامت، بیشترین بی‌مهری و بی‌توجهی به جامعه پرستاری صورت گرفت و با وجود تخصیص منابع سرشار به نظام سلامت و امیدواری جامعه پرستاری به اجرایی شدن این قانون در طی طرح تحول، «ناامیدی» نصیب جامعه پرستاری شد و این شرایط، جز شدت یافتن بی‌سابقه بار کاری جامعه پرستاری در طی طرح تحول و خرد شدن بیش از پیش جسم و جان رنجور جامعه پرستاری، عایدی دیگری برای این جامعه فداکار دربرنداشت و متاسفانه نظارتی نیز از سوی مجلس صورت نگرفت.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه این یک واقعیت تلخ است که مردم از خدمات پرستاری ارائه شده در بیمارستانها با وجود ایثار شبانه‌روزی همکاران رضایت ندارند و این ناشی از بی‌توجهی مسئولان امر به جامعه پرستاری بوده است، افزود: کمبود استخدام شدید نیروی گروه پرستاری و عدم اجرای قوانین که اهم آن تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است، منجر به افت شدید کیفیت خدمات شده است و توان را از جامعه پرستاری گرفته است. مسئولان باید باور داشته باشند خواسته‌های جامعه پرستاری در راستای منافع مردم است و نتیجه آن پیش از همه به مردم بازخواهد گشت و رضایتمندی را افزایش خواهد داد.

چرا مجلس بر اجرای طرحی که با اکثریت آرا تصویب کرده، نظارت ندارد؟

وی تاکید می‌کند: همه مشاغل تخصصی در قالب ارائه خدمات مختص خود دارای تعرفه یا چیزی شبیه به آن هستند؛ چرا باید جامعه پرستاری با وجود ارائه خدمات تخصصی و مسئولیت‌زا، از این مزیت بی‌بهره باشد و نتواند دریافتی‌ای عادلانه و  متناسب با نوع و حجم خدمات تخصصی که ارائه می‌دهد، داشته باشد و طعم عدالت را بچشد و رضایتمندی حاصل به صورت دو چندان به مردم و بیماران بازگردد و سطح رضایت مردم را از خدمات عمومی دولت افزایش دهد؟

او می‌افزاید: چرا باید مجلس، قانونی را در قالب طرح توجیهی با چهل دلیل برای تعرفه‌گذاری خدمات گروه پرستاری با اکثریت مطلق آرا و بدون حتی یک مخالف؛ تصویب و چندین بار بر اجرای آن در قالب قوانین مختلف تاکید کند ولی نظارتی بر اجرای آن نداشته باشد و مسیر اجرای آن را تسهیل ننماید و بودجه‌ای جهت اجرای آن تخصیص ندهد؟

تحول واقعی نظام سلامت، توجه به پرستاران است

علی‌نسائی در پایان تاکید می‌کند: بر این اعتقادیم که تحول واقعی در نظام سلامت بدون توجه به جامعه پرستاری که ۶۰ درصد از جمعیت ارائه دهنده خدمت در حوزه سلامت را تشکیل می‌دهد، حاصل نمی‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: فرموده رهبر معظم انقلاب این بوده که، "کاری کنیم که بیمار و خانواده بیمار رنجی جز رنج بیماری نداشته باشند؛" و پیرو فرمایش ایشان؛ عرض می‌کنم باید کاری کنیم که جامعه پرستاری دغدغه‌ای جز مراقبت از بیمار نداشته باشد و فقط در این صورت است که به فرمایش رهبر معظم انقلاب عمل خواهد شد و رضایتمندی مردم حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز