خبرگزاری کار ایران

مسئول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در گفت‌وگو با ایلنا؛

تعطیلی ۴۰ درصد واحدهای تولید کفش دست‌دوز/کارگران شرایط فیزیکی سختی را تحمل می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۲۵۷

مسئول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران گفت: در سال جاری بیش از ۳۰-۴۰ درصد واحدهای تولیدی ما به‌خاطر نبود مواد اولیه نتوانستند تولید داشته باشند. اگر روند تعطیلی‌ها بخواهد ادامه داشته باشد وضعیت بسیار بد و نگران‌کننده‌ای را برای کفاشان ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول شجری (مسئول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران) در ابتدای صحبتش پیرامون وضعیت کفاشان گفت: اعضای این صنف کارشان بدین گونه است که آنچه تولید می‌کنند تلفیقی از کار ماشین و دست انسان است. 

وی با بیان اینکه یک‌چنین کفشی، قابل رقابت و صادرات است، گفت: من خودم هم اکنون از روسیه برای برخی تولیدگران این کفش‌ها سفارش دارم. به عبارت دیگر، کفشی که در عرصه رقابت‌های بین‌المللی می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد تلفیق دست و ماشین است که به آن کفش دست‌دوز یا کفش ایرانی اطلاق می‌شود.

وی افزود: گرچه حدود ۵۰ سال است که تلفیق در این عرصه رخ داده است اما این صنعت هنوز کارگر زیادی را می‌طلبد و اشتغال‌زایی بالایی را دارد. با این حال، رکود و مشکلات اقتصادی سال گذشته برای ما ایجاد مشکل کرده است. 

شجری تصریح کرد: امسال نیز، مشکل تامین مواد اولیه داریم. مواد اولیه‌ای که برای حضور در یک بازار رقابتی بسیار لازم است. البته این مساله فقط محدود به ما نیست بلکه تمام اصناف با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند.   

شجری اظهار داشت: در سال جاری بیش از ۳۰-۴۰ درصد واحدهای تولیدی ما به‌خاطر نبود مواد اولیه نتوانستند تولید داشته باشند. این مساله هم محدود به تهران نیست و تمام شهرهایی که کارگاه‌های تولیدی این حوزه را دارند، از فقدان مواد اولیه آسیب خورده‌اند. 

وی با تاکید بر اینکه به‌رغم مشکلات موجود، صنفی نیستیم که به این راحتی از پا بیفتیم، گفت: البته در چندماه گذشته به‌خاطر افزایش نرخ ارز، کفش چینی و وارداتی در مجموع به نسبت گذشته کمتر داشتیم. به‌علاوه، رضا رحمانی (وزیر صنعت، معدن و تجارت) با توجه به آشنایی‌ای که با مشکلات اصنافی همچون ما را داشته و دارد، در دولت مسائل ما را مطرح کرد و اقدامات بسیار مثبت و دلسوزانه‌ای را برای تسهیل در امر واردات مواد اولیه ما انجام داد. 

مسئول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در خصوص سختی کار حرفه شاغلان این عرصه، ضمن اشاره به اینکه شغل کفاشی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور طبقه‌بندی شده، گفت: کارگران کفاش دست‌دوز به‌دلیل اینکه ساعت‌های متمادی ناچار از نشستن و کار کردن هستند، به‌لحاظ فیزیکی بسیار تحت فشار هستند. 

وی در خصوص وضعیت کنونی کارگران این صنف اظهار داشت: کارگران ما همیشه در شرایط سخت و بحرانی‌ای بوده، و حتی در زمانی که شاغل هستند، برای امرار معاش‌شان ناچار از تحمل سختی‌ها و مشقات جدی هستند اما در مواجهه با تعطیلی، وضعیت بسیار وحشتناکی دارند. 

وی تاکید کرد: اگر این روند تعطیلی‌ها بخواهد ادامه داشته باشد وضعیت بسیار بد و نگران‌کننده‌ای را برای کفاشان ایجاد خواهد کرد.

شجری اشاره کرد: در مجموع در تهران بیش از ۵۰ هزار نفر در این عرصه فعالیت می‌کنند و در کل کشور، بیش از ۱۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در این صنعت اشتغال دارند. بنابراین این یک عرصه بزرگ تولیدی است که افراد بسیار زیادی درگیر آن هستند و نیاز به توجه ویژه دارد. 

مسئول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در پایان، گفت: شرایط بسیار سختی را پیش‌رویمان داریم. در تلاش هستیم تولیدکنندگان را حفظ کنیم و به‌گونه‌ای عمل کنیم که در شب عید، برای مصرف‌کنندگان نیز مشکلی پیش نیاید. در چنین شرایطی، صادرات می‌تواند برای ما و فعالان این حوزه بسیار راهگشا باشد.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز