خبرگزاری کار ایران

در تجمع اعتراضی امروز حقآبه‌داران ورزنه‌ای مطرح شد؛

کشاورزانی که زکات می‌دادند؛ اکنون به نان شب‌شان محتاج هستند/ بابت ۷۳ درصد آب پشت سد زاینده‌رود، پول داده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۱۶۶

عده‌ای از حقآبه‌داران ورزنه در راستای پیگیری احیای حقآبه از دست‌رفته‌شان تجمعی اعتراضی را در یکی از میادین عمومی شهر ورزنه برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز حدود ۳۰ الی ۴۰ نفر از حقآبه‌داران و کشاورزان ورزنه در اعتراض به تضییع حقآبه‌شان در یکی از میادین عمومی این شهر تجمعی را برگزار کردند.

حسن کاظم‌زاده که یکی از کشاورزان اهل ورزنه است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا پیرامون مطالبات معترضان اظهار داشت: قرار بود آذرماه به کشاورزان برای کشت‌شان آب داده شود که ندادند. ۱۵ دی هم قرار بود آب داده شود که باز هم داده نشد و زمان آن را به تاخیر انداختند. اکنون زمان کشاورزی است و کشاورزان نیازمند آب هستند. سال قبل هم به آنها آبی داده نشد و این امر موجب شده که اوضاع اقتصادی کشاورزان بسیار بد باشد.

وی درباره طبیعت پیرامون ورزنه گفت: تالاب گاوخونی اکنون آب بسیار اندکی دارد و بخش‌هایی از آن به‌طور کامل خشک شده است. اینجا جنگل‌هایی از بوته‌های گز داشته که اکنون خشک شده‌اند.

کاظم‌زاده افزود: چرا صدا و سیما که می‌تواند درباره گردشگری ورزنه فیلم مستند بسازد چرا حرف دل مردم را بازتاب نمی‌دهد و درباره حقآبه‌شان برنامه‌ای نمایش نمی‌دهد؟ حقآبه‌ای که مردم از دوران شیخ بهایی پولش را داده‌اند و در اینجا آنقدر از جایگاه ارزشمندی برخوردار بوده که افراد در مراسم‌های خواستگاری از آن به‌عنوان یک امتیاز بهره می‌گرفتند.

وی تاکید کرد: آقای روحانی در میدان نقش جهان اصفهان به مردم وعده داده بودند که زاینده‌رود را احیا می‌کنند اما نه تنها که این کار را نکرده‌اند بلکه به‌رغم ممنوعیت بارگذاری جدید آب زاینده‌رود، در دوران ریاست جمهوری وی طی چهار سال، چهار مرتبه بارگذاری صورت گرفته است.

به گفته کاظم‌زاده؛ آبی که در حقآبه‌ها منظور شده، دارای مالک هستند و اسلاف ما آن را خریده‌اند و اکنون به ما رسیده است. از همین رو، جزو انفال نیستند که هر کسی بتواند از آنها برداشت کند. ۷۳ درصد آبی که پشت سد زاینده‌رود است متعلق به کشاورزان است چراکه بابت آن پول داده‌اند.

این کشاورز ورزنه‌ای در خصوص انتقال آب به استان یزد، گفت: آبی که به اسم شرب به استان یزد می‌رود، در اصل برای صنعت است. در دولت آقای خاتمی که این انتقال آب اتفاق افتاد، قرار بود تونلی جهت انتقال آب برای کشاورزان اصفهان زده شود که هنوز هم ساخته نشده است.

وی در پایان، اظهار داشت: بخش بن‌رود به مرکزیت ورزنه در حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. مردم اینجا افرادی معتقد و مذهبی هستند. وضعیت بد معیشتی اما آنها را به‌شدت نیازمند کرده است. افراد زکات‌دهنده اکنون به نان شب محتاج هستند. افرادی هستند که صد جریب زمین دارند اما به‌خاطر نبود آب کشاورزی، وضعشان به جایی رسیده که شب‌ها دیر به خانه می‌روند تا اهل منزلشان با دست‌های خالی آنها مواجه نشوند.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز