خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی در گفت‌وگو با ایلنا:

تکرار واریز منابع درمان تامین اجتماعی به خزانه دولت تخلفی آشکار است/ نمایندگان مجلس ورود کنند

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۴۱۸

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: نمایندگان مجلس باید بابت تکرار بند «و» تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۸ و عدم واریز بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی(طبق بند الحاقی ۲ تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۷)، نویسندگان بودجه را مواخذه می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) از واریز منابع درمان سازمان تامین اجتماعی به خزانه‌داری دولت در بند «و» لایحه بودجه ۹۸ مشابه لایحه بودجه سال گذشته انتقاد کرد.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه منابع تامین اجتماعی متعلق به کارگران است، اظهار داشت: در این بخش از بودجه که به سازمان تامین اجتماعی بازمی‌گردد، متاسفانه همان روند ناکارآمد را شاهد هستیم.

وی افزود: باید به آقای نوبخت در این زمینه هشدار داده شود که اموال سازمان تامین اجتماعی دولتی نیست که ایشان برای آن در قالب بند «و» تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۸ تصمیم‌گیری کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: دولت به‌جای اینکه تعهدات خود را به ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند، اموال آنان را نیز تحت اختیار می‌گیرد. در عین حال بدهی‌‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز دیده نشده است.

وی افزود: سازمان بازرسی کشور و کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی باید از آقای نوبخت سوال کنند. به ویژه که در مورد سازمان تامین اجتماعی چنین تخلف آشکاری صورت گرفته است.

این فعال کارگری تصریح کرد: استقلال سازمان تامین اجتماعی از دولت بسیار اهمیت دارد. با این حال با واریز منابع درمان سازمان تامین اجتماعی به خزانه دولت این استقلال از بین خواهد رفت. ما مخالف این هستیم که اموال‌مان را بگیرند و به آن جنبه دولتی بدهند.

صادقی ادامه داد: واریز منابع تامین اجتماعی به حساب خزانه‌داری کل کشور مغایر اصل ۵۳ قانون اساسی است چراکه اموال تامین اجتماعی متعلق به کارگران بوده و جزو درآمدهای دولت نیز به شمار نمی‌آید. بالاخره نهایتاً شورای نگهبان بند به بند لایحه بودجه ۹۸ را بررسی می‌کند و خلاف قانون بودن را آنها باید تعیین کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری خاطرنشان کرد: دولت نمی‌تواند در چگونگی هزینه‌کرد منابع سازمان دخالتی داشته باشد، نهایتاً می‌تواند بر این مساله نظارت کند و در صورتی که خلافی بر هزینه آن مشاهده کرد، به سازمان بازرسی کل کشور یا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یا دستگاه قضا ارجاع دهد.

او ادامه داد: دولت هیچ کمکی به سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان نمی‌دهد. حتی سرانه درمان بیمه سلامت سازمان تامین اجتماعی را نمی‌دهد.

صادقی با اشاره به اینکه دیدگاه نئولیبرالیستی و مرکانتالیستی در این بخش از لایحه بودجه دولت می‌بینیم، بیان کرد: به‌جای اینکه بگویند مالی که متعلق به مردم است باید دولت بر هزینه درست آن نظارت کند و بخش نظارتی را برای حمایت بیشتر از طبقه کارگر تقویت کند، ترجیح می‌دهند که اموال کارگران و بیمه‌شدگان را به خزانه واریز کنند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه دولت‌ها تاکنون نگاهی کارگرستیز داشته‌اند، گفت: دولت‌ها در دهه‌های گذشته،  حتی عکسِ افکار و اندیشه‌های صاحبان علم اقتصاد کلاسیک عمل کرده‌اند. آن‌ها به نقش نیروی کار اهمیت نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: امروز کارگران ایران جزو فقیرترین کارگران در بین کشورهای دنیا هستند.  

او ادامه داد: آقای نوبخت خوب است کتاب ثروت ملل آدام اسمیت را بخواند که می‌گوید در هر کشوری که کارگران از حقوق ناچیزی برخوردار باشند، علامت رکود و اگر در فقر مطلق غوطه‌ور باشند، علامت تنزل سریع آن کشور است. متاسفانه در تقسیم ثروت، کارگران دیده نشده‌اند. من نمی‌دانم که چرا رئیس دولت با آقای نوبخت مماشات می‌کند.

حسن صادقی با اشاره به مبهم بودن لایحه بودجه ۹۸ در حوزه تامین اجتماعی اظهار داشت: پرداختن به بند «و» تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۸ همچون سال گذشته منافع کارگران را مورد تعرض قرار داده است. طبق این بند ما برای سهم درمان باید به دولت مراجعه کرده و از آن‌ها گدایی کنیم که حق و درآمد خودمان را بگیریم. به موجب این بخش از لایحه بودجه؛ عملا کُنده به پای درمانِ کارگران بسته می‌شود.

وی تصریح کرد: این مساله عدم شناخت دولت از عملکرد چند وجهی حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی را نشان می‌دهد. آنها فکر می‌کنند این بودجه صرفا برای کار پزشکی هزینه می‌شود. وزیر بهداشت نیز  نمی‌داند که درمان کارگران شامل از کار افتادگی، حوادث ناشی از کار و ... می‌شود و ابعاد متعددی دارد.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس باید بابت تکرار بند «و» تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۸ و عدم واریز بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی (طبق بند الحاقی ۲ تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۷) نویسندگان بودجه را مواخذه می‌کردند. اگر این بند حذف نشود، ما به تصمیمات دولت اعتراض می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز