خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تلاش ایذایی برخی نمایندگان مجلس برای سرکوب دستمزدها/کارگران ساکت نمی‌نشینند

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۸۰۹

یک فعال کارگری استان اصفهان گفت: کارگران در مقابل هجمه‌ها به حداقل دستمزد ساکت نمی‌نشینند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح «مزد توافقی» که توسط یکی از نمایندگان استان اصفهان دنبال میشود، انتقاد کارگران را برانگیخته است.

محمدرضا کاظمی (فعال کارگری استان اصفهان) در ارتباط با «مزد توافقی» و زمزمه‌هایی که از برخی نمایندگان مجلس به گوش می‌رسد، گفت: آنچه شنیده‌ایم نگران‌کننده است؛ علی‌الظاهر شصت تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند تا نسبت به الحاق یک تبصره به ماده ۴۱ قانون کار اقدام کنند .در طرح پیشنهادی قرار بر این است که الحاقیه‌ای به ماده ۴۱ افزوده شود مبنی براینکه کارفرمایان در روستاهای با کمتر از ۱۰ نفر کارگر از شمول حداقل مزد مستثنی شوند. با این حساب، پرداخت مزد، حق بیمه و سایر مزایای متعلقه کارگرانِ این مشاغل براساس قرارداد فی‌مابین بوده و صندوق بیمه متناسب با مبلغ دریافتی، ملزم به ارائه خدمات است.

وی با بیان اینکه حداقل دستمزد در حال حاضر ۱۱.۱۱۲.۶۹۰ ریال است، افزود: در این طرح تلاش می‌شود تا کارفرما بتواند در قبال ۴۴ ساعت کار در هفته، هر مبلغی که بخواهد به کارگر پرداخت کند و نتیجتاً پوشش‌های بیمه‌ای نیز بطور ناقص اعمال خواهد شد.

کاظمی با تاکید بر اینکه یک موسسه به ظاهر خیریه اسپانسر این طرح است؛ ادامه داد: این موسسه که خود را مولد اشتغال می‌نامد، با برده‌کشی و استعمار کارگران در حال تبلیغ و اشاعه فرهنگ زشت برده‌داری است و می‌خواهد به  اعمال غیرقانونی خود از طریق نمایندگان مجلس وجهه رسمی ببخشد. از این رو در حال لابی‌گری با یکی از نمایندگان استان اصفهان است؛ طرحِ جمع‌آوری امضا از دیگر نمایندگان مجلس نیز توسط همین فرد انجام شده است.

این فعال کارگری افزود: به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ کارگری استان اصفهان به آن نماینده محترم و حامیان این طرح می‌گویم قبل از هر اقدام ایذایی، نگاهی گذرا  به تصویب قانون کار و خارج شدن بسیاری از مواد قانون کار در کارگاه‌های کمتر از  ۵ نفر و ۱۰نفر در سالهای گذشته و عدم رسیدن این طرح‌ها به اهداف مطلوب  بیندازید و بعدا اقدام به طرح مجدد این موضوعات کنید!

کاظمی با تاکید بر لزوم هشیاری کارگران و ایستادگی آنها در مقابل این نوع هجمه‌ها ابراز داشت: آنهایی که کمر همت برای نابودی جامعه کارگری بسته‌اند، بدانند که کارگران دست بسته تسلیم آنها نخواهند شد و پاسخ آنها را خواهند داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز