خبرگزاری کار ایران

زنان خانه‌دار و دختران مجرد با ١٧۵ هزار تومان بیمه می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۴۷۹

مدیرکل تامین اجتماعی استان بوشهر گفت: بیمه زنان خانه دار و جذب بیمه‌شدگان خاص در دستور کار تامین اجتماعی استان و مردم می‌توانند با توجه به نوع فعالیت و شغل‌شان از انواع بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی و مزایای آن بهره‌مند شوند.

به گزارش ایلنا، «عبداله شیرکوند»، مدیرکل تامین اجتماعی بوشهر در نشست با رسانه‌ها با اشاره به اینکه در سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه اجباری (مربوط به کارگاه‌ها) و اختیاری (مربوط به حرف و مشاغل آزاد) وجود دارد، اظهار داشت: بیمه زنان خانه‌دار از نوع بیمه اختیاری است و بانوان غیرشاغل می‌توانند برای بهره‌مندی از مزایای این نوع بیمه در خصوص آن اقدام کنند.

وی افزود: زنان خانه‌دار می‌توانند بیمه سازمان تامین اجتماعی شده و از مزایای درمان و بازنشستگی برخوردار شوند که سه نوع ضریب پرداخت حق بیمه (١۴، ١۶ و ١٨ درصد) برای بیمه زنان خانه‌دار وجود دارد و هر کدام از این ضرایب، خدمات متفاوتی را برای بیمه شده در پی دارد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان بوشهر ادامه داد: زنان خانه دار می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین شعبه محل سکونت خود و با خوداظهاری مبنی بر خانه دار بودن و انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه از تعهدات قانونی سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

شیرکوند با اشاره به اینکه در حال حاضر ١٨٠٠ نفراز بانوان استان بوشهر، تحت پوشش بیمه زنان خانه دار هستند، بیان کرد: نرخ پرداخت حق بیمه ١۴ درصد ماهیانه، ١٣٣ هزار تومان، ١۶ درصد، ١٧۵ هزار تومان و ١٨ درصد، ١٩٩ هزار تومان است که شامل درمان نمی شود و متقاضی می‌تواند برای دریافت خدمات و دفترچه درمانی، مازاد بر مبالغ فوق، ۴۴ هزار تومان در ماه حق بیمه پرداخت نماید.

وی ادامه داد: سقف سنی برای ثبت نام بیمه زنان خانه دار، ۵٠ سال است و متقاضیان بالای ۵٠ سال سن، تنها در صورتی که از قبل سابقه پرداخت بیمه داشته باشند می توانند برای این نوع بیمه اقدام نمایند و از کلیه مزایای قانونی بغیر از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان بوشهر با بیان اینکه بازنشستگی  برای بیمه زنان خانه دار، طبق ماده ٧۶ قانون انجام می شود، گفت: شرایط بازنشستگی بیمه زنان خانه‌دار به شرح ذیل است:

۱) بازنشستگی با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه

۲) بازنشستگی با ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه

۳) بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن برای مشمولین قانون کار

۴) بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور

۵)  بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه بدون شرط سنی برای زنان جانباز

۶)  داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن برای معلولان عادی

۷) داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی

۸) داشتن ۵۵ سال سن با حداقل۱۰ سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه؛ در این حالت بیمه‌شده می‌تواند با ۱۰ سال سابقه و بیشتر تا ۲۰ سال، درخواست بازنشستگی کند که مستمری وی به میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه خواهد بود (بین ۱۰ تا ۲۰ روز حقوق). و چنانچه حقوق از حداقل پایین‌تر باشد، مستمری تا حداقل حقوق افزایش نمی‌یابد.

۹) بانوانی که سن آن‌ها به ۵۵ سال رسیده، ولی زیر ۱۰ سال سابقه دارند می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند که در این صورت نیز چنانچه حقوق آن‌ها از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، ترمیم نخواهد شد.

شیرکوند در پاسخ به سوالی در خصوص پرداخت بیمه بیکاری به کارگران شاغل در پروژه‌های پیمانکاری مناطق صنعتی جنوب استان، اظهار داشت: کارگران پروژه‌ای با فصل و مدت معین کار، اگر در پایان کارشان بیکار شوند، مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند اما اگر در حین کار، بیکار شوند از سوی سازمان تامین اجتماعی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی گفت: در حال حاضر بطور میانگین، ٢۵٠٠ نفر در استان ماهیانه مبلغ حدوداً چهار میلیارد تومان بعنوان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان بوشهر افزود: بیمه‌شدگان این سازمان براساس شرایط و مدت سابقه بیمه‌شان می‌توانند حداقل ۶ ماه تا حداکثر۵٠ ماه بیمه بیکاری دریافت کنند و در صورت داشتن ۵۵ سال سن و ١٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه، پرداخت بیمه بیکاری به ایشان تا فرا رسیدن زمان بازنشستگی ادامه می‌یابد.

شیرکوند گفت: ٣٢۵ هزار و ١٣٩ نفر بیمه شده در استان بوشهر داریم که از این تعداد، ٢٧٨ هزار نفرآنها بیمه اجباری، هفت هزار و ۶٩۵ نفر بیمه حرف و مشاغل آزاد، یکهزار و ٣١۴ نفر بیمه قالیبافان و بافندگان، هفت هزار و ١۵٧ نفر بیمه رانندگان، چهار هزار و ٩٣٧ نفر بیمه اختیاری، ١٨ هزار و ٢٠٠ نفر بیمه کارگران ساختمانی، ١٠ نفر بیمه زنبورداران، سه هزار و ۵۵٢ نفر بیمه باربران و ٨٩٧  بیمه خادمان مساجد و ٢هزار و ٣٨٨ نفر بیمه بیکاری هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان بوشهر بیان کرد: تا پایان آبان ماه ٢١ هزار و ۵۴۵ دفترچه در استان صادر شده، شمار دفترچه‌های تجدید شده  ٢۵٣ هزار و ۶۵۴، المثنی سه هزار و ٧٩٧ و تامین اعتبار شده ٣۵٠ هزار و ١٢٣ مورد است.

عبداله شیرکوند با اشاره به اینکه حذف دفترچه‌های درمانی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی انجام شده، اضافه کرد: بزودی در تمامی مراکز غیرملکی نیز دفترچه‌ها حذف و ارایه خدمات بصورت الکترونیکی و از طریق کارت ملی هوشمند خواهد شد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان بوشهر تاکید کرد: برای برخورداری افراد بیشتری از جمعیت استان از خدمات بیمه‌ای و درمانی سازمان تامین اجتماعی، جذب بیمه‌شدگان خاص را در دستورکار قرار خواهیم داد و از طرق مختلفی همچون مدارس، مصلی‌های نمازجمعه، تبلیغات محیطی و رسانه‌ای، شرایط و مزایای آن را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز